Och så vurpade man för första ggn....

War-psycho skrev:
2193457 Nja, håller inte med. Lite ansvar bör man kunna lägga på rödljusköraren iallafall.
(Även försäkringsmässigt.)

Men det finns ju flera andra faktorer som försvårar läget här.
Och drar man från platsen och anmäler i efterhand, så blir det inte lätt.
(Om nu så är fallet.)

Skulle det vara jag, så skulle jag iallafall försöka, och hävda att jag inte tänkte klart p.g.a. chocken.
(Så man inte åker på en smitning.)
"Lite" ansvar ger möjligtvis ger delat vållande, så utan helförsäkring så kvittar det iallafall.

HanneZ skrev:
2193463 "Lite" ansvar ger möjligtvis ger delat vållande, så utan helförsäkring så kvittar det iallafall.
Men rödljuskörning & fylleri brukar anses som vållande. Och orsakar man en krock på en 70-sträcka så är det inte många som hinner stanna.
Så det finns nog lite spelrum där.

När det blev t.ex. masskrock på E4'an i vintras.
Jag tror knappast att försäkringsbolagen la skulden på dom som körde in i klungan, för att dom inte höll sånt avstånd att dom kunde stanna.
Men jag vet ju inte iofs. :)

Men då ska man ta det på en gång, annars kan försäkringsbolaget ifrågasätta varför man drog från platsen.
(Orent mjöl i påsen, eller ett försök att få förs.bolaget att pröjsa din singelolycka.)

War-psycho skrev:
2193427 Det finns en ruta på
Du tog väl deras uppgifter på plats/inväntade polis ? :confused:
(För om du drog därifrån så kan man nästan se det som smitning, om du försöker få ut på försäkringen. T.ex. att du inte ville invänta polisens alkotest m.m.)
.

Tack för tipset. Jo jag stannade tills polisen och ambulansen kom. Ibland har vi för mycket resurser i Sverige. De skickade två brandbilar, två ambulanser och tre polisbilar fastän ingen hade skadats och inga bilar brann. Jag pratade med polisen ganska länge men vet inte riktigt om jag sa exakt det som hände då jag inte vet om olyckan framför mig inträffade exakt i det ögonblicket som Audin framför mig väjde undan vilket ledde till att det var försent för mig att bromsa in. Kanske ska ringa polisen och kolla upp det.

Shwan skrev:
2193476 Tack för tipset. Jo jag stannade tills polisen och ambulansen kom. Ibland har vi för mycket resurser i Sverige. De skickade två brandbilar, två ambulanser och tre polisbilar fastän ingen hade skadats och inga bilar brann. Jag pratade med polisen ganska länge men vet inte riktigt om jag sa exakt det som hände då jag inte vet om olyckan framför mig inträffade exakt i det ögonblicket som Audin framför mig väjde undan vilket ledde till att det var försent för mig att bromsa in. Kanske ska ringa polisen och kolla upp det.
Jamendåså !!! :tummenupp

Ring å anmäl direkt till polis & försäkringsbolag.

Då kostar det inte att försöka iallafall.
Skulle dom gnälla så skyller du på snuten som var där, varför han inte tog upp anmälan av dig, och du är väl inge "proffs" på vad man ska göra vid olycka heller. :)

Gör ett försök, men gör det fort.
Lycka till.

Shwan skrev:
2192945 Hej..
och gled säkert 20 meter och min hoj framför mig fortsatte 60-70 meter innan den stannade.

20 meter plus 60-70 meter blir i min värld minst 80 meter.

Dom highsiders/lowsiders jag har sett på tv stannar av fortare än så, själv har jag lyckligtvis aldrig provat, trots att jag ofta kör i regn.

Nu ska jag dessutom ut och köra på blöta vägar igen, helt frivilligt, bara för att jag är sugen på att köra hoj.

GuW skrev:
2193498 20 meter plus 60-70 meter blir i min värld minst 80 meter.

Dom highsiders/lowsiders jag har sett på tv stannar av fortare än så, själv har jag lyckligtvis aldrig provat, trots att jag ofta kör i regn.

Nu ska jag dessutom ut och köra på blöta vägar igen, helt frivilligt, bara för att jag är sugen på att köra hoj.

Lycka till då och hoppas att du aldrig provar på det vare sig om det blir 20 eller 80 meter.

Va inte säker på att du får ut nått från rödkörarens försäkring. Jag fick veja med bilen för att en kärring svängde ut precis framför mig, blev påkörd av en bil i den andra filen (den jag vejade till) och det ville dom ha till 100% mitt fel men jag fick ner det till 50% efter mycket tjat och bråk med försäkringsbolagen.

Så jag är väldigt tveksam...

EBS skrev:
2193824 Va inte säker på att du får ut nått från rödkörarens försäkring. Jag fick veja med bilen för att en kärring svängde ut precis framför mig, blev påkörd av en bil i den andra filen (den jag vejade till) och det ville dom ha till 100% mitt fel men jag fick ner det till 50% efter mycket tjat och bråk med försäkringsbolagen.

Så jag är väldigt tveksam...

Ärligt talat så förväntar jag mig inget. Hoppas så klart på att de ger mig nåt men jag tror inte det heller. Får väl fixa allt själv och jag tror inte att det kommer att kosta så mkt. Sedan i fredags har jag blivit stoppad av polisen 3 ggr så alla fel på hojen finns registrerad hos polisen och för att jag ska slippa böter nästa ggn måste jag åtminstone fixa spegeln som gick sönder(Höger). Vore tacksam om nån har en över (i sthlm) så jag slipper jaga på skroten.

Shwan skrev:
2196732 Ärligt talat så förväntar jag mig inget. Hoppas så klart på att de ger mig nåt men jag tror inte det heller. Får väl fixa allt själv och jag tror inte att det kommer att kosta så mkt. Sedan i fredags har jag blivit stoppad av polisen 3 ggr så alla fel på hojen finns registrerad hos polisen och för att jag ska slippa böter nästa ggn måste jag åtminstone fixa spegeln som gick sönder(Höger). Vore tacksam om nån har en över (i sthlm) så jag slipper jaga på skroten.
Berätta hur det gick med försäkringsbolaget sen.

En kompis låste framhjulet och ramlade bakom en bil som fick tvärnita p.g.a ett filbyte från stillastående högerfil. Alla på platsen var överens om att filbytaren var vållande. Försäkringsbolaget ansåg dock att min kompis var vållande för sin egen skada eftersom att han hållit för litet avstånd.

Shwan skrev:
2192945 Tror att det va en liten varning inför sommarn och en läxa att aldrig mer köra när det är blött ute.
Jag kör nog som alra säkrast när det är blött ute. Tar det överjävligt lugnt i trafiken, Ironmike turnes into Softmike - utan goretex dock. Jag är dock nyfiken på andra omständigheter, somliga tycks ofta, eller lätt hamna i klister, div olyckor i deras närhet...är det alltid så att motorcyklisterna är oskyldiga å alla billister svin?

Många kompisar som råkat illa ut har hållit för taskiga avstånd, trott sig vara synliga, litat på andra trafikanter. Visst kan man ha riktig otur, ett fyllo kör över på fel sida, men jag känner mig ganska förberedd på det också...

Väntar med spänning på min första incident som aldrig hänt *peppar peppar*, det är nästan så att jag ser fram emot en incident, antingen har man sjuk tallang, eller tur,.

Den dagen ngt händer så komme jag iaf inte vara ledsen, sålänge jag får leva. Med tanker på alla mil man klarat sig utan problem.

En kompis redogjorde en mattematisk kalkyl herromdagen, att de flesta hojåkare som kört upp till 2 år, redan kännt en å annan kamrat som dött. Över 80% under 5 år själva råkat ut för allvarlig olycka, samt att medel livslängden på sporthoj, om man kör 1000 mil per sommar aktivt sporthoj, är ganska taskig. Det var simpla offentliga uppgifter från försäkringsbolag :s han räknade även ut min % att överleva kontra gammal statistik.

Kommer ej ihåg exakta siffror, men enl honom så var det runt 80% chans att jag överlevde 7-8 års hojåkande, med mina miltal, min ålder, mitt hojval. Då är det ej beräknat mitt körsätt. dvs 1/5 personer som mig själv, dör, under en normallång sporthojkarriär. Låter väl sjukt, men fråga de gamla rävarna hur många i deras närhet som kolat.... Eller hur många som är invalido.

:3freak

IronMike skrev:
2196805 Jag kör nog som alra säkrast när det är blött ute.leva. Med tanker på alla mil man klarat sig utan problem.

En kompis .

Kommer ej ihåg exakta siffror, men enl honom så var det runt 80% chans att jag överlevde 7-8 års hojåkande

Fan det där är ju läskigt. Om det stämmer så borde ju nästan alla mc-förare dö någon gång i trafiken. Men ärligt talat så dör jag hellre på min hoj med ett leende på läpparna :squid .Hellre det än att få cancer och ligga på sjukhuset i månader och år innan man dör. Men kommer så klart ta det lugnare och tänka på avståndet för det gör fan mycket. Så länge man är uppmärksam och ligger steget före de andra trafikanterna så är det nog ganska lugnt.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back