Offer för hårdare trafik-kontroll

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR
Ni kanske hört om att prutmånen blivit mindre sen 1:a april?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=115637&page=1&pp=20&highlight=fortk%F6rning

Idag så vände en civil polisbil och tog upp jakten på mig för att han tyckte jag körde för fort. Stoppade mig med uppmätta 99.5 km/h på 90 väg. Hans andra mätning var 96.5 km/h.

Det känns rätt löjligt! Jag tyckte inte att jag körde fort. Och det var väldigt lite trafik där på E4 vid Bygdeå vid halvtre tiden.

Jag skrev inte på någonting. Men undrar nu om det var så vettigt gjort av mig? Trots allt så känner jag mig liten mot lagens långa arm.
Borde jag ta boten eller är det lönt bestrida? Kan det bli dyrbart att bestrida?

Edit: mätningen skedde under en distans av 1.5 km

Last edited:
kebne skrev:
2111769 Ni kanske hört om att prutmånen blivit mindre sen 1:a april?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=115637&page=1&pp=20&highlight=fortk%F6rning

Idag så vände en civil polisbil och tog upp jakten på mig för att han tyckte jag körde för fort. Stoppade mig med uppmätta 99.5 km/h på 90 väg. Hans andra mätning var 96.5 km/h.

Det känns rätt löjligt! Jag tyckte inte att jag körde fort. Och det var väldigt lite trafik där på E4 vid Bygdeå vid halvtre tiden.

Jag skrev inte på någonting. Men undrar nu om det var så vettigt gjort av mig? Trots allt så känner jag mig liten mot lagens långa arm.
Borde jag ta boten eller är det lönt bestrida? Kan det bli dyrbart att bestrida?

Håller med.
Störtlöjligt,men stå på dig det kommer inte kosta dig något.
Har själv varit på rättegång för fortkörning och blivit fälld i rätten,kostade inte en krona extra förutom böterna på 1200:-.
//Krister

Poliser i norrland nu blir jag lite rädd :confused: Tycker dom är riktigt anonyma här, Orkade inte ens komma till olycksplatsen då jag körde av vägen med hojjen :huvet

ksaarinen skrev:
2111804 Håller med.
Har själv varit på rättegång för fortkörning och blivit fälld i rätten,kostade inte en krona extra förutom böterna på 1200:-.
//Krister
Smart att inte alls slösa med samhällets pengar, en rättegång är ju inte direkt gratis. :fatta!

Migael skrev:
2111831 Smart att inte alls slösa med samhällets pengar, en rättegång är ju inte direkt gratis. :fatta!

Vet inte hur du skulle reagera om du blir fälld för 120km/h på 110 väg när du inte har kört för fort.
Mitt första möte med 2 nitiska poliser som tyckte jag var uppkäftig,därav kom det att jag inte erkände.

Men om du inte tycker att alla ska ha rätt till en prövning i domstol när man är oskyldig så får det stå för dig.
//Krister

Det är bara att acceptera och pröjsa snabbt - det behövs pengar så man ka bygga fler vajerräcken - som ka ta slutt på oss på MC.....

Ha du haft en V70 och ett par grå hår på huvet hade dom inte bryt sig för fem öre, men nu körde du ju sporthoj och i deras ögon är ju det olagligt. :gnissla

Edit: kankse inte var hoj du körde (bor ju norrut så det borde ju inte vara så troligt att du körde hoj då)

Jag blev stoppad på E4an för nån vecka sen. Blev uppmätt till 140km/h på 110 väg. Nära ögat för körkortet trodde jag men sen förklarade konstapeln att han var tvungen att dra av 10% från hastigheten som felmarginal. Dvs minus 14km/h. Slutade med en bot för 126km/h på 110 väg. Vad jag tänkte mest på att om du inte körde mer än 100 så ska han ju ändå dra av 10% och då ska det bli 90! :)
Men han kanske redan drog av felmarginalerna och gav dig bara slutresultatet...

avfartsgatan skrev:
2111976 Ha du haft en V70 och ett par grå hår på huvet hade dom inte bryt sig för fem öre, men nu körde du ju sporthoj och i deras ögon är ju det olagligt. :gnissla

Edit: kankse inte var hoj du körde (bor ju norrut så det borde ju inte vara så troligt att du körde hoj då)

Jo litegrann så känner jag oxå. Jag körde hoj på barmark i snölandskap.

Plåtniklas skrev:
2112138 Tyckte? Du har väl hastighetsmätare? :rolleyes:

Tycker också det låter konstigt med Tyckte

91km/h på 90-sträcka är också en fortkörning, det är bara att bita i långa gurkan.

Last edited:
burner skrev:
2112142 Tycker också det låter konstigt med Tyckte

91km/h på 90-sträcka är också en fortkörning, det är bara att bita i långa gurkan.
Skilj gärna på 'köra fort', 'köra för fort' och 'köra över fartgränsen'. Det är ju 3 rätt olika saker. :D
/u

ksaarinen skrev:
2111804 Håller med.
//Krister
Störtlöjligt? Att bryta mot lagen? Visst är det tråkigt att åka dit, och pröjsa böter (har jag gjort flera ggr) men att överträda hastighetsbegränsningen är ett lagbrott, inget att snacka om.
Om du tror att det är fel på polisens märutrustning, stå på dig. Om inte är det nog bara att betala och lära sig något.

kebne skrev:
Jag tyckte inte att jag körde fort.

Undrar också.. Du tyckte inte att du körde fort? Nej 90 är väl inte jättefort, men det handlar väl ändå om du körde fortare än 90 ? Gjorde du det ? Betala böterna då. :)

kebne skrev:
2111769 Ni kanske hört om att prutmånen blivit mindre sen 1:a april?

Bara neka och skyll på gashäng, låt en kompis intyga att ha också fått häng på gasen med din hoj.

http://www.trafikjuristen.se/framga...adelse/hastighet_ovrigt/hastighet_ovrigt1.htm

Känns som att några kilometer hit eller dit spelar mindre roll. Men när det börjar bli 30-40km över lagstadgat så får man fan bita i det sura äpplet.

Man gör ju ett medvetet val när man vrider på rullen. Går inte att komma ifrån. Ska man busa så gör det fan när ingen ser på. Speciellt inte harry..

Gashäng... :hihi

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back