Odla egen chili

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Går väl hyfsat med 1a planteringen, se bild

Annars undrar jag om det går o plantera nu? Sitter med eldsvåda i ansiktet efter att dissikerat en mkt god röd Habanero som hade mängder med frön. Skall jag torka dem o spara eller sätta dem nu?

chili.jpg
 

Snowman89

Guest
Funderar på att börja odla lite egen chili.

Finns det några sorter som ni kan rekomendera att man börjar med?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Du fick väl ca 30miljoner fröer, så varför välja?

Nä bara 500000 därav min fråga :)

Jag menade nog mer om jag kan torka och spara dom?

Eller :brinnerup


Ne eller va tusan jag vet inte vad jag tänkte, logik inte jag inte.

Får ta o köpa mig lite jord tror jag...
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Funderar på att börja odla lite egen chili.

Finns det några sorter som ni kan rekomendera att man börjar med?

Jag har för tillfället halva balkongen full med chiliplantor och att välja ut någon favorit att rekommendera är svårt. Det finns hur många sorter som helst. Allt från "vanlig" jalapeno & röd chili till sorter som smakar citron, extrema varianter såsom Big Jim (världens största) till Butch T. (världens starkaste) och frukter som ser ut som ... hmmm.

Vad vill du ha ut av odlandet? Massvis med frukt, ingredienser till kemiska vapen :brinnerup eller bara lite hemmaodlad krydda till maten?

Kan rekommendera www.mjoh.se eller tradera.

Testa någon/några sort du tycker verkar vara kul/intressant/god.

Lycka till!
 

Snowman89

Guest
Jag har för tillfället halva balkongen full med chiliplantor och att välja ut någon favorit att rekommendera är svårt. Det finns hur många sorter som helst. Allt från "vanlig" jalapeno & röd chili till sorter som smakar citron, extrema varianter såsom Big Jim (världens största) till Butch T. (världens starkaste) och frukter som ser ut som ... hmmm.

Vad vill du ha ut av odlandet? Massvis med frukt, ingredienser till kemiska vapen :brinnerup eller bara lite hemmaodlad krydda till maten?

Kan rekommendera www.mjoh.se eller tradera.

Testa någon/några sort du tycker verkar vara kul/intressant/god.

Lycka till!

Haha det vore ju lite kul att odla de där. Om man bjuder över lite folk så lär de ju bli lite fundersamma när de får syn på dem.

Jag vill ha lite hemmaodlad krydda till maten, till en början. Visar det sig sedan att man får blodad tand så får man väl utöka :)

Får kika runt lite på mjoh.se samt tradera och se ifall jag hittar något roligt. Tack för tipset.
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Haha det vore ju lite kul att odla de där. Om man bjuder över lite folk så lär de ju bli lite fundersamma när de får syn på dem.

Jag vill ha lite hemmaodlad krydda till maten, till en början. Visar det sig sedan att man får blodad tand så får man väl utöka :)

Får kika runt lite på mjoh.se samt tradera och se ifall jag hittar något roligt. Tack för tipset.

Testa Black Hungarian.
Ger bra med frukt och den är lagom i styrka.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Planterat habanero o torkat resten (49998 st) av fröna. Nu skall vi se vad detta kan ge.

Vad för krukstorlek rekommenderas till en chiliplanta egentligen?
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Erebus har du klurat ut vad min chiliplanta är för nån ?
Den har ju inte växt så mycket så det är svårt att göra en visuell jämförelse :)
Det verkar inte finnas så våldsamt många sorter från Rumänien...
Googlade lite och hittade:
Antohi Romanian (Capsicum annuum)
Origins Romania
Good frying pepper, about 16-20 cm long, these tapered pointed fruits ripen from a pale yellow to orange/red. Early fruiting with a heavy yield. Originating in Romania these sweet peppers are usually fried in a hot pan.

Verkar vara stark som paprika.
Länk

Hungarian Medium Hot F1
Hybrid Szentesi/Romanian type with twice the yield of fruit that ripens to lime green/yellow/orange. 1000 SHU.

Inga starka grejer från Rumänien... 1000 scoville kittlar väl ungefär som en rädisa :hihi Tabell(länk)
Länk

Mina 2 övervintrade habaneros ger frukt, men de blir så löjligt små. Som lingon... :gråta
Blommorna på mina Butch T. börjar titta fram. Du är välkommen att provsmaka när (om) det blir ngt. Ta med handskar och litervis med mjölk :yoparty
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Vad för krukstorlek rekommenderas till en chiliplanta egentligen?

Standardkruka :va
Sisådär >=15 cm diameter. Som med alla andra växter beror det på hur stor växt man ska stoppa i krukan. En 3,6 meters Skyscraper solros trivs nog inte så bra med lika mycket utrymme som en pelargonia...
 

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg, Majorna
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Krukstorleken skall helst ökas succesivt i takt med att plantan blir större, har något med hur rötterna växer att göra. Om man tycker att plantan stannat i växten kan en storlek större kruka göra stor verkan.
Dags för tredje omplanteringen här(satte i januari).
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om man vill kan man nypa av rötterna litet vid varje omplantering. Om gudarna vill så grenar de sig och blir fler och bättre =effektivare/cm^3 substrat.

För dem bland er som får små frukter, har ni köttat på med rätt näring?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
O vad är rätt näring? Pudelpink, nått man hittar i blöjor eller rent av delfinbajs :tungan

Jag har Greenworlds växtnäring som en flaskan går till det mesta, även gin.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
O vad är rätt näring? Pudelpink, nått man hittar i blöjor eller rent av delfinbajs :tungan

Jag har Greenworlds växtnäring som en flaskan går till det mesta, även gin.

Som nedan duger gott. Generellt sett kan man säga lägre kvävedoser vid blomning och fruktsättning. Inte pink således då det är nitrater (om jag inte tar miste) alltså kväve.
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Jag kör på denna. Funkar fint.
Ca 1 gång var 10e dag.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Spanska peppar växer så det knakar, men bara hyffsat med frukt på 2 av 4.

De 1v gamla habanerosarnarnerna har tatt sig, torkade fröna i nån vecka bara för det blev så men det verkar ju inte vara några probbs.

Har ett (psycholoGiskchkt) problem. Jag tycker frukterna ser så ogruvligt goda ut så jag vill bara rycka loss dem o tugga i mig dem.... :idiot :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Finns det någon i Göteborg som har någon Bih Jolokia/ghost pepper-planta att avvara?

Jag har nu fått upp massor, mycket skott men ingen frukt. Alla mina andra chilis gör det. Tror att dom fröna jag fått är impotenta eller vad det nu heter. Några har även fått övervintra men det blev inte bättre :(

Hjälp efterlyses!
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top