Ok, du har kört hoj jättelänge....

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
De flesta av SMCs instruktörer tycker jag är totalt värdelösa.

En rolig sak i raden av allt de berättat för mig är att Rossi kör fel.. yeah right liksom

Eller som min första bankörning någonsin var med SMC, hade haft lappen i typ 4 dagar och blev tillsagd att det gär jäääättte bra att svänga och bromsa samtidigt och man skulle kunna bromsa ganska mycket, behöver jag säga att jag fick tugga asfalt för att jag gjorde som de sa?

Hittils har då inte jag fått något som helst förtroende för SMC kurser, känns som att de alltid har brist på riktiga instruktörer så de tar den "snabba" häftiga posören från Bulten eller bogan som får bli instruktör trots att de inte kan någonting och framförallt inte har någon känsla för hur man lär ut och är pedagogisk.
Sen förstår jag inte hur de ska kunna lära ut något som egentligen är ganska simpelt, men de klarar det inte ens av det själva. SUCK

Så numera kör jag på andra bandagar, de flesta arrangörer har faktiskt tillgång till instruktörer om man vill som är betydligt bättre än skräp SMC

Andra banåkningar jag har varit på så har jag ALDRIG fått någon feedback alls, även om jag själv vet jag har haft lite som jag behöver jobba på och som man fått bra feedback av smc instruktörer.

Snacka om farligt och risk för klota, med massa racingwannabee som kommer till banan, och tror man är racingguden nr 1..förra året på en Racingworldkörning jag var på så var det massvis av dyra avåkningar, och som tur är utan allvarliga personskador i "lugna" gruppen, trots OPTIMALA förutsättningar i varje pass de körde, många var på Kullen första gången, och första gången på bana överhuvudet taget, en del med brännande ny trycksvärta på körkortet dessutom.....jag vill inte köra i sådanna grupper med risk att bli omkulldragen...även omkörningar och passeringar på sådanna bandagar jag varit på har alltid varit "fulare" mindre marginaler, man snor spåret, för mig personligen gör det inte så mycket då jag själv är spårsäker och de som kör om oftast är duktigare på att köra än mig själv....men när det blir lilla "high chaparal" i de lugnare grupperna pga sådant är inget bra... det är ju fortfarande ingen tävling eller träning inför tävling på de dagarna då sådant agerande är fullt normalt:)

De som varit på en sådan dag som nybörjare i lugn grupp tycker att det naturligaste steget är att bandag 2 köra i en ÄNNU snabbare grupp...:brinnerup

Många av smcs instruktörer kan vara med och fånga upp personer som har ett direkt farligt beteende på banan både för den själv samt andra som vistas på banan, bra!!!

Last edited:
Om man anmäler sig till en kurs så borde det vara en anledning till att man vll lära sig något nytt. Undantag verkar finnas. Jag förstår om Rossi och några till kanske inte tar till sig kritik för hur de kör på bana men vi andra som håller aningen lägre tempo kan lära oss bättre flyt i körningen.
Lämna hornen hemma och ta med hjärnan nästa gång till banan!

Naturligtvis har ingen instruktör ordagrant sagt att någon är en sopa, jag ville liksom bara väcka debatt i frågan om man tänker på att vara ödmjuk i sin position som lärare.
Debatt blev det ju helt klart.
Jag känner ett flertal instruktörer som både kan köra hoj och lära andra att köra hoj, de är väldigt ödmjuka i mina ögon och en fröjd att ta lärdom av.
Sen finns det nån eller några som inte riktigt har samma finess, det är dom som märks liksom.

En rolig detalj efter mina 3 första kurser med smc är att alla bilder som folk lägger ut på nätet är en bra kunskapskäööa för mig. Det gäller framförallt körställning på hojen. Kul att se att så många andra hänger likadant (mindre rätt) som mig. Rumpan här, huvudet där, armarna ojdå, knän i tanken eller var är de egentligen m.m.
Jag är glad att jag efter drygt 30 år bakom styret fortfarande kan lära mig en del nya saker och tycka att det är roligt.
Det är roligt att köra hoj men det kanske ni redan visste :tungan

Har kört småbana flera gånger med under SMC-flagg och har flera gånger konstaterat att kvalitéten på instruktörerna skiftar rätt rejält.

Tycker det är tråkigt men antar att det är något man får ta när det är "frivilliga" som ställer upp på sin fritid. Ibland får man känslan av att det är första gången dom är i någon sorts "maktposition" och är väldigt sugna på att visa att dom minsann kan/har rätt att läxa upp någon ang körstil...

Men men...bortsett från dessa rötägg är dom flesta trots allt toppen!

Kanske SMC ska börja sina egna instruktörsutbildningar med grundläggande pedagogik dvs konsten att lära ut teori.

SMC har numera krav på Pedagogikutbildning för alla instruktörer.
Trots detta så är självklart alla människor olika när det gäller att utbilda andra. Jag vet dock att SMC ständigt strävar efter att göra sin utbildning och sina instruktörer bättre.

Jag har själv kört hoj i över 25 år och har fortfarande en hel del att lära mig.
Jag är även en stolt nybliven Avancerad Instruktör, så jag har rätt bra koll på vad SMC vill och vilka krav som finns för att få bli instruktör.

De absolut flesta som går en SMC kurs är mycket nöjda och det finns bevis på detta !

Klart jag lyssnar på en instruktör som föreslår en förändring, jag kör långt ifrån perfekt och ju bättre man blir destå mer förstår man att det finns olika infallsvinklar på saker och ting. Även Rossi och co har coacher som hjälper dom att prestera bättre, det finns ingen "perfekt" förare.

Som deltagare på en kurs bör du vara där för att lära, är du där för att få bekräftat att du kan allt så kommer du bli besviken.

Som instruktör är din uppgift att förmedla dina kunskaper och coacha deltagarna till att bli bättre förare. Vissa är självklart bättre än andra på detta men ALLA har en grundläggande pedagogikutbildning och instruktörsfortbildningarna innehåller också pedagogik.

Så numera kör jag på andra bandagar, de flesta arrangörer har faktiskt tillgång till instruktörer om man vill som är betydligt bättre än skräp SMC

Då vet du säkert att det finns instruktörer som kör för flera olika arrangörer, däribland SMC?

Men visst, man har ju märkt att det finns en del människor (deltagare) med noll självinsikt och som känner sig trampade på tårna så fort någon har en åsikt om deras körning. Dessa tycker förmodligen att alla instruktörer som inte berömmer deras körning är skit.

Last edited:
De som ha mest att lära är naturligtvis de som inte har lärt in en
massa fel i sin körning.
Gick själv en SMC-kurs, mest för att lära känna hojen efter byte.
Eftersom jag harvat runt på landsvägar i 35 år utan olyckor så blev det
lite förvirrat för mig.
Med knixiga spårval mm, men ändå lärorikt på sitt sätt.
Körde i lugn grupp, men det var ändå några som var i bollhavet
under dagen:D

Okej, killen fick en lärare som hade en pissig dag.
Bara att gå vidare, händer oss alla då och då, har säkert även hänt läraren i fråga.

Som vanligt är det stoltheten som sätter käppar i hjulet, på båda sidor. Mitt tips är att ena sidan sväljer stoltheten och följer instruktörens instruktioner under övningarna. Sen om han fortfarande tror sig veta bäst om spårval etc så visa det då när det blir tillfälle till "fria varv".

...

Ja, det låter trovärdigt när du har reklam för banåkning.nu i varje inlägg. Hur gick det till när du fick en välgrundad uppfattning av "de flesta" smc instruktörer? Läs lite teori innan du går en kurs så vet du själv vad som är rätt eller fel och kan bilda dig en egen uppfattning om vad en instruktör säger om din körning.

Min erfarenhet från kurser med SMC under flera år är att nivån på instruktörer väldigt hög plus att ordningen på banan är bra.

Då jag själv är inne i svängen att bli grundinstruktör till att börja med idagsläget, det är så att inte "vem" som helst blir godkänd intstruktör, det är utbildningar, praktik för att bli godkänd, det är inte alla som blir godkända heller på uppkörningen/teorin.

Jag är i ungefär samma sits som dig, ska gå utbidlning för SMC här i sommar.
Så man sitter nu och läser sådana här trådar och blir nyfiken över hur saker o ting har gått till. Vad har sagts, hur har folk reagerat osv.

Jag vet med mig att jag inte är skitsnabb, har inte den mjukheten/säkerheten i körningen som jag skulle behöva, jag ser det hela som att jag kommer få lära mig jävligt mycket om mig själv, och på sikt så kommer jag förhoppningsvis ha lärt mig så pass att jag kan dela med mig av något.

Sen återstår det väl o se hur pass jävla pedagogisk man är o hur mycket folk klarar av att stå ut med mig. ;)

Men i trådens tecken då, hade jag blivit bemött med ett " du kan fan inte köra hoj", så hade jag nog blivit sänkt, kört ännu sämre och sen inte åkt tillbaka.
Det finns ju utvärdeingar efter varje kurs, se till så kompisen fylle ri där det han tyckte var fel så får väl den instr. som är träffad ta o fundera på om han har uttryckt sig klumpigt eller om din kompis är lättstött.

