Annordnas det lektävlingar på isen?
Det har iaf. tidigare år körts någon form av "lekserie" här i trakterna.
Kolla med skojonhoj-folket. Tror det var de som höll i det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Annordnas det lektävlingar på isen?
Det har iaf. tidigare år körts någon form av "lekserie" här i trakterna.
Kolla med skojonhoj-folket. Tror det var de som höll i det.
Ja, nu är det uppenbar badrisk om man ger sig ut.
Att bada i Hemfjärden är väl inte direkt någon fara, finns det något ställe förutom farleden som är så djup att man inte bottnar?![]()
Nu ska man ju iofs inte lita på allt som står i tidningen.
I det här fallet verkar ju tidningen ha rätt...![]()
Tur att det gick bra trots ofrivilligt badande, jag är försiktig med att lita på andras uppgifter om is. Eftersom jag pimpelfiskar en del har jag sett ganska tydligt hur isen kan variera i tjocklek över ett ganska litet område utan att det är enkelt att se någon förklaring. Än så länge har jag inte vinterbadat men den dagen kommer kanske...
jag väntar tills isen har blivit minst 20cm är så jävla feg !har ingen lust och bli en isglass
Köra nästa år kanske?
10cm räcker gott för en hoj med förare, jag lovar. Om jag inte minns galet säger vägverkets norm för vinterväg (isväg) att istjocklek[cm]*istjocklek[cm]*5 = bärigheten [kg] -> 10cm klarar 500kg. De killarna som drar ihop de körningar jag åker på litar jag fullständigt på, de har åkt is hur länge som helst och vet vilka sjöar, och var på dessa sjöar, det är säkert att köra.
Just dina löften om hållbar is kanske inte är att lita på om man kollar några inlägg bakåt![]()
![]()
![]()
För att vara lite seriös: bifogar en bild från smhi om just isens bärighet. Givetvis är det inte någon absolut sanning men i alla fall tillräckligt nära verkligheten.
Här finns lite vägverksinfo om hur de resonerar när de anlägger vinterväg på sötvattenis http://www.vv.se/Filer/Publikationer/Vag_pa_is.pdf
20 km kärnis eller 25 cm kärnis + stöpis håller för 2 ton enlgit deras modell.
Var ju skit att man missa det där surhålet, hade varit skoj att stå där och kollat lite... Ruskigt vad fort det går för vissa bland träden. Kul å kolla på nya husanDagens bravader finns nu att beskåda på www.erikluthman.se
Var i Ljungås och gasa mig totalslut idag, ruskigt skoj idag. Många riktigt snabba där idag med. Ni får väl ta och komma ner någon dag och köra lite med dom stora hjulenIdag var banan kanon, lite hård på grund av minusgraderna i slutet av veckan. Hoppas det torkar ur ordentligt snart så det inte blir så smetigt när det varit + grader några dagar bara.
Nu har jag fått tag på lite bilder från ett smetigt Ljungås. Måste bättra på åkstilen lite, upp med armbågarna och HÖJA blicken! Man tar sig ju runt iaf.
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |