odjuren vi älskar (den officiella katttråden)

Hela familjen samlades framför tv:n i morse, inklusive Selma som är ett stort Rossifan. "Kör Rossi, jag håller honom!", skrek hon, men blev lite besviken för hon fick så dåligt grepp...

Bifogat

• Selma jagar Nakano.jpg
    Selma jagar Nakano.jpg
    11 KB · Visningar: 124
Mrs. Laphroaig skrev:
2320494 :3freak Mjae.. höger hand och handled har en mängd ärr, närmare bestämt 18 st efter djupa rivsår och 3 bett.
Blev en veckas antibiotika och tömma såren på var i några dagar.
för att citera läkaren:"det var en ruskigt ilsken kisse det där"
Jag föredrar hund måste ja säga :)

Problemet med kampkatterna är att dem attraherar "fel" ägare.
Jag tycker man borde införa någon sorts förarbevis för katt, istället för att förbjuda dem här katterna. Då kanske man kan få bukt med det här problemet.
Det negativa med om det skulle bli ett förbud mot dem här raserna vore att det skulle komma andra raser med liknande utseende och temperament efter ett tag. Enda skillnaden skulle vara rasnamnet.

(jag har själv två Cornish rex) :D

Ska man klippa klorna på en utekatt? På framtassarna är dom långa men ser skapliga ut, i bak är dom lite risigare och avbrutna. Borde han inte sköta sånt själv?

Ska man klippa klorna på en utekatt? På framtassarna är dom långa men ser skapliga ut, i bak är dom lite risigare och avbrutna. Borde han inte sköta sånt själv?
Klipp om det ser ut att behövas. Svårare än så är det inte. Det är klornas skick som styr den frågan, inte kattens levnadsvanor.

Skaffa en riktig klosax. Inte en sån där superbillig, smäckig sak, du får inga bra snitt med en sådan.

Klipp om det ser ut att behövas. Svårare än så är det inte. Det är klornas skick som styr den frågan, inte kattens levnadsvanor.

Skaffa en riktig klosax. Inte en sån där superbillig, smäckig sak, du får inga bra snitt med en sådan.

Men hur ser man det egentligen, klorna fram ser ju fina ut men är långa, dom bak är av och fula, då borde jag klippa framklorna så att dom inte går av va?

Man får väl inte klippa mycket?

Men hur ser man det egentligen, klorna fram ser ju fina ut men är långa, dom bak är av och fula, då borde jag klippa framklorna så att dom inte går av va?

De kröker sig ganska rejält när de blir långa. Man "ser" när det är dags. Bra förklarat va :3freak

kolla noga på klorna så ser du också ungefär hur långt in du ska klippa. Se upp så du inte klipper i pulpan för det gör ont på dem. På mina katter såg man var pulpan började när man tittade noga (man såg nåt mörkt inne i klon) och då var det bara att klippa en bit från den. Man klipper bara den yttersta tippen. Inte som när man klipper sina egna naglar alltså...

Äh vad svårt att förklara...

Känner du ingen rutinerad kattägare som kan visa dig? Det är verkligen enkelt men det är viktigt att det inte gör ont på katten den första gången, annars blir katte rädd för klippningen och man får ett helsike med den saken i framtiden.

Last edited:

Är det en utekatt så sköter det sig självt, jag har inte klippt klorna på mina nångång. Klorna på baktassarna är i regel lite trubbigare och kortare då katterna inte vässar dom så som dom gör med framklorna. De håller ju jaktredskapen slipade och fina :)

Så länge klorna inte börjar vända sig inåt igen eller sticker ut när katten ligger och sover så ska du inte behöva jaga den med klosaxen.

Problemet med kampkatterna är att dem attraherar "fel" ägare.
Jag tycker man borde införa någon sorts förarbevis för katt, istället för att förbjuda dem här katterna. Då kanske man kan få bukt med det här problemet.
Det negativa med om det skulle bli ett förbud mot dem här raserna vore att det skulle komma andra raser med liknande utseende och temperament efter ett tag. Enda skillnaden skulle vara rasnamnet.

(jag har själv två Cornish rex) :D

Denna "kampkatt" var en sån där fin Whiskas katt, första och sista gången den gjorde nått sånt. Den kanske inte mådde så bra, fick ett psykbryt.
Men den fick sist straff, den blev överkörd av Volvo 240 förr förra sommaren...

en gång försökte jag klippa klorna på katten, det gör jag aldrig igen, de verkade funka kanonbra ändå.

Vad är det här för sorts katt egentligen? En kille, rätt liten. Han strök omkring utanför huset och var så tanig så han vurpade när man klappade honom. Efter ett tag började grannen mata honom och satte ut annons i tidningen men ingen hade tappat bort honom. Eftersom hon är allergisk bor han hos mig nu och nu är han snyggt tjock. När ska man kastrera?

Bifogat

• rossi.jpg
    rossi.jpg
    55.9 KB · Visningar: 62
Vad är det här för sorts katt egentligen? En kille, rätt liten. Han strök omkring utanför huset och var så tanig så han vurpade när man klappade honom. Efter ett tag började grannen mata honom och satte ut annons i tidningen men ingen hade tappat bort honom. Eftersom hon är allergisk bor han hos mig nu och nu är han snyggt tjock. När ska man kastrera?

När den är könsmogen vilket du märker på att den vill pinka in revir m.m

Är det en utekatt så sköter det sig självt, jag har inte klippt klorna på mina nångång.
Inte nödvändigtvis. Mina katter var utekatter men jag var ändå tvungen att klippa klorna på dem regelbundet.

Svårt att avgöra av bilden men det ser ut som en präktig europeisk korthår. Mycket stilig kisse. De blir könsmogna runt ett år ålder om jag inte missminner mig. Fast du lär märka det på lukten :hihi

Heder åt dig för att du tar han om kissen :)

Last edited:

Han känner jag igen! :)
Han är nog äldre än ett år va? Vet inte om man har så mkt för att kastrera en äldre katt eftersom dom hinner få alla beteenden som det innebär att ha pungkulor. Dom försvinner inte om katten har levt länge med kulor. Kastrera gör man precis när katten är könsmogen men innan den börjat skvätta omkr sig.

Han känner jag igen! :)
Han är nog äldre än ett år va? Vet inte om man har så mkt för att kastrera en äldre katt eftersom dom hinner få alla beteenden som det innebär att ha pungkulor. Dom försvinner inte om katten har levt länge med kulor. Kastrera gör man precis när katten är könsmogen men innan den börjat skvätta omkr sig.

Ja han måste vara äldre, han dök ju upp i somras och då var han ju ingen valp även fast han är liten. Han är ju väldigt lugn och snäll, det enda dryga han håller på med är när han inte får som han vill (mat eller gå ut) Då börjar han skrika lite och blir han riktigt förbannad så börjar han riva i soffan eller mattan för att provocera mig riktigt för det vet han att jag hatar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti