Oerhört märkliga el-problem, våldsamt behov av hjälp!

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
Hej!

Nu var det ett tag sen sist man var här, men såhär är mitt prekära läge:

Jag köpte en billig Kawasaki Z650 SR (D4) av 1982 års förträffliga modell i höstas, med ambitionen att bygga om lite och ha en billig, men förhoppningsvis halvsnygg hoj att pendla till jobbet med.
Allt var gott när jag köpte den, besiktigad och körklar, allt fungerade.
Väl i garaget har jag nu gjort lite olika åtgärder, och nu har någonting gjort så att ingen el _alls_ fungerar..
Det jag gjort, som har något samröre med elen är, i kronologisk ordning;
*Demonterat blinkers bak
*Demonterat baklykta
*Monterat styrändsblinkers-dessa fungerade direkt efter montage, när jag provisoriskt kopplade dessa mot befintligt kablage till de gamla blinkersarna.
*Demonterat framlykta
*Demonterat mätarhus och kontrollampor
*Monterat ny hastighetsmätare med inbyggda kontrollampor, och enligt bifogat elschema skarvat ihop sladdar till nya kontrollampor med sladdarna som gick till de gamla kontrollamporna.

Nu verkar ingen el fungera, oavsett om jag kopplar ur blinkers och nya mätarhuset med kontrollampor.
Vid batteriet är spänningen 12,68V, i alla ledningar som jag kan hitta, som kan härledas till batteriet.
Framme vid tändningslåset är det 0,7V. 0,7V är även spänningen som matas ut till blinkers och kontrollampor när man provar att köra dessa funktioner, men ingenting lyser.

Jag är absolut ingen Kung av El, men samtidigt inte helt elinkompetent heller. Men just nu så fattar jag absolut ingenting. Jag har försökt mäta på alla ställen jag kan tänka mig, men inget gör mig ett dugg klokare..

Nu ber jag på mina bara knän om hjälp från någon mer bevandrad i likströmmens förlovade land!
Jag vill verkligen inte behöva lämna in hojen som var tänkt som en billig femtusenkronorspendlare på verkstad för åtskilliga tusen, för nåt så irriterande som ett elfel..
 
Följ kabeln från tändlåset mot batteriet och mät överallt vid skarvar säkringar etc, alt dra en testkabel direkt från batteriet till t-låset och se om det blir bättre.
(om du släcker i garaget och kollar ordentligt så kan du förmodligen se var det läcker ström nånstans)
 
Vart jordar du när du mäter spänningen vid låset? Kan ha glömt jordningen kanske?
 
Hej igen god vänner.
Jag har återigen varit i garaget och byggt upp en inre frustration och ilska som saknar motstycke.
Ingenting hjälper. Jag fattar ingenting. Det enda jag gjort är ju att skarva på ny belysning. Jag har mätt spänningen över batteriet från jordflätan, där är det 12,8V.
När jag mäter spänningen framme vid blinkers och tändning så jordar jag vid batteriet.
När jag mäter spänning på de platser jag kommer åt direkt efter batteriet så är spänningen 12,8V.
Såvitt jag kan se och mäta så är det 12,8V hela vägen in i kabelstammens början, och när jag mäter ledningarna i andra änden så är det 0,5-0,7V. Vilket är jävligt märkligt med tanke på att det enda jag gjort, återigen, är att skarva in nya lampor och belysning framtill på hojen.

Jag håller på att tappa förståndet. Är det någon som har några ytterligare förslag?
Att plocka lös och rengöra jorden verkar inte fungera..
 
Hej igen god vänner.
Jag har återigen varit i garaget och byggt upp en inre frustration och ilska som saknar motstycke.
Ingenting hjälper. Jag fattar ingenting. Det enda jag gjort är ju att skarva på ny belysning. Jag har mätt spänningen över batteriet från jordflätan, där är det 12,8V.
När jag mäter spänningen framme vid blinkers och tändning så jordar jag vid batteriet.
När jag mäter spänning på de platser jag kommer åt direkt efter batteriet så är spänningen 12,8V.
Såvitt jag kan se och mäta så är det 12,8V hela vägen in i kabelstammens början, och när jag mäter ledningarna i andra änden så är det 0,5-0,7V. Vilket är jävligt märkligt med tanke på att det enda jag gjort, återigen, är att skarva in nya lampor och belysning framtill på hojen.

Jag håller på att tappa förståndet. Är det någon som har några ytterligare förslag?
Att plocka lös och rengöra jorden verkar inte fungera..

Ligger nog en gren i stammen som oxiderat eller varit glapp och det visade sig efter att du hanterat den.

Min teori efter din beskrivning, kolla hur många matningar du har in "under tanken", och hur många som kommer ut. Är antalet större i andra änden finns där en gren i stammen.
 
Det här är Sveriges bästa forum. Det är helt fantastiskt vilken vilja det finns att hjälpa till!
Jag har gruvat mig för det några kvällar i rad, men jag får nog bita i det sura och öppna upp hela kabelstammens som ni säger.
Det är definitivt grenar därinne, det framgår av elschemat jag lyckats lura fram.
Tyvärr är nämnda elschema precis så lågupplöst att det inte går att utläsa texten på alla komponenter..
Imorgon ska jag prova att skala kabelstammen och se vad vi kan hitta.

Fortsätt gärna att fylla på med förslag om ni kommer på något mer!
Jag är oerhört tacksam för all hjälp!
 
Jag har själv elfel på hojen, men jag är totalt inkompetent vad gäller el trots att jag arbetat med belysning i 1,5 år.

Mitt tips är att skaffa en Haynes bok. Där brukar finnas kopplingsscheman och allt annat nyttigt. Ligger på runt 300:- och går (gick) att beställa via Mekonomen förr. Då fick jag med en lite bok med översättningar till svenska också.:tummenupp
 
Jag har inte läst hela tråden men när drar isär och sätter ihop kontaktstycken så kan stift ibland lossna, kolla allt du har rivit i.
 
Att du får just 0,7V är intressant, då det brukar vara öppningspänningen på dioder, det kanske sitter någon sådan felvänd någonstans, tex i dina blinkers. Men du är på rätt väg, öppna stammen och mät, mät och mät tills du hittar var problemet är.
 
sprätta upp kabelstammen......
felet är ju förstås där du varit och kopplat, INTE i kabelstammen om du inte dragit allt vad du orkar i kablarna...
 
Last edited:
Att du får just 0,7V är intressant, då det brukar vara öppningspänningen på dioder, det kanske sitter någon sådan felvänd någonstans, tex i dina blinkers. Men du är på rätt väg, öppna stammen och mät, mät och mät tills du hittar var problemet är.

Tänkte just skriva samma.
Sitter förmodligen ett diodblock någonstans.
Hemmapulare plockar ofta bort dem när de drar nytt elsystem eftersom det "bara är en legobit, det funkar ändå."
Ett tag.
 
Tack så mycket för alla svar!
Problemet är avhjälpt och löst.
Jag sprättade upp kabelstammen och mycket riktigt var det en oerhört oxiderad (gren)kontakt som hade släppt, körde elrengöring och vaselinspray på allt som såg liknande ut därinne, samt kontakterade om den dåliga kontakten. Nu är hojen som ny igen och (nästan) allt fungerar som det ska!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top