Officiella bilder: 2011 Kawasaki ZX-10R

Tycker den var rätt ball! Men jag väntar numera med att dömma hojar tills dess jag sett dem live och låtit det sjunka in lite. Nya Hondan tyckte jag länge var så avskyvärt gräslig men till och med den ser bra ut nu :)

Och viktigast är hur cykeln är att köra.

Och dom har äntligen designat om motorn helt. Den förra ZX10-motorn var egentligen en uppborrad och trimmad ZXR750-motor som inte ändrats radikalt sen 1989. Den var för lång och gjorde chassidesignen svår. Den nya ser mycket tightare ut.

Last edited:
Och dom har äntligen designat om motorn helt. Den förra ZX10-motorn var egentligen en uppborrad och trimmad ZXR750-motor som inte ändrats radikalt sen 1989.

Nja, motorn i ZXR 750 skiljer sig markant från -89 till -91. Så från -91 i så fall (för att vara petig). Beror visserligen på vad man menar med radikalt...

Jäklar, den är verkligen inte upp-piffad, utan helt ny. Justerbara fotpinnar, me like!!! Å bakdelen ser ju inte så jäklig ut på de här bilderna.

”the all-new engine offers a 147 kW (200 PS) output (w/o Ram Air)”

Betyder det 200 hästar utan ram-air??!!

Grenrör i titan! Någon jappsare som haft det innan?

Bifogat

• zx10fotpinnar.jpg
    zx10fotpinnar.jpg
    55.7 KB · Visningar: 95
  • zx10blinkers.jpg
    zx10blinkers.jpg
    66.9 KB · Visningar: 100
  • bak.jpg
    bak.jpg
    58.5 KB · Visningar: 111
  • bak2.jpg
    bak2.jpg
    79.1 KB · Visningar: 143
  • grenrör.jpg
    grenrör.jpg
    65.7 KB · Visningar: 113
Last edited:
Sista parametern jag vill veta är priset, resten verkar riktigt bra. Någon som har sett/hört/vet vad den landar på?

Asså, det var inte så stor skillnad för trettio år sedan heller!!!
:D

Håller med! Tycker att även japsen försöker särskilja sig lite i designen.

Kolla 1000cc hojarna t ex där Suzuki hållt fast med en mer vertikalt avlång strålkastare i mitten med luftintag på sidorna sen K1:an kom, Yamaha R1 har alltid haft ett par stora sneda kattögon fram till den senaste, i mitt tycke väldigt fula crossplane hojen, Kawasaki har hållt fast vid ett stort centralt placerat luftintag med ett par strålkastare på sidorna, Hondas 1000cc blades har ju skiljt sig en del i utssende men båda har haft dubbla strålkastare med små luftintag under.

En lång redogörelse om något alla redan vet men jag tycker man hört till leda de senaste 20åren hur bilar och hojar blir allt mer lika varandra.

Jäklar, den är verkligen inte upp-piffad, utan helt ny. Justerbara fotpinnar, me like!!! Å bakdelen ser ju inte så jäklig ut på de här bilderna.

”the all-new engine offers a 147 kW (200 PS) output (w/o Ram Air)”

Betyder det 200 hästar utan ram-air??!!

Grenrör i titan! Någon jappsare som haft det innan?

Japp! Gixxern hade det redan på K5:an:tummenupp

Priset lär hamna kring 160 papp, men det beror som vanligt på yen-kursen:(

Sista parametern jag vill veta är priset, resten verkar riktigt bra. Någon som har sett/hört/vet vad den landar på?

Ja, ska bli jävligt spännande att se den mot BMW:n, både såväl i prestanda som prisbild.

Ser ok ut. Baken var ju inget att hurra över.

Liggande bakdämpare var nytt:tummenupp

Det här blir spännande framöver.

200 hk är sjuka siffror - men det är väl något man förväntade sig förr eller senare :)

Ingen som noterat ABS och Antispinn?

Anti stoppie oxå...

Är det den här hojen folk ska krascha nästa år o vara oförstående, "Jag hade den ju i rainmode?"

Men jag gillar den, kul att dom verkligen säger att det är en racehoj, byggd för bana.

Edit: 210hk med RAM AIR

Last edited:

Anger de effekt på utgående axel eller på hjulet?

Riktigt fet om siffrorna stämmer!

Väntar dock på riktiga tester där de tar en maskin från en återförsäljare och bänkar innan jag tror det fullt ut!

Coolt om det stämmer som de skriver att den är gjord för att ett slip-on ska kunna ersätta helsystem!

För de som gillar att jämföra med bmw så trycker en sådan med helsystem och filter(självklart mappning) ut ca 195hk...

Största frågan är väl vad f.n man ska göra med 200hk?

Är det bara jag som noterar att rödmarkeringen ligger på 8000 rpm i bilderna? Känns inte helt äkta.

EDIT: Ser nu efter andra koll att det blir gulrött vi 8k helrött vid 14k. Rekommenderar Kawa inte varvtal ovanför 8k, eller vad är det frågan om?
I min bok skall färgen rött inte användas i en förarmiljö om det inte är allvarligt. Felkonstruerat. Gör om, gör rätt!

Detta är min enda anmärkning mot hojen så här långt. Mina dom kommer när hojen är provkörd

Är jag ensammen om att gilla elektroniska styrdämpare ?

Nej! Det är du inte.

Last edited:
Anger de effekt på utgående axel eller på hjulet?

Riktigt fet om siffrorna stämmer!

Väntar dock på riktiga tester där de tar en maskin från en återförsäljare och bänkar innan jag tror det fullt ut!

Coolt om det stämmer som de skriver att den är gjord för att ett slip-on ska kunna ersätta helsystem!

För de som gillar att jämföra med bmw så trycker en sådan med helsystem och filter(självklart mappning) ut ca 195hk...

Största frågan är väl vad f.n man ska göra med 200hk?
Kan ju berätta att även min RSV4 Factory är åt det hållet att det räcker med ett slipon för att öppna upp flödet. Det är allt jag kommer göra! Ger mer effekt i mellanregistret och några hästar till på topp! Detta, för bara några tusenlappar!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti