Ojämn gång ZX-10R

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Hojfanskapet bråkar lite med mig och jag har ju tummen mitt i handen så ALLA förslag på vad det kan var för fel mottages tacksamt.

Problemet med hojen är att den har en ryckig gång när jag försöker hålla en konstant hastighet. Ju lägre varv och växel desto tydligare märks det av, värt att nämna är att motorn går som en klocka i alla övriga situationer...just förutom när man försöker hålla en konstant hastiget då den blir lite ryckig.

Hojen och drivpaketet har visserligen rullat 2200 mil nu men ser fint ut och kedjan är bra spänd så jag tvivlar på att detta är problemet. En "bekant ;)" här på forumet pratade om emulsionsrör, har sökt på ämnet men blir inte vidare klok på det, har jag ens det på min hoj som har sprut :va.

Jag är allmänt frustrerad och vetifan vad som kan vara fel så ALLA tips och ideér är som sagt välkomna.

/Pinky

Jag hade nog provat att hälla i insprutningsrengörning. Lätt och smidigt att testa.

kraschandburn skrev:
2460102 Jag hade nog provat att hälla i insprutningsrengörning. Lätt och smidigt att testa.

Är inte sånt där hokus pokus helt meningslöst? Har hört det om och om igen av mekaniker.

Ojämn gång

Hej jag har ingen aning vad det kan vara men jag vet en kille som har bytt generatorn. Troligtvis inte felet men man vet aldrig.
Min har också gott ca 2000 mil men jag har inte känt något jag ska ut i morgon och känna efter.

//Lars

Känns väl som det kan vara spridarna som bråkar med mig, är detta nåt som man kan kolla själv även om man inte är nån mästermekaniker (brukar mista ett finger eller 2 när jag ska smörja kedjan som är ett tämligen enkelt mek ;))?

Hojen är förmodligen slut, jag kan gjöra dej en tjänst och köpa slaktet som det står, billigt.

Triggerhappy skrev:
2460264 Hur spänd är kedjan ?
- Lite
- Nästan inte
- Här är ingen spänd, allt är slappt och avslappnat.

Jag justerade kedjan idag eftersom jag tyckte att den var lite slapp, blev väl aningen bättre men sen när jag kom hem efter 10 mil tyckte jag faktiskt att kedjan var lite slapp igen så jag bröjade fundera. Jag har tidigare (400 mil sen) kört med slapp kedja men då har inte hojen betett sig som den gör nu så jag tvivlar som sagt på att kedjan är problemet. Hoppas detta ger svar på din fråga :).

espa skrev:
2460299 Hojen är förmodligen slut, jag kan gjöra dej en tjänst och köpa slaktet som det står, billigt.

Hämtar du den inom 1 vecka så får du den för 75k ;).

Last edited:
Pinky skrev:
2460301 Jag justerade kedjan idag eftersom jag tyckte att den var lite slapp, blev väl aningen bättre men sen när jag kom hem efter 10 mil tyckte jag faktiskt att kedjan var lite slapp igen så jag bröjade fundera. Jag har tidigare (400 mil sen) kört med slapp kedja men då har inte hojen betett sig som den gör nu så jag tvivlar som sagt på att kedjan är problemet. Hoppas detta ger svar på din fråga :).

Din kedja kanske är lång, kort, snurra hjulet i luften och kolla om spelet är det samma varvet runt, om inte så har du kanske felet där.

Din kedja kanske är lång, kort, snurra hjulet i luften och kolla om spelet är det samma varvet runt, om inte så har du kanske felet där.

Pinky skrev:
2460301 Jag justerade kedjan idag eftersom jag tyckte att den var lite slapp, blev väl aningen bättre men sen när jag kom hem efter 10 mil tyckte jag faktiskt att kedjan var lite slapp igen så jag bröjade fundera. Jag har tidigare (400 mil sen) kört med slapp kedja men då har inte hojen betett sig som den gör nu så jag tvivlar som sagt på att kedjan är problemet. Hoppas detta ger svar på din fråga :).

Hoppas jag inte verkar nedlåtande nu. Du mäter väl kedjespelet på det ställe där kedjan är mest spänd, va? Dvs rulla runt drivpaketet till det mest spända området och justerar kedjespel där.

Drivpaketet är alltså inte bytt på de 2200 milen? Med en sån hoj har jag svårt att tänka mig att det varar mycket längre (gissar att du inte mjukkör när du väl luftar trottlarna :)).

Hur spänd är kedjan då du sitter på hojen ?

Tratta i en hel flaska injektorcleaning på en full tank så ska du nog se att det händer grejor. Deras beräkningar om att det ska räcka till 50 liter är oftast varför många anser dem vara verkningslösa.

Mysterymedel som lagar trasiga ventiler och förslitningar i cylindern är ofta hokus pokus.
Injektorcleaner är inte mer hokus pokus än kaustiksoda i ett avlopp det är stopp i.
Det hade varit det första jag provat.

WebGringo skrev:
2460350 Hur spänd är kedjan då du sitter på hojen ?

Tratta i en hel flaska injektorcleaning på en full tank så ska du nog se att det händer grejor. Deras beräkningar om att det ska räcka till 50 liter är oftast varför många anser dem vara verkningslösa.

Mysterymedel som lagar trasiga ventiler och förslitningar i cylindern är ofta hokus pokus.
Injektorcleaner är inte mer hokus pokus än kaustiksoda i ett avlopp det är stopp i.
Bra ide, prova kaustiksoda.

espa skrev:
2460322 Din kedja kanske är lång, kort, snurra hjulet i luften och kolla om spelet är det samma varvet runt, om inte så har du kanske felet där.

Om kedjan är lång, kort betryder det att det är dags att byta den isf?

Zee skrev:
2460333 Hoppas jag inte verkar nedlåtande nu. Du mäter väl kedjespelet på det ställe där kedjan är mest spänd, va? Dvs rulla runt drivpaketet till det mest spända området och justerar kedjespel där.

Drivpaketet är alltså inte bytt på de 2200 milen? Med en sån hoj har jag svårt att tänka mig att det varar mycket längre (gissar att du inte mjukkör när du väl luftar trottlarna :)).

Jag säger ju själv att jag suger på att meka så du är inte nedlåtande :). Jag får erkänna att jag inte var speciellt noggrann med kedjespänningen men 2 polare (som är bra mycket bättre än mig på att meka) var med vid tillfället. Men jag ska kolla över det där ordentligt när jag får tid.

För övrigt så stämmer det att paketet inte är bytt på 2200 mil. Kör visserligen ganska snällt med hojen om man ser till slitage på drivpaket, men det bör nog bytas ändå. Ska snacka lite med Kawasaki här i Gbg vid tillfälle och se vad dom har att säga om saken :).

WebGringo skrev:
2460350

Detta kommer testas på Lördag, inhandlas på en välsorterad bensinstation?

Last edited:
Hej.Jag hade liknande problem som du,med en bandit 1200.Med ryckig gång mellan 2000-4000 varv dvs laglig fart.Bränslerelaterat sa min servicegubbe,men han kunde ej justera bort det.Jag drogs m problemet 1 1/2säsong!Härom veckan tömde jag tanken o slog sen i SHELL´s superbensin POWERnånting 97 oktan.Hokuspokus helt plötsligt går hojen som en dröm och fortsätter m det sen jag numera tankar 95soppa!Värt ett försök? hälsn holm

Skitig spridare, dåliga stift, en TPS som behöver justeras, osynkade spjäll eller en ventil som inte har något spel.

holm44 skrev:
2460733 Hej.Jag hade liknande problem som du,med en bandit 1200.Med ryckig gång mellan 2000-4000 varv dvs laglig fart.Bränslerelaterat sa min servicegubbe,men han kunde ej justera bort det.Jag drogs m problemet 1 1/2säsong!Härom veckan tömde jag tanken o slog sen i SHELL´s superbensin POWERnånting 97 oktan.Hokuspokus helt plötsligt går hojen som en dröm och fortsätter m det sen jag numera tankar 95soppa!Värt ett försök? hälsn holm

Jag tankar alltid V-power eller 98 oktan i min hoj :).

andersbrink skrev:
2460778 Skitig spridare, dåliga stift, en TPS som behöver justeras, osynkade spjäll eller en ventil som inte har något spel.

Jag fixar till dom där felen i morrn, wish me luck :hihi. Drog du en vals för mig med dom där emulsionsrören eller vad, jag är förvirrad ;)?

För övrigt vill jag tacka alla för svaren jag fått hittills :).

Last edited:
Pinky skrev:

Drivpaketet är slut. Byt!!
Mät kedjans spel, rulla fram hojen 2-3 meter. Mät spelet igen. Är spelet olika så byt paketet. Ojämt slitet drev eller länkar på kedjan. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg