TurboJugend
Ny medlem
Vi har en bil som är ute och vinglar runt på vägarna och som en stor del av denna vingeltid iaktagits av två poliser i en efterföljande polisbil. Bilen svänger in på en ödslig parkering bakom några buskar vilket leder till att poliserna förlorar bilen ur sikte i ca 5 sekunder, och på denna tid hinner bilen stängas av samt alla (en (1) kvar på platsen när poliserna rundar buskarna) passagerare hoppa ut. Poliserna alkotestar mannen som visar sig vara riktigt riktigt kalasrund under fötterna. Vi har då en full man, stående vid sin bil som tills för fem sekunder sedan vinglade omkring på våra vägar, som självklart ljuger ihop en historia som ska hindra honom från att bli fälld för rattfylla. Det är hur uppenbart som helst att mannen är skyldig! Hur kan vi frikänna honom då!? Alla vet att det var han som körde, folkvett för fan! Men nejdå, bara för att han hittar på ett alibi som vi inte kan motbevisa så går han fri.
Ja, det är för jävligt. Men börjar döma folk i brist på motbevis så får vi ju fler jag-blev-oskyldigt-dömd-historier istället. Är inte dom lika upprörande? Det tycker iaf jag.
Sen tycker jag faktiskt att rätten ska ha lite skarpare riktlinjer att rätta sig efter än något så löst definierat som folkvett. Folkvett enligt vem? Det den ena kallar vettigt kallar den andra för vansinne. Det är ju bara se på alla vilda diskussioner som försiggår dagligen bara på det här forumet.
Hur skulle du må om någon av dina nära och kära föll offer för en seriemördare och det sedan tas fast en misstänkt som har alla indicier pekandes mot sig. Men, mannen säger att det absolut inte varit han som mördat någon utan säger istället att "jag måste ha en enäggstvilling som ingen känner till, det är han som mördat i min identitet!". Hur ska du motbevisa honom? Det kan ju handla om en helt naturlig "ingen inblandning av sjukhus och läkare"-förlossning som skett helt privat utan vittnen och utan medicinska journaler, och den ena tvillingpojken kan ju ha hamnat hos ett barnhem och sedan växt upp ovh blivit seriemördare på grund av sin traumatiska föräldralösa uppväxt där på barnhemmet. Hur ska du motbevisa det faktum att mannen kan ha en tvilling, och att det kan vara tvillingens gärningar han står åtalad för? Ska han gå fri bara för en sån rövarhistoria?
Det där händer ju inte idag. Prova gå ut och mörda nån och försök skylla ifrån dig på en hemlig tvilling. Det kommer inte att lyckats.
Vad skulle du förresten tycka om någon av dina anhöriga blev mördad av en seriemördare som gick lös bara för att nån annan hade fått skulden för hans tidigare mord och jakten på den riktiga mördaren därför blivit nedlagd? Säg att vi har en sinnessjuk mytoman som under drogpåverkan och med hjälp av en karriärshungrig åklagare lyckats ta på sig skulden för en lång rad mord, bl a det på din anhörige, utan någon som helst teknisk bevisning i något av fallen. Det vore väl tråkigt?