SMC grundar sin utb på en bok. Man läser boken och sen talar man om vad som stod i den. En kopia dvs. Om 10 personer läser samma bok så kommer det naturligtvis inte återge den på samma sätt. Sen är det ju så med kurvor att det finns ingen standardkurva som ska tas på ett visst sätt utan de är alla olika.

De som går kurserna vill nog alla bli snabbare. Fast smc hävdar att man ska köra säkrare. Fast har man sett en smc kurs så är det ju i stortsett som en bandag. Alla vill köra fort.

Vill ni lära er köra snabbt så fråga de som är bäst istället. Det finns ju alltid en racegrupp på varje bandag. Fråga de som kör där. Ofta finns det alltid nån Superbikegubbe el liknande.

En rolig sak i raden av allt de berättat för mig är att Rossi kör fel.. yeah right liksom

Eller som min första bankörning någonsin var med SMC, hade haft lappen i typ 4 dagar och blev tillsagd att det gär jäääättte bra att svänga och bromsa samtidigt och man skulle kunna bromsa ganska mycket, behöver jag säga att jag fick tugga asfalt för att jag gjorde som de sa?

Hittils har då inte jag fått något som helst förtroende för SMC kurser, känns som att de alltid har brist på riktiga instruktörer så de tar den "snabba" häftiga posören från Bulten eller bogan som får bli instruktör trots att de inte kan någonting och framförallt inte har någon känsla för hur man lär ut och är pedagogisk.
Sen förstår jag inte hur de ska kunna lära ut något som egentligen är ganska simpelt, men de klarar det inte ens av det själva. SUCK

Har du gått så många kurser med SMC att du haft de flesta av deras instruktörer och dessutom kunnat göra en bedömning av nästan samtliga? Om de nu var så dåliga, varför fortsatte du att boka alla dessa kurser?

SMC arrangerar inga bandagar. De håller på med kurser.

Man kan ju också som elev välja att vara ödmjuk och ta till sig den kritik man tycker är relevant.

Last edited:
Okej, killen fick en lärare som hade en pissig dag.
Bara att gå vidare, händer oss alla då och då, har säkert även hänt läraren i fråga.

Det köper jag inte, går man på en 1-dagskurs och läraren har en pissig dag, vad lär jag mig då?

Precis, inte tanken med kursen, men vissa intruktörer som jag själv mött, kan ha en lite stel bild av sittposition, spårval, bromspunkter osv.
Jag vill gärna laborera lite med spårval på en bana jag inte är bekant med, men ibland får man bannor för att man kör på "sitt" sätt och inte enligt boken.
-Du "kan" inte göra si, och du "kan" inte göra så känns lite stelbent.
Om man ska lära känna sin egen hoj i alla tänkbara situationer och kunna manövrera den därefter, ska man då inte kunna prova lite manövrar som inte är ritade med passare?

Öm tå?
Utveckla.

Jag fick intrycket av att smc kurser är lite för stela i sin läran om att manövrera en mc.Det är lite olika från hoj till hoj med motstyrning körställning osv.

Bara för att visa att det finns instruktörer med problem, det här dök upp på ett amerikanskt hojforum:

Här är Ken Hill på en FZ1:

[YOUTUBE-ID]URNWm_jTQyg[/YOUTUBE-ID]

http://yamahachampionsridingschool.com/index.php/yamaha-champions-riding-school-instructors

"When riding that FZ1 in the video linked above...I did not counter steer...at all. /Ken"

"Hahaha! Sorry nope....Please don't confuse bar pressure with counter steering. All of my inputs to turn the bike were done with my feet, legs, upperbody and brakes.... /Ken"

"In this case, bar pressure for me is simply having enough weight on my hands to use the controls and obtain feedback. To get the bike to change direction, I use as I mentioned, foot pressure, leg pressure and brake pressure. /Ken"

:D :D

Last edited:
Bara för att visa att det finns instruktörer med problem, det här dök upp på ett amerikanskt hojforum:

Här är Ken Hill på en FZ1:

[YOUTUBE-ID]URNWm_jTQyg[/YOUTUBE-ID]

http://yamahachampionsridingschool.com/index.php/yamaha-champions-riding-school-instructors

"When riding that FZ1 in the video linked above...I did not counter steer...at all. /Ken"

"Hahaha! Sorry nope....Please don't confuse bar pressure with counter steering. All of my inputs to turn the bike were done with my feet, legs, upperbody and brakes.... /Ken"

"In this case, bar pressure for me is simply having enough weight on my hands to use the controls and obtain feedback. To get the bike to change direction, I use as I mentioned, foot pressure, leg pressure and brake pressure. /Ken"

:D :D
Jag har hört talas om en hoj med stelt styre, inte svetsad krona utan ett styre monterat på tanken ungefär, så man inte ska kunna använda armkraft.
Tror det var SMC nånstans som hade en sån?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka