Offoroad försäkring

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Hej!

jag har ett ganska bra tag siktat in mig på att införskaffa en till hoj.
jag vill ha en liten, smidig LV-reggad offroadmaskin, som inte kostar för mycket, och som inte är allt för klumpig att baxa runt i skogen.
Mestadels avsedd för grusbus, men jag har även tänkt köra på enduroslinga med den.

Jag har tittat på lite äldre modeller kring början av 90-talet
XR 250 (svår att hitta LV-reggad dock)
XR 500
TT 350
DR 350/400

Men iom att det inte ofta anges regnr i annonser, så har jag enbart kunnat söka på ett par försäkringsbolag, bl.a. "bilsportmc.se"
Jag blir mörkrädd när jag ser priser runt 10 000 helår, halvförs. och uppåt för dessa gamla effektsvaga maskiner.

Är det någon som har god koll på vart man ska vända sig, för att hitta ett vettigt pris?

Jag är 22 år, snart 23, bor på hisingen.
Kanske är någon jämngammal som forskat i problematiken?

ALLA tips av relevans mottages.

Last edited:
Ställ hojen på din farsa så blir det mycke billigare.. :tummenupp

Men 10.000:- för en offroad låter ju löjligt. :va Det betalar ju inte ens jag för min ninja! :näsblod

Mögel skrev:
2667953 Ställ hojen på din farsa så blir det mycke billigare.. :tummenupp

Nu avslöjade du nog dej själv........så det är så du har råd med alla dina hojar sken försäkring :mad:

Mögel skrev:
2667953 Ställ hojen på din farsa så blir det mycke billigare.. :tummenupp

Men 10.000:- för en offroad låter ju löjligt. :va Det betalar ju inte ens jag för min ninja! :näsblod

Javisst, det hade jag gjort direkt om jag fått. Men att ställa på föräldrarna går fetbort, de vill inte "äga" någon mc.

ok, senaste budet på en gammal honda XR är 5000 via if/honda försäkringen...

Mögel skrev:
2667957 :arsele Mina står på mormor. :D

jag hoppas verkligen du skämtar och att du står som ägare för dom hojarna du äger annars sjönk du fett i mitt tycke......

har man inte råd att försäkra sin hoj och kör gata så kan man lägga ner

Gottis skrev:
2668073 Lite påhopp mot mögel

Ursäkta Gottis, men detta var inte den fakta jag söker ta det via PM med mögel istället.

Kom igen nu, det måste väl vara någon yngling som jag som har försäkrat en gammel offroadhoj?

Alming skrev:
2668100 Ursäkta Gottis, men detta var inte den fakta jag söker ta det via PM med mögel istället.

Kom igen nu, det måste väl vara någon yngling som jag som har försäkrat en gammel offroadhoj?

Kollade med bilsport mc och för att få en bra offroadförsäkring måste man tyvärr vara över 24år. Kan tyvärr inte ge dig något tips på annan försäkring.

Lynn skrev:
2668105 Kollade med bilsport mc och för att få en bra offroadförsäkring måste man tyvärr vara över 24år. Kan tyvärr inte ge dig något tips på annan försäkring.

Hej!

Denna har jag kollat på med, men iom min ålder så kan jag ju bara ha vanlig "basförsäkring", oavsett bolag tror jag.

Så vad jag söker är vanlig halvförsäkring för en gatregistrerad offroadhoj.

I annat fall, vad krävs för att kunna ha enduro licens, och E-regga köpa e-reggad hoj?
Blir ju en hel del begränsningar där dock, iom att den endast får köras till och från tävling och träning på allmän väg, men jag har hört att det är lägre priser...

Alming skrev:
2667822 Hej!

jag har ett ganska bra tag siktat in mig på att införskaffa en till hoj.
jag vill ha en liten, smidig LV-reggad offroadmaskin, som inte kostar för mycket, och som inte är allt för klumpig att baxa runt i skogen.
Mestadels avsedd för grusbus, men jag har även tänkt köra på enduroslinga med den.

Jag har tittat på lite äldre modeller kring början av 90-talet
XR 250 (svår att hitta LV-reggad dock)
XR 500
TT 350
DR 350/400

Men iom att det inte ofta anges regnr i annonser, så har jag enbart kunnat söka på ett par försäkringsbolag, bl.a. "bilsportmc.se"
Jag blir mörkrädd när jag ser priser runt 10 000 helår, halvförs. och uppåt för dessa gamla effektsvaga maskiner.

Är det någon som har god koll på vart man ska vända sig, för att hitta ett vettigt pris?

Jag är 22 år, snart 23, bor på hisingen.
Kanske är någon jämngammal som forskat i problematiken?

ALLA tips av relevans mottages.

Känns dumt att säga det men om du skall ha försäkringen på dig och med tanke på din ålder och vart du bor får du nog räkna med det.
Så länge hojen har mer än 25kw så är det snordyrt om man inte är över 24 år. jag vågar inte äns skriva vad jag pröjsade för min 640(40kw) innan den bytte ägare:tummenupp och då är jag 21 år och bor i mölndal

doro skrev:
2668233 Känns dumt att säga det men om du skall ha försäkringen på dig och med tanke på din ålder och vart du bor får du nog räkna med det.
Så länge hojen har mer än 25kw så är det snordyrt om man inte är över 24 år. jag vågar inte äns skriva vad jag pröjsade för min 640(40kw) innan den bytte ägare:tummenupp och då är jag 21 år och bor i mölndal

Ja, jag är medveten om det, men anledningen att jag letar som en tok, är att jag har redan en annan hoj ställd på mig.
Det sjuka med att det är så dyra premier, som du säger med mer effekt, är att jag nu försäkrar min VFR, 78kW, 106 HK, halvförsäkring med 4700:- om året.
Jag tycker det känns orimligt att en gammal lågeffekt offroadhoj ska vara dyrare att försäkra än den...
Jag skulle som sagt med glädje ställa en hoj på föräldrarna, men de vill inte stå för den, då de inte inte har A-kort själva.

Alming skrev:
2668237 Ja, jag är medveten om det, men anledningen att jag letar som en tok, är att jag har redan en annan hoj ställd på mig.
Det sjuka med att det är så dyra premier, som du säger med mer effekt, är att jag nu försäkrar min VFR, 78kW, 106 HK, halvförsäkring med 4700:- om året.
Jag tycker det känns orimligt att en gammal lågeffekt offroadhoj ska vara dyrare att försäkra än den...
Jag skulle som sagt med glädje ställa en hoj på föräldrarna, men de vill inte stå för den, då de inte inte har A-kort själva.

Ja, det är som du säger ett problem men om du pröjsar 4700 för halvförsäkring för den hojen så har du kommit undan ganska lindrigt ändå. jag betalade mer än de dubbla för min 640 för e halvförsäkring. men då är det iof en 03:a men i alla fall. men visst låter de dumt att en hoj som är 10 år gammal skall vara så dyr.
det löjliga med försäkringarna är det att de inte bara är trafikförsäkringen som är dyrare.

När jag ägde min hoj så skulle den kosta mig nästan 500/månad i avställningsförsäkring. när min far nu "köpt" min hoj och den står i samma garage på exakt samma plats så kostar den 78 kr/ månad (man över 50år) och då är det ändå en försäkring som om han ställer på den så får jag också köra den utan restriktioner. annars skulle det blivit billigare.
En sak att man kan ha en hög trafikförsäkring och möjligt vagnskadeförsäkring på unga förare men stöld brand mm kan man ju omöjligt motivera en hög premie för att det är en ung ( och omogen) förare?:mad:

Kolla med Trygg-Hansa, dom ville ha 5000 /helår helförsäkring eller ca. 3600 /helår halvförsäkring för min FZR1000 -89 och då är jag 21 och bor i Küngälv.

köp en BMW GS 650 hade en sån när jag va 22 lr 23 kommer inte ihåg den kostade mig 1070 kr om året i helförsäkring...går att piska grus med bra om man har rätt däck

Jag kollade upp vad en Kawasaki KLX 650 skulle kosta på mig. 21 år, a-kort sedan i somras och skriven i Kalmar. Trafikförsäkring skulle gå på 376 kronor om året enligt mailet jag fick. Låter ganska otroligt men kolla runt och se hur mycket det skiljer till trafikförsäkring.

Okok, jag tror jag fått ut ungefär det jag räknade med denna tråden...

KLX 650 och liknande är för stort, inget att baxa runt i skogen, därav mitt val av mindre hojar, efter sm tanken inte endast var att smiska grus...

Tack för svar iaf, får se när det hela blir av, ska först fatta beslut om vad som skall göras med min bil, laga, skrota, sälja, elda upp...
Gött att ha bil på vintern dock...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...