Odla egen chili

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Woohooo!

Nu har skiten börjat komma upp ur jorden.

Dom röda ringarna visar Bih Jolokia. Har haft svårt att få upp dom ur jorden men när jag satte pottan i badrummet mer lagom värme (ca 25 grader) så verkar dom trivas kanon. Det är oftast helt svart där inne men det spelade ingen roll alls. Grytan brevid dom röda ringarna är Ring of Fire. Dom verkar inte så kräsna utan tar det dom erbjuds och växer som bara den.

Dom andra påttorna är fulla med frön i en salig blandning. Faktiskt inte riktigt koll på var det är, men allt har tagit sig riktigt bra utom mina egna Bih Jolokia-frön. Det var dom viktigaste :(

Har planer på att ta med mig lite grönt till jobbet. Anar att iaf en sort kommer lära långfingriga kollegor att hålla tassarna i styr :p

Nu tittade äntligen mina Bih Jolokia upp också ! Hände inget, hände inget, tog tid, fan det kanske inte blir något..? hände inget tog en veckas semester och då passade de på.
Verkar som alla fröerna tog sig, tack Mark för dem ! den däringa betalningen verkar dröja men den ska komma någon gång ( objektet lite svårflörtad, öhhhmmm eeeh ja.. )

Blåkryssade pottorna i boxen och de två i gulkrukan är BJ, det andra är gula, gröna och röda blandade sorter.. Låda 2 är blandat grönt gult o rött plus några tomatplantor. I de obeväxta har idag såtts ny habanero.
 

Bifogat

  • Plåntår.jpg
    Plåntår.jpg
    37.1 KB · Visningar: 128
  • ImSchlafenzimmer.jpg
    ImSchlafenzimmer.jpg
    23.5 KB · Visningar: 124
  • låda2.jpg
    låda2.jpg
    35.4 KB · Visningar: 149

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fan va seriösa alla är! Nu blir jag ju rädd att det kommer att bli svårt att separera plantorna från varandra eftersom jag har upp till 8 st i varje liten "cell" :huvet Har ju gjort det här förut men tänkte väl inte riktigt klart när jag satte fröna:gnissla
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Fan va seriösa alla är! Nu blir jag ju rädd att det kommer att bli svårt att separera plantorna från varandra eftersom jag har upp till 8 st i varje liten "cell" :huvet Har ju gjort det här förut men tänkte väl inte riktigt klart när jag satte fröna:gnissla

Behåll inte alla, rensa ut de minsta. jag sätter 2-3 i varje cell men behåller bara den som växer bäst. Du ska ju ha plats med alla vuxna plantor sedan. Mina Red Savina drog iväg till 1,5 meter i höjd.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Mina chilisar växer som om dom gick på knark. DOCK är Bih jolokia utvecklingsstörd. Den växer bara 1/3 så fort :gnissla

Var det likadant för er som lyckades få frukter förra året?
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Mina chilisar växer som om dom gick på knark. DOCK är Bih jolokia utvecklingsstörd. Den växer bara 1/3 så fort :gnissla

Var det likadant för er som lyckades få frukter förra året?

står lite här om svårstartade Nagas http://www.thehippyseedcompany.com/

Jag märkte ingen direkt slöhet på mina förra året. I år har jag inte satt några åtgången är inte så stor jag tror mina torkade räcker till nästa säsong.
 

bluerider

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2010
Ort
skaaane
Hoj
yamaha r6
Letar efter Dorset Naga fröer....
kan även nöja mig med Bhut Jolokia om någon sitter på sånna fröer :D
för i sommar så jäklar ska det brännas i munnen :D
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Kom igång sent med min odling i år.

Men har satt Gul Habanero, Grekisk paprika och sist också någon slags Nagavariant.

Köpte nagan på bondens marknad i sommras och de odlar alla sina peppar i samma växthus, så troligen är det väl någon form av korsning som jag sått.

De två första har kommit igång rätt ok med ca 6-7 cm höga plantor och andra bladparet på gång. Nagan är ju lite efterbliven. Växer hälften så snabbt, men det verkar ju vara i sin ordning.

Har tagit ett par plantor till jobbet där jag har ett bättre fönster än hemma. Har bara nordvästfönster hemme så det är svårt med sol och värme tyvärr...

När brukar ni plantera om första gången? Har sått i små plastglas.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hur får det för er?

Jag planterade idag om mina plantor till större krukor. Dom var torra och fina då :hihi

EDIT: var på extremefood.se i förra veckan, han berättade att många plantor ger mest frukt andra året, så, nu gäller det att hålla dom vid liv över vintern. Ska man vattna dom när dom ser helt döda ut då?! :va
 

Bifogat

  • 20100425.jpg
    20100425.jpg
    155.5 KB · Visningar: 135

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Hur får det för er?

