Ok, du har kört hoj jättelänge....

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Jag har hört talas om en hoj med stelt styre, inte svetsad krona utan ett styre monterat på tanken ungefär, så man inte ska kunna använda armkraft.
Tror det var SMC nånstans som hade en sån?

Jag tror det var Keith Code som först tog fram "the No BS Bike" (No Bull Shit, eller No Body Steer).

[YOUTUBE-ID]3nRUeEkS644[/YOUTUBE-ID]

De flesta av SMCs instruktörer tycker jag är totalt värdelösa.

En rolig sak i raden av allt de berättat för mig är att Rossi kör fel.. yeah right liksom

Eller som min första bankörning någonsin var med SMC, hade haft lappen i typ 4 dagar och blev tillsagd att det gär jäääättte bra att svänga och bromsa samtidigt och man skulle kunna bromsa ganska mycket, behöver jag säga att jag fick tugga asfalt för att jag gjorde som de sa?

Hittils har då inte jag fått något som helst förtroende för SMC kurser, känns som att de alltid har brist på riktiga instruktörer så de tar den "snabba" häftiga posören från Bulten eller bogan som får bli instruktör trots att de inte kan någonting och framförallt inte har någon känsla för hur man lär ut och är pedagogisk.
Sen förstår jag inte hur de ska kunna lära ut något som egentligen är ganska simpelt, men de klarar det inte ens av det själva. SUCK

Så numera kör jag på andra bandagar, de flesta arrangörer har faktiskt tillgång till instruktörer om man vill som är betydligt bättre än skräp SMC

Jag borde inte gå i polemik med någon som är så uppenbart negativ...
Men jag har ju inget vettigt för mig ändå. Dessutom vill jag minnas att det är sagt att vi skall verka på de forum där MC-åkare ( i förekommande fall förare) samlas..

Här hade jag ett långt och fint svar men det hade inte tillfört särskilt mycket så jag tog bort det.

Istället hoppas jag att du någongång kommer tillbaka och kör en SMC-körning på storbana och att jag kan få ha dig som elev så att jag kan få visa att du nog inte har helt rätt :). Det jag kan hålla med om är att i vissa fall kanske pedagogiken brister, men det uppvägs i såfall av körkunskaperna eller vice versa, därför försöker åtminstone vi arbeta i par för att hjälpas åt så att eleverna får bästa möjliga upplevelse och hjälp under sin dag.
Det sker faktiskt kontinuerlig utbildning av instruktörerna, både inom pedagogik och körning, just för att alla skall få ut så mycket som möjligt.

För övrigt har jag aldrig kört på Bogan. Bulten, ja där har jag åkt bil en gång...posör och snabb:va..njae, men schnygg är man ju:näsblod

/Tämligen färsk som AI för SMC Väst, men gör mitt bästa och har lika roligt som mina elever...

Lite skönt OT sådär kan jag inte låta bli att reflektera över var alla "moralkärringspanare" har tagit vägen... Alltså dom som brukar skriva "skarpa" :rolleyes: inlägg som handlar om typ eget ansvar och "jävla sveriges plyschmentalitet och daltande", samt himla med ögonen och sucka "moralhoj.com" när någon gör inlägg som förefaller efterlysa vuxet och moget beteende i olika situationer.

Å andra sidan, schysst att det debatteras utan större pajkastningar! :tummenupp

Fast.... lite ghey är det allt! :D

Lite skönt OT sådär kan jag inte låta bli att reflektera över var alla "moralkärringspanare" har tagit vägen... Alltså dom som brukar skriva "skarpa" :rolleyes: inlägg som handlar om typ eget ansvar och "jävla sveriges plyschmentalitet och daltande", samt himla med ögonen och sucka "moralhoj.com" när någon gör inlägg som förefaller efterlysa vuxet och moget beteende i olika situationer.

Fan, nu dödade du tråden. Nu törs ingen skriva nåt som inte är skitcoolt eller helt enormt jävla PK. :hihi

Jag kommer nu :D

Självfallet bör en instruktör hos SMC prata och kommunicera med respekt för sina deltagare, och undvika konflikter.

SMC är motorcyklisterna själva, det är vi själva som gör SMC till just det vi är och vill bli! Det är min känsla att detta ofta glömmas.
Nästan 70.000 betalar medlems avgift, och över 1.000 personer jobbar ideellt med olika MC frågor i och utanför organisationen, båda av ”MC politisk karaktär” och knyttad direckt till MC åkning, härunder bl.a med fortbildningarna.

Denna del av verksamheten var för ganska få år sedan några få tusen som tog på avrostning. Idag har SMC +70 kursdagar på roadracing banor, över 115 utbildnings tillfällen på gokart banor, vi har just avslutad 3 dagar med California Superbike School och under augusti börjar vi med SMC SPORT – för dom som vill smaka på racing (innan man kanske blir hundbiten och går vidare till en riktig race klubb).

Vi har idag runt 400 instruktörer (olika kategorier och utbildningar) som har varit ”på jobb” senaste tvår åren, i en verksamhet som ständigt utvecklas. Vi har under samma period uppgraderat över 300 instruktörer med en Ledarskap & Pedagogik utbildning.

Vi har noterad att deltagarna i samband med 4-stegs utbildningen och dom frekventa gokartbana kurser har höjd båda sin kunskaps nivå och hastighet – vilket självfallet ger instruktörerna nya utmaningar. Med 15.000 deltagare, som vi sannolikt får i år, höjs även risken för fel eller ”dålig kemi” – Det är min upplevelse att kursledarna är duktiga på förar mötet, att påpeka man bör ta tag i honom under kursen om man inte är nöjd.
Så lyssna och ta kontroll över din egen kurs!

Och har du lust att hjälpa till, förändra, förbättra – är vi alla jätteglada – det är vi som skapar SMC tillsammans..

Jag har hört talas om en hoj med stelt styre, inte svetsad krona utan ett styre monterat på tanken ungefär, så man inte ska kunna använda armkraft.
Tror det var SMC nånstans som hade en sån?

Som Ogmike skriver så är det Keith Code som uppfunnit den och California Superbike School har en i England också. Alla som kört den skulle hålla med mig om att Ken Hill kanske är en bra förare men han har kraftiga luckor i sin kunskap om hur han själv faktiskt kör. Pinsamt för honom och skolan han representerar men det visar på varför det inte alltid är de snabbaste förarna som är bäst på att lära ut hur man gör (tur för långsamma mig).

Frågan är varför du körde med SMC om du inte kör på gata, samt struntade i kursen och körde ditt egna race??? Var det för att få en bandag där vagnskada gäller?

Bokade i all hast blev lite fel... men följde sedan deras kurs i 2 pass sedan körde jag mitt då jag inte lärde mig värst mycket.
Finns väl inga bandagar där vagnskador gäller?
Nej men det var välkommet i efterhand då jag fick sänkt försäkring.
Samt detta med blicken gjorde mig lite snabbare:tummenupp

Bokade i all hast blev lite fel... men följde sedan deras kurs i 2 pass sedan körde jag mitt då jag inte lärde mig värst mycket.
Finns väl inga bandagar där vagnskador gäller?
Nej men det var välkommet i efterhand då jag fick sänkt försäkring.
Samt detta med blicken gjorde mig lite snabbare:tummenupp

Hur "råkar" man boka en SMC-kurs? Så du dömmer ut en kursdag efter två pass? Säger mer om dig än om SMC..

Vagnskadan gäller vid alla SMC-kurser ja, inte BANDAGAR

PS. Hur kunde du förresten bli godkänd efter bara två pass och få lägre försäkring?

Last edited:
Fan, nu dödade du tråden. Nu törs ingen skriva nåt som inte är skitcoolt eller helt enormt jävla PK. :hihi

Shit! Vänta, jag fixar det: Hey, TS: Säg åt din polare att klippa fransarna och sälja Guldvingen!?! :hihi

Jag kommer nu :D

* * * * Massa bra text * * * * *

Och har du lust att hjälpa till, förändra, förbättra – är vi alla jätteglada – det är vi som skapar SMC tillsammans..

Hallå - jag skrev "moralkärringSPANARE"! :7peta Tror inte du kvalar in som en sån!:tummenupp

(for helvede!!)

En SMC kurs passar inte alla, man MÅSTE inte sitta rätt för att köra snabbt, kolla på Gréven t ex eller många förare i Superbike, de sitter inte "rätt" med överkroppen.

Jag gick säkert 4-5 kurser utan att lära mig någonting tills jag bestämde mig för att faktist lyssna på instruktörerna och göra vad de sa åt mig + att jag sänkte mitt tempo lite.

Efter ett gäng kurser och andra bankörningar vart det så att jag själv började köra som instruktör, man hade fått upp lite fart och teoretiska kunskapet så det jag har lärt mig har kommit via SMC kurser, visst jag är inte toksnabb utan har kommit till ett läge där jag skulle behöva börja tävla för att öka farten men i den fart jag kör kör jag också relativt säkert även om jag har hamnat utanför banan några gånger.

För att återgå till ämnet så nej det är inte ok att säga att någon kör som en sopa, finns bättre sätt att utrycka sig på men bara för att man har kört länge och kör snabbt är det inget som säger att man kör bra.

Har man anmält sig till en kurs så kan man antingen skita i vad instruktörerna säger och köra sitt eget "race" vilket brukar vara ok så länge man kör säkert eller så lyssnar man och försöker ta åt sig lite.

Sen är det också så alla instruktörer är egna individer som kör kurserna på sin fritid och lägger ner olika mycket tid på att lära sig teori mm, alla är också olika som personer och passar inte med alla deltagare så är det bara.

Trist att han inte vart nöjd med kursen och det kan vara så att han råkade ut för en instruktör som utryckte sig plumt men man får också många deltagare som ifrågasätter ALLT man säger och det man säger är ALLTID fel för de har minsann hört någonting, någonstans, det kan sabba dagen för en hel grupp så ibland orkar man inte vara trevlig tillbaka oavsett hur deltagarna uppför sig.

Fast jag bara känner här (inkommen lite sent i diskussionen) att man måste skilja på SMC och CSS i det här fallet.

SMC-instruktörer är inte fullkomliga på något sätt, även om det tyvärr finns en del stolpskott som TROR att de är det och det är ruskigt synd. Det svämmar liksom över på SMC som helhet och kursverksamhetens "rykte". De flesta instruktörer som jag känner och som jag tycker är duktiga, är lyhörda, ödmjuka och har förståelse för att det eftersträvade resultatet är det viktiga och att vi alla har olika sätt att komma dit. Instruktörens uppgift är att ge kursdeltagarna verktyg så att man själv kan komma fram till det som funkar. En del saker är tekniker som funkar för alla hojar, körstilar och mål, eftersom en motorcykel är en motorcykel är en motorcykel liksom, även om det skiljer mellan glidare och räser och mellan en 70-talshoj och en sprojlans ny bla bla bla... SMC:s fokus ska dessutom ligga på riskmedvetenhet och trafiksäkerhet och där ingår ju teknikträningen så klart.

MEN (och det här den enligt mig viktiga synpunkten kommer in), har personen som TS talar om gått en CSS-kurs, så pratar vi om ett HELT ANNAT koncept. Hos CSS finns det liksom bara ett sätt att göra det på och det är deras sätt! Gör man inte som det är tänkt, får man tillsägelse av coachen och gör man fortfarande inte "rätt" så får man jobba vidare tills coachen är nöjd. Visst lyssnar CSS-coacherna också på deltagaren, om deltagaren har god insikt och kan formulera sig så att coachen förstår att det inte är ett slumpmässigt felbeteende, men kontentan av det hela är att kör man CSS, går man en kurs i kurvteknik och CSS har en paketlösning på 4 steg som har ett specifikt innehåll med väldigt liten individanpassning. Är man inte beredd på detta när man går en CSS-kurs, och kanske är van vid att gå SMC-kurser där kursinnehållet är väldigt flexibelt (om man har en kompetent instruktör), så kan man nog bli extremt besviken. (Förlåt Josef, om jag uttrycker mig lite stelt här.)

Hur som helst är det skittrist när en deltagare inte är nöjd och det är värdefullt både för SMC och CSS (om det nu var en så'n kursdag) att få reda på vad det var som var skit och vem det var som ansågs bete sig som skit.

Och som sagts tidigare, det går inte att gå en kurs för att få lägre försäkringspremie längre. Det samarbetet är avslutat från och med i år.

/ Veronica

Nja, han blev nog inte missnöjd, bara förvånad.
Ja har man fått just såna formuleringar så blir man nog förvånad, problemet är att med vissa deltagare skulle man kanske "göra om" kursen lite efytersom de kan en hel del men inte allt dock finns det ingen möjlighet till sånt eftersom man alltid kör med grupper på ett par deltagare. I steg 1 har man vissa saker man ska lära ut och även om man tar lite extra med vissa deltagare så måste man lära ut det som skall läras ut till hela gruppen.

Tar man spårval genom en kurva t ex så finns det olika spårval beroende på om man kör 125:a, 1000cc, motard mm men det går inte lära ut och framför allt kan inte instruktörerna ha koll på alla dessa spårval, det man lär ut är det spårval som är "lämpligt" för väg och som skall ge föraren lite extra marginaler.

Kommer man inte in till apex så beror det ofta jut på att föraren har "fuskat" lite med blicken och koppat över steget att titta mot apex, föraren har kollat svängpunkt och sen utgång direkt så ja din polare har kanske inte haft koll på blicken.

Det räcker dock ofta att man som instruktör påpekar en sak på "fel sätt" och sen är man körd, man är dryg och otrevlig och så är det ju, första intrycket folk får är vääääldigt svårt att jobba bort.

Det finns både bra instruktörer, mindre bra instruktörer och dåliga instruktörer. Jag har mött instruktörer från alla tre facken. Dem bästa instruktörerna har jag haft i år tillsammans med SMC Skåne. De dåliga instruktörerna behöver vi inte nämna här, dem vet om det redan.
Det viktigaste i allt lärande är trots allt precis som vissa redan nämnt att man som mottagare måste vara ödmjuk och öppen för input. Givetvis är det även bra om informationsgivaren är pedagogisk och tydlig.

Med SMC håller jag alltid lite lägre fart för jag vill lära mig det teoretiska i körningen. Det praktiska slipar jag tillsammans med SSEMSE.

Ja, jag vet att är lite sent ute och att jag knappast är den bästa. Jag tycker dock att vissa här får ta och skärpa sig lite och bli lite mer ödmjuka. Växa upp och mogna till var det nog någon som skrev. :näsblod

Shit! Vänta, jag fixar det: Hey, TS: Säg åt din polare att klippa fransarna och sälja Guldvingen!?! :hihi

hehe är detta motsvarande gammla gubbar/gummor som säger
"klipp dig o skaffa ett jobb?" :rolleyes:

Själv tycker jag att det är kul att se tom husvagnar på 2 hjul (guldvinge o liknande) på SMC kurser. Det jobbigaste med att ha en 2huls husvagn i samma grupp en knix kurs är att bli ifrån åkt av den. Det är bla då man inser att man inte var så bra som man trodde.

Åter till Topic:
Allt beror ju på hur kritiken/återkopplingen framförs o hur man själv dels kan ta emot denna info o dels hur man själv har haft för attitid på kursen.
Har man själv varit kaxig o riktigt rossi-wannabe o kritiserat instuktörerna under genomgångar etc... då kan man nog räkna med att ev få tillbaka lite kritik (och inte återkoppling).

Alla är inte bra på allt, men alla är bra på nått (även om det ibland är att vara ett varnande exempl för andra :rolleyes: )

De SMC instruktörer jag har haft med att göra har alla på sitt sätt kunnat bidra till att jag kör bättre. Om jag inte specefikt frågat om nått o instruktörerna inte specefikt gett nån återkoppling så tar jag det som.... jag gör ju åtminstånne inte helt-åt-h* fel. O då fortsätta med de detaljer jag själv tycker att jag behöver träna på.

SMC kör utbildning, vanliga banåkningar med andra arrangörer är bara bandagar inte utbildning. Vill du har hjälp av instruktörerna som finns på bandagarna får du be om det.

Andra banåkningar jag har varit på så har jag ALDRIG fått någon feedback alls, även om jag själv vet jag har haft lite som jag behöver jobba på och som man fått bra feedback av smc instruktörer.

Många av smcs instruktörer kan vara med och fånga upp personer som har ett direkt farligt beteende på banan både för den själv samt andra som vistas på banan, bra!!!

Jag blir lite nyfiken på varför en smc-kurs inte ger någon rabatt på försäkringspremien längre.

Borde visa i statistiken att de som gått kurserna har blivit bättre förare och är inblandade i färre försäkringsärenden i trafiken efteråt, eller? :va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph