Oilcatchtank eller motsv

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Sitter och funderar på hur man kan bygga sig en oilcathbehållare för vevhusventilation.. Har kört utan luftburk sedan förra året och har nui problem som satan med att hojjen blir sketig som fasen tack vare vevhusventilation. Polare har kört med filter direkt på vevhusventilation, men det blir skitigt iaf.

Tanken är nu att försöka bygga ngn form av oljebehållare med tillhörande filter för att försöka lösa problemet.

Finns det ngn som byggt en egen eller kan tipsa om en liten behållare som kan agera oilcatch?

CT-045-1_1960.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
biltema.


/ TUNING / SPORTLUFTFILTER / UNIVERSAL /









Catch-tank vevhusventilation, styling
Byt ut skräpiga och fula plasttankar i motorutrymmet mot eleganta, kromade ståltankar från Biltema.

Förkromad catch-tank för vevhusventilationen.
Rödeloxerat aluminiumlock.
Monteras mellan uttaget på motorkåpan och luftfiltret.
Fastsättningsanordning.
Diameter (exkl. anslutningar): Ø 76 mm.
Total höjd: 220 mm.
Volym: 7 dl.
Anslutningar för slang med inv. diameter Ø 12 mm.
Ångorna från motorn innehåller oljedimma, som dels smutsar ner i insugningssystemet, dels sänker oktantalet.
I catch-tanken kondenseras merparten av oljan ut, varefter den kan tappas av genom bottenpluggen.
Överladdade och trimmade motorer producerar mycket övertryck i vevhuset, vilket behöver ventileras bort.
En välventilerad motor är inte benägen att läcka olja.


Art nr Pris Antal
33-292 399,00 kr
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
asså jag tror inte det är så petigt. biltemas är fina men lite stora, nog lätt att bygga o limma ihop själv. sett någon på nätet som använt en redbull tomburk. rätt fult , men det funkade
 

Matsini Z

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2021
Hoj
Hyosung GT650 Comet
Såg idag en WISH-annond om en "Oil Catch Tank" till priset av, typ 10 lit. soppa!
- "Va' är det?" tänkte jag
När det gick upp för mig, jag som använt vevhusventen till kedjesmörjning. Så tänkte jag vidare: - "Är det inte på sin plats att i s.f. leda upp vevhusventen till luftburken??" som på bilar, alltså!
- Hur hanteras vevhusventen på dages hojar?
Nå'n med svar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På de flesta hojar från tidigt 70-tal och framåt återcirkuleras vevhusventilationen till luftburken. När en gammal sliten motor börjar blåryka försöker vissa förlänga pinan (och minska den blå röken) genom att montera en catch-can. Den av mina hojar som inte har luftburk iom Mikuni RS-brygga har ett litet fjösigt filter på ventilkåpan (med inbyggd oljefälla) - och det räcker då motorn är väldigt tajt och inte har så mycket blow-by.

Normalt används en catch-can idag bara på tävlingsfordon med väldigt stora spel för att tåla extrem belastning/värme.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På de flesta räcker det med en längre slang, upp mot styrhuvudet eller bakåt under sadeln, då rinner Oljan tillbaka igen
 

Matsini Z

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2021
Hoj
Hyosung GT650 Comet
På de flesta hojar från tidigt 70-tal och framåt återcirkuleras vevhusventilationen till luftburken. När en gammal sliten motor börjar blåryka försöker vissa förlänga pinan (och minska den blå röken) genom att montera en catch-can. Den av mina hojar som inte har luftburk iom Mikuni RS-brygga har ett litet fjösigt filter på ventilkåpan (med inbyggd oljefälla) - och det räcker då motorn är väldigt tajt och inte har så mycket blow-by.

Normalt används en catch-can idag bara på tävlingsfordon med väldigt stora spel för att tåla extrem belastning/värme.
Vet du hur RR-reglementet idag skriver om vevhusventen?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top