Jag planterade idag om mina plantor till större krukor. Dom var torra och fina då :hihi

EDIT: var på extremefood.se i förra veckan, han berättade att många plantor ger mest frukt andra året, så, nu gäller det att hålla dom vid liv över vintern. Ska man vattna dom när dom ser helt döda ut då?! :va

Jag klippte ner mina till bara stammar och ett par kvistar var kvar i nov -dec. Vattnade när det behövdes vilket var rätt sällan eftersom de knappt hade några löv. Nu är de på G igen nya grenar växer ut ur de kvistar man kapat. 2 plantor dog men övriga klarar sig bra. På mina 2 Peguinplantor har jag runt 15 frukter redan. Bih Jolokian blommar som bara den.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Habaneron som är 5 år gammal blommar som bara den och har massvis med frukter. Bytte en del av jorden i krukan för första gången för en vecka sedan.. hoppas det tar sig rejält nu.

Även piri-pirin och long slim cayennen jag satte för nån vecka sedan har börjat gro.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Då har jag gått och blivit mongoloid som alla ni andra. Råkade springa på denna tråden i natt och fastnade i tanken såklart.
Gör en hel del eldig mat som ska innehålla Sambal, chilifrukter och tabasco. Därav var iden genial!

Jag vet att det är ca 1-3mån för sent men idag satte jag min egen Cayenne, Anaheim och Jalastar.
Med lite tur så kanske jag kan få det till att funka ändå. Jag planterade i transparenta godislådor med lock för att "agera" växthus.


Kan säga att det kändes sjukt gayigt att springa runt och leta "bra" blomsterjord och läsa på alla frö-förpackningar. Samtidigt så är det det manligaste man odlat.....bortsätt från i sina yngre dagar ;)
 
Last edited:

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
ett par månader sen är du ju. Det finns plantpaket att köpa om du vill få ngt igång i år. http://www.ortagarden.com/katalog/Butik_2.html

Då har jag gått och blivit mongoloid som alla ni andra. Råkade springa på denna tråden i natt och fastnade i tanken såklart.
Gör en hel del eldig mat som ska innehålla Sambal, chilifrukter och tabasco. Därav var iden genial!

Jag vet att det är ca 1-3mån för sent men idag satte jag min egen Cayenne, Anaheim och Jalastar.
Med lite tur så kanske jag kan få det till att funka ändå. Jag planterade i transparenta godislådor med lock för att "agera" växthus.


Kan säga att det kändes sjukt gayigt att springa runt och leta "bra" blomsterjord och läsa på alla frö-förpackningar. Samtidigt så är det det manligaste man odlat.....bortsätt från i sina yngre dagar ;)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Tackar för länken. Tänkte få de till att gro genom att lura plantorna med timer och belysning. Vet inte om det funkar men ska försöka ändå.

I värsta fall får man väl köpa en kruka med Spansk Peppar på Plantagen och låtsas att man odlat fram den själv :D
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Satte lite blandade frön från en mix av pepparfrukter jag köpte på ICA och gjorde chili på förra veckan, så nu är även jag med i klubben...
Har odlat en hel del annat i form av kryddväxter och sticklingar av olika hojor etc. Så det ska bli kul om jag kan ha lite tur med chilin också. Habanero är en absolut favorit bland chilifrukter för att den inte bara är stark utan också har en viss sötma i smaken, så de fröna hoppas jag som mest på.

Jag inser att det är för sent nu för att få någon skörd i år, men jag har ingen brådska :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hur går det för er?

Till höger är min Bih Jolokia, den kommer bli frodig :D
 

Bifogat

  • 20100611.jpg
    20100611.jpg
    122.5 KB · Visningar: 119

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hur går det för er?

Till höger är min Bih Jolokia, den kommer bli frodig :D

Jag var ju lite sent ute. Tror knappast att jag kommer få skörda något i år...
Har du flera plantor i samma kruka där?
 

Bifogat

  • IMG_0779.jpg
    IMG_0779.jpg
    220.4 KB · Visningar: 98

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag var ju lite sent ute. Tror knappast att jag kommer få skörda något i år...

Ta in dem efter sommarn så ska du se att det kan komma en och annan frukt under vintern ;)


Planterade förresten en kärna från en citron för ca 15 år sedan. Har nu ett fint litet citronträd på ca 160 cm (har beskurit kraftigt för att få en tjock stam) Och gissa vad som uppenbarade sig för första gången nu förra veckan!? Blommor! 6 stycken hittills, pollinera med liten pensel som med chilin. Hoppas på ett gäng citroner i sommar!
Haha, att man har väntat i 15 år och äntligen fått blommor. Som förövrigt luktar underbart!




(Snart kommer Limez Plantskola):rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top