Offroadhojj me flera cylindrar?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tjena, jag har dålig koll på olika motorcykelmodeller i stort, men funderar på om de finns nån äldre offroadhojj typ 80-tal eller början på 90-tal me flera cylindrar, antagligen då 2st :) det ska isåfall hellst även vara 4 ventiler per cylinder... och gärna så liten motorvolym som möjligt... får tacka på förhand om nån har något tips!! MVH Patrik

larsat skrev:
Tjena, jag har dålig koll på olika motorcykelmodeller i stort, men funderar på om de finns nån äldre offroadhojj typ 80-tal eller början på 90-tal me flera cylindrar, antagligen då 2st :) det ska isåfall hellst även vara 4 ventiler per cylinder... och gärna så liten motorvolym som möjligt... får tacka på förhand om nån har något tips!! MVH Patrik
Så vitt jag kan komma på så är det uteslutande större offroadhojar som har fler än en cylinder, typ Africa Twin, Transalp etc. Highlanden är kanske twin den också, minns ej.

Varför vill du ha fler cylindrar på så liten volym som möjligt?

fanns ju en tokgammal..xl650 nåt..med föregångar motorn till transalpen o african ...men nee den heter nog inte xl men jag har för mig de ändå...
:3freak

annars e de ju transalpen african, tenere o likn som gäller.
varför inte en dr800 dock bara en cylle :rolleyes:

sgtpepper skrev:
Varför vill du ha fler cylindrar på så liten volym som möjligt?

Det är väl häftigt att våga vara annorlunda! Dessutom ger ju fler cyllar en mjukare gång som sliter mindre på resten av drivlinan, inte att förakta om man ska åka långt och vill ha driftsäkra grejer! :tummenupp

köp en yammaha supertenere 750 den har en två cylindrig motor på 70hk
jag har haft en 95a den gick tokbra för att vara så stor körde väldigt mycket på grusvägar och det var bara att ståpå körde även på bana det funkar bra det med

ozeo skrev:
varför inte en dr800 dock bara en cylle :rolleyes:
Encylindrig och stor volym, det är två fel av två möjliga. Han ville ju ha en flercylindrig hoj med låg volym.

offroad = billig försäkring (blir bygga om till supermotardstuk)
tvåcylindrig 4 ventilare = turbo :)
liten motorvolym är inget krav men vill ha en så lätt hojj som möjligt då jag ändå kan plocka effekt, räknar med runt 0,5bars laddtryck och därmed 25% mer effekt
need i say more?? :D :banana

jag får tacka så mycket för tipsen! kardandrivning låter lite sisådär har nog hellst drev&kedja men vi får se... ska titta över dessa modeller nu.....
detta kom jag fram till så här på rak arm (modellerna skiljer sig ju endel mellan årsmodeller ja kollade bara lite snabbt på blocket):

Africa Twin - såg lite klumpig ut
Transalp - ser hyfsat lovande ut
Highlanden - kunde inte hitta så mycke om denna, finns den av äldre årsmodell?
tenere - kan nog se skaplig ut om man plockar bort kåpor & bygger om lite..
Honda XLV 750 - såg ut i princip samma som dom andra
supertenere 750 - såg sådär ut...
Kawasaki KLE 500 - såg rätt hyffsad ut, vattenkyld dessutom såg jag vilket är bra... men det är kanske alla dessa...

de som gör dessa inte allt för snygga är tanken känns de som den är för stor & hög, kanske går slänga på en mindre tank från nån annan hojj eller så va tror ni om den idén nån som prövat?? vill att hojjen ska se ut som en enduro, typ fast me lite mindre & bredare landsvägsdäck dessutom, dvs motordstuk :)
är inte rädd för att bygga om & knåpa & så... fler tips mottages, vad väger en sådan här offroad 6-750cc?
får tacka för hjälpen än så länge, en hel del hojjar såg ut att ligga i rätt prisklass!

skulle jag väla mellan dessa så skulle de bli "kle 500"
den har många byggt om till motard.
den är hyffsat tung som resten av fältet men funkar..den går bra för så lite volym.

sen att den nog e lätt trimmad e ett :tummenupp
jag forska lite i detta..
den går ganska lätt o få upp i 60 motor hk..
det är i princip samma motor som gpz500 som låg på typ 60 orginal..den får dock en toppig motorkaraktär men ändock..

det är kammar o förgasare som skiljer i stort..

55-60 på baken utan turbo e nog inga problem.

Bifogat

• kle500motard.jpg
    kle500motard.jpg
    33.3 KB · Visningar: 152
  • klemotard.jpg
    klemotard.jpg
    67.6 KB · Visningar: 179
larsat skrev:

triumph tiger :Bugar
en hoj som tar dig runt jordklotet
eller ktm 950 adventure, grymma bestar

vettiga åsikter här hör jag!!
för att börja med ett svar i taget, ozeo, de låter fint förutsatt att kammarna funkar fint me turbo men skulle inte tro dom är för vassa då man kan jämföra med en 100+ hästars sporthojj som går bra att överladda tydligen... så det verkar vara en bra ide! när man ändå ska riva ner hela hojjen, tack för bilderna på den röda oxå det gav lite hopp om att de kanske kan se hyffsat bra ut till slut, vad tror ni om hållbarheten med 100 hästar? (ca 0,5 bars ladd)
(får höra med dom under avdelningen överladd annars men det varnades för lådras med för mycke ladd)

hjelmfrillan, imaster & sgtpepper, tack men de känns som man har hittat en liten vettig hojj nu som verkar hyffsat bra & billig på alla sätt, bmw hojjen den nya såg GRYM ut :)
antagligen sätter försäkring stopp för en CBR eller FZ 600 och de känns som mer jobb att slänga dit monosving osv på t.ex. honda cb750 för att den ska se vettig ut, då satsar ja nog hellre på offroad...

ringde länsförsäkringar nu här är lite prisuppgifter:

modell & pris/år halvförsäkring
honda cbr 600 -91, 13476:-
kawasaki KLE 500, -91, 3500:-
honda cb 750 -80, 5000:-

så de lutar ju inte åt en landsvägshojj precis...... :4skrika , men antagligen offroad :tummenupp

highland twinnen kom väl först 99 (eller var det 01) och det tog väl ett par år att sortera ut bransjukdomar. Den är på 996 cc eller nåt liknande och ger ca 85 häst.

De äldre typ africa twin är ju rena äventyrs/långfärdshojar och således ganska tunga men en sån motor i ett annat chassi(nyare offroad/cross/motard) så kan det nog funka.

FETA lyckönskningar med ett ev bygge = )

Coola Ola skrev:
Exakt, aprilia sxv 450/550 har en V-twin på just 450cc samt 550cc. Grymt snygg och har väl gått rätt bra i SuperMotard-VM. 60 hk@13000 rpm.

http://www.maxmoto.co.uk/aprilia_sxv_45.shtml

-edit- "rätt bra", dvs de vann S2-klassen (upp till 450cc) första året de var med.

Inte stjäla mitt drömprojekt :fatta!

Äh jag har inte plats eller kunskap för det ändå.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti