oFFkeFF i finrummet

Såg också honom i IB! Grattis! :tummenupp

Nu är det bara Nypanik kvar i det oglamourösa B-träsket... :hihi

Goodstuff skrev:
Grattis!
Tyckte något var lurt när oFFkeFF skrev att han skulle köra EM nästa år.

Macke --> Har du kört utan licens i år eller?

Engångslicens vettu.....

Kör man bara 6 tävlingar blir det 1800:- (6x300:-), istället för att lösa ut licensen för 2.500:- (eller vad kostar den nu?).
Det är ju nästan ett bakdäck... Eller 14 tisdagsträningar.... Eller en heldag på Gelleråsen... Eller.....

Se så.. Lägg upp listan nu... :D

Grattis! Det var kul för dig eftersom din ambition är att köra EM. Nu håller vi tummarna för att hojköpet går bra och att du håller dig skadefri.

Nyteknik skrev:
När jag gick licenskursen i våras berättade Micke (kursledare i LMS) att han till slut hade blivit uppklassad till A-förare och att han var ganska stolt över detta gick inte att ta miste på. Han menade att det var en naturlig ambition för alla strävsamma B-förare att förbättra sig själv och till slut bli uppklassad till A. Ungefär som att ta en magisterexamen. Men jag har märkt att man egentligen inte behöver uppnå några speciella resultat för att få A-licens. Även om det förstås är kul för B-förare som vill testa att köra enstaka EM-deltävlingar att man kan tilldelas A-licens utan krav på prestation tycker jag det känns lite fel. Det låter kanske snålt men jag ser A-licensen som en belöning/befordran för de förare vars resultat visar att de håller en högre standard än förare med B-licens gör. Vad är annars meningen med att det finns två olika licenser?

Du får nog din också snart......

oscar skrev:
Däremot så glömde jag Teddy...

Min sol har passerat zenit, det gjorde den redan förra säsongen. Denna säsong löste jag inte ens ut någon B-licens utan nöjde mig med en amatörlicens, nästa år kommer det att bli likadant. Det viktigaste för mig är inte längre att utmana andra, det känns inte längre meningsfullt då jag vet alltför väl var jag har mig själv och resurserna talar sitt tydliga språk, tid och pengar börjar det bli allt trängre om. Nu sitter jag mest i hammocken på RR-verandan och njuter av solnedgången. Skuggorna blir längre, samtalen blir bättre, drinkarna svalare. Jag kommer nog att hänga med ett tag till då jag inte kan få nog av hela grejen med racing, det är verkligen "Male Quality Time".

crallan skrev:
Dom enda som var med på listan var de som automatiskt klassas upp nu, de som valt att klassa upp sig under säsongen och de som ansökt om att få klassa upp sig var inte med.. :)

Nej så var det inte. Daniel Alqvist-Björn klassades upp under säsongen, han körde NSBK på Åsen tex men fanns med på listan. Swedie fanns inte med på listan fast han klassats upp efter säsongen. Så det så. ;)

Goodstuff skrev:
Nej så var det inte. Daniel Alqvist-Björn klassades upp under säsongen, han körde NSBK på Åsen tex men fanns med på listan. Swedie fanns inte med på listan fast han klassats upp efter säsongen. Så det så. ;)

Där fick jag så jag teg :brinnerup

oscar skrev:
Såg också honom i IB! Grattis! :tummenupp

Nu är det bara Nypanik kvar i det oglamourösa B-träsket... :hihi

App app app. Vi är några stycken.
Stellan Hedlund, Per Träff, Per Utterström, Gustaf Anveland, Martin Häll, Teddy, undertecknad och säkert någon mer som jag glömt bort. :mattias

Last edited:
Goodstuff skrev:
App app app. Vi är några stycken.
Stellan Hedlund, Per Träff, Per Utterström, Gustaf Anveland, Martin Häll, Teddy, undertecknad och säkert någon mer som jag glömt bort. :mattias

Jag tror Anveland, Häll och SurTeknik kommer vara uppklassade under eller efter nästa säsong.

Last edited by a moderator:
oFFkeFF skrev:
Jag tror Anveland, Häll och SurTeknik kommer vara uppklassade under eller efter nästa säsong.

Troligen men det börjar med röd skylt antar jag. Såg att Anveland har satt ut annaons på sin Honda - hittat något nytt?

oFFkeFF skrev:
Nu vet jag iofs inte om den gröna skylten kommer göra sekunderna, men det öppnar klart upp för att åka fler tävlingar, som EM anderstorp, och kanske något race nere på Assen.
Nyteknik, vad ska man göra för att bli a-förare? Vinna SM/EM?

Det är fullt möjligt att den gröna skylten ökar det egna självförtroendet och därmed förmågan att köra fortare. Eller skapar negativ stress över att man ska fylla rocken och framkallar vurpor.

Min föreställning, som är grundad i vad jag har hört från andra, var att man ska uppnå ett visst genomsnitt av SM-poäng under säsongen för att kvalificera till A-licens. Åtta SM-poäng i snitt per tävling är mitt minne av hur det beskrevs. Det stämmer uppenbarligen inte men principen tycker jag verkar rimlig därför att den skulle ge en begriplig och konkret definition av vad som kännetecknar en A- respektive B-förare.

Nyteknik skrev:
Det är fullt möjligt att den gröna skylten ökar det egna självförtroendet och därmed förmågan att köra fortare. Eller skapar negativ stress över att man ska fylla rocken och framkallar vurpor.

Min föreställning, som är grundad i vad jag har hört från andra, var att man ska uppnå ett visst genomsnitt av SM-poäng under säsongen för att kvalificera till A-licens. Åtta SM-poäng i snitt per tävling är mitt minne av hur det beskrevs. Det stämmer uppenbarligen inte men principen tycker jag verkar rimlig därför att den skulle ge en begriplig och konkret definition av vad som kännetecknar en A- respektive B-förare.

Jo, men nu har du knarkat igen. Man ska inte ta 8 sm-poäng i snitt för att bli uppklassad. Utan b-förare poäng..
Hur skulle r600/1000 klassa upp sig annars, de kör inte om sm-poäng.
Däremot är det möjligt för en b-förare att även plocka sm-päng i 125 och 250..
Eftersom det dock är relativt få b-förare i 250r, så går man inte enbart på det, utan en del på erfarenhet, tempo och säkerhet och även till viss del placeringar.

Du offkeff, du har väl en buss på önskelistan också, vet en fining som säljs för billig peng.. :)

oFFkeFF skrev:
Jo, men nu har du knarkat igen. Man ska inte ta 8 sm-poäng i snitt för att bli uppklassad. Utan b-förare poäng..
Hur skulle r600/1000 klassa upp sig annars, de kör inte om sm-poäng.
Däremot är det möjligt för en b-förare att även plocka sm-päng i 125 och 250..
Eftersom det dock är relativt få b-förare i 250r, så går man inte enbart på det, utan en del på erfarenhet, tempo och säkerhet och även till viss del placeringar.
I så fall borde mina 57 "B-förarpoäng" ha renderat mig automatisk uppklassning; vilket jag inte har sett röken av.

Nyteknik skrev:
I så fall borde mina 57 "B-förarpoäng" ha renderat mig automatisk uppklassning; vilket jag inte har sett röken av.
Som sagt, du blev väl bästa B-förare i 250cc? Skumt att du inte blev uppklassad direkct... Ring Lodnert och kolla. Själv fick jag 9p i snitt på de tävlingar jag körde men missade en tävling så totalt blev det mindre än 8p i snitt! :mad:

Nyteknik skrev:

Som sagt, du läste kanske inte allt jag skrev, eller för den delen Axxexs skrev?
Lodnert/sköld kollar inte bara placeringar, utan uppförande på banan, tider etc. Det finns snabba förare som inte blivit uppklassade direkt, för att det körts för vilt/farligt/okontrollerat.
3 Tävlingar i ryggen är inte särskilt mycket, där du iofs presterat ganska bra tider på 2 av dem, men också bara på två banor. Dock tror jag det inte är några problem för dig att bli uppklassad om du hör med Lodnert.

Vad gäller bäste b-förare, blev Leif Nielsen det mig veterligen, iofs åker han på dansk licens.

*/ ?>
Back