Offroad Tråden

Ja, nu är det uppenbar badrisk om man ger sig ut.

Att bada i Hemfjärden är väl inte direkt någon fara, finns det något ställe förutom farleden som är så djup att man inte bottnar?:D

Nu ska man ju iofs inte lita på allt som står i tidningen. Det är ju inte internät (fast det har iofs varit varmt ett par dar) :D
Axsjön ska tydligen ha klarat sig bättre med en bunt centimeter is kvar :tummenupp


Kort historia:
Lördagen före jul hade jag med två kolleger ut på isen, den ene ville prova köra och den andre är kines och ville mest se vad tusan vi sysslar med. Längst inne i en liten smal vik körde vi av stranden och sen följde man den ut till en större vik där vi körde. Där minsta viken övergick till den större fanns en liten vassrugg som alla körde runt, antagligen av nån bra anledning...
Jag körde ett par varv medans de andra glodde och när det var dags att byta förare åkte jag in till stranden för att göra bytet lättare. Döm om min förvåning när jag kikar ut mot stora viken och ser kollegan kravla sig ur en liten vak - på ANDRA sidan vassruggen alla åkt runt... Som tur är håller sig ju djupet på max 70cm i hela hemfjärden så det var ingen fara för livet men han blev ju minst sagt dyngsur. Väskan med grejer, och min utlånade hjälm, mådde såklart inte heller så bra. Samlade ihop ett ombyte så gott det gick åt honom och sen på't igen bara. Såg lite fel ut med ett par fladdriga träningsoverallsbrallor på en isåkare men skoj hade han :)
 
Läbbigt!! Tur som sagt att de e grunt!!
 
Nu ska man ju iofs inte lita på allt som står i tidningen.

I det här fallet verkar ju tidningen ha rätt...:D

Tur att det gick bra trots ofrivilligt badande, jag är försiktig med att lita på andras uppgifter om is. Eftersom jag pimpelfiskar en del har jag sett ganska tydligt hur isen kan variera i tjocklek över ett ganska litet område utan att det är enkelt att se någon förklaring. Än så länge har jag inte vinterbadat men den dagen kommer kanske...
 
I det här fallet verkar ju tidningen ha rätt...:D

Tur att det gick bra trots ofrivilligt badande, jag är försiktig med att lita på andras uppgifter om is. Eftersom jag pimpelfiskar en del har jag sett ganska tydligt hur isen kan variera i tjocklek över ett ganska litet område utan att det är enkelt att se någon förklaring. Än så länge har jag inte vinterbadat men den dagen kommer kanske...

jag väntar tills isen har blivit minst 20cm är så jävla feg !har ingen lust och bli en isglass
 
jag väntar tills isen har blivit minst 20cm är så jävla feg !har ingen lust och bli en isglass

Köra nästa år kanske? :(

10cm räcker gott för en hoj med förare, jag lovar. Om jag inte minns galet säger vägverkets norm för vinterväg (isväg) att istjocklek[cm]*istjocklek[cm]*5 = bärigheten [kg] -> 10cm klarar 500kg. De killarna som drar ihop de körningar jag åker på litar jag fullständigt på, de har åkt is hur länge som helst och vet vilka sjöar, och var på dessa sjöar, det är säkert att köra.
 
Köra nästa år kanske? :(

10cm räcker gott för en hoj med förare, jag lovar. Om jag inte minns galet säger vägverkets norm för vinterväg (isväg) att istjocklek[cm]*istjocklek[cm]*5 = bärigheten [kg] -> 10cm klarar 500kg. De killarna som drar ihop de körningar jag åker på litar jag fullständigt på, de har åkt is hur länge som helst och vet vilka sjöar, och var på dessa sjöar, det är säkert att köra.

Just dina löften om hållbar is kanske inte är att lita på om man kollar några inlägg bakåt:D :D :D

För att vara lite seriös: bifogar en bild från smhi om just isens bärighet. Givetvis är det inte någon absolut sanning men i alla fall tillräckligt nära verkligheten.

Här finns lite vägverksinfo om hur de resonerar när de anlägger vinterväg på sötvattenis http://www.vv.se/Filer/Publikationer/Vag_pa_is.pdf

20 km kärnis eller 25 cm kärnis + stöpis håller för 2 ton enlgit deras modell.
 

Bifogat

  • haller_isen.jpg
    haller_isen.jpg
    63.8 KB · Visningar: 85
Just dina löften om hållbar is kanske inte är att lita på om man kollar några inlägg bakåt:D :D :D

För att vara lite seriös: bifogar en bild från smhi om just isens bärighet. Givetvis är det inte någon absolut sanning men i alla fall tillräckligt nära verkligheten.

Här finns lite vägverksinfo om hur de resonerar när de anlägger vinterväg på sötvattenis http://www.vv.se/Filer/Publikationer/Vag_pa_is.pdf

20 km kärnis eller 25 cm kärnis + stöpis håller för 2 ton enlgit deras modell.

072_9264213_1.JPG
dig och läs som folk.

Han gick igenom på ett ställe som killarna jag litar på markerat att man inte skulle vara!!

Publikationen talar ju för att mitt tidigare påstående om 10cm -> 500kg stämmer (20*20*5=2000).

Liten tabell skapad efter den modellen...
40cm = 8000kg
30cm = 4500kg
20cm = 2000kg
15cm = 1125kg
10cm = 500kg
9cm = 405kg
8cm = 320kg
7cm = 245kg
6cm = 180kg
5cm = 125kg
Man ser att 7-8cm känns som ett minimum att köra hoj på, 10cm är långt ifrån fara och att enstaka centimetrar runt 10 är väldigt viktiga. Det behövs inte heller särskilt mycket innan man kan ta ut en plogbil på isen :)
 
Last edited:
Dagens bravader finns nu att beskåda på www.erikluthman.se
Var ju skit att man missa det där surhålet, hade varit skoj att stå där och kollat lite... Ruskigt vad fort det går för vissa bland träden. Kul å kolla på nya husan :) dom verkar gå rart oxå...

Var i Ljungås och gasa mig totalslut idag, ruskigt skoj idag. Många riktigt snabba där idag med. Ni får väl ta och komma ner någon dag och köra lite med dom stora hjulen :) Idag var banan kanon, lite hård på grund av minusgraderna i slutet av veckan. Hoppas det torkar ur ordentligt snart så det inte blir så smetigt när det varit + grader några dagar bara.
 
Var i Ljungås och gasa mig totalslut idag, ruskigt skoj idag. Många riktigt snabba där idag med. Ni får väl ta och komma ner någon dag och köra lite med dom stora hjulen :) Idag var banan kanon, lite hård på grund av minusgraderna i slutet av veckan. Hoppas det torkar ur ordentligt snart så det inte blir så smetigt när det varit + grader några dagar bara.

Ljungås lugnar jag mig nog med ett tag men däremot ska jag försöka ta mig ut i skogen snart. Tycker det verkar riktigt roligt (och skitigt...).
 
Tycker det är dålig action här inne, ingen som åker nått? Slänger in en bild på Björnes hoj från SMet i Hallsberg och en idol bild på besten efter en dag i smeten på Ljungås. Väntar på några åkbilder från samma dag men verkar gå segt att få dem :-(
 

Bifogat

  • björneshoj.jpg
    björneshoj.jpg
    190.7 KB · Visningar: 51
  • CRFskitig.jpg
    CRFskitig.jpg
    181.1 KB · Visningar: 55
Nya husan ser klart intressant ut, kollade också en del på dem i Hallsberg.

Jag har inte åkt sen i höstas men nu är jag rejält sugen, hinner dock inte åka på ett par veckor tyvärr. Den är i alla fall ihopskruvad så det är inte så långt bort med premiärturen.
 
Nu har jag fått tag på lite bilder från ett smetigt Ljungås. Måste bättra på åkstilen lite, upp med armbågarna och HÖJA blicken! Man tar sig ju runt iaf.
 

Bifogat

  • Ljungås1.jpg
    Ljungås1.jpg
    130.6 KB · Visningar: 54
  • Ljungås2.jpg
    Ljungås2.jpg
    135.2 KB · Visningar: 53
  • Ljungås3.jpg
    Ljungås3.jpg
    146.8 KB · Visningar: 58
  • Ljungås4.jpg
    Ljungås4.jpg
    109.3 KB · Visningar: 57
Nu har jag fått tag på lite bilder från ett smetigt Ljungås. Måste bättra på åkstilen lite, upp med armbågarna och HÖJA blicken! Man tar sig ju runt iaf.

Ser bra ut :tummenupp Åhhhhh, man blir ju inge sugen på att ha en hoj o bränna några varv på ljungås...
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top