Obskyra långtbortiingenstans -yrken?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Eftersom jag inte dög åt svea rikes försvar var planen att försöka hitta ett jobb till ett sabbatsår innan jag pluggar vidare efter gymnasiet.

Tanken var att börja kika på vad det finns för lite annorlunda jobb redan nu (tar studenten till sommaren). Eftersom jag alltid gillat att testa nya saker var planen att leta något obskyrt arbete (ganska) långt bort.

Helst något inom EU eftersom det verkar innebära minst trassel.

Problemet är att jag utbildat mig till arbetslös (innan jag läst vidare) i.o.m att jag valde teknisk linje :gnissla

De jag kommit på är:
Rensa fisk i norge (klassiker)
Oljerigg (kanske kräver utbildning?)
Rensa fisk/hamnjobb i murmansk (kan de engelska? :gnissla)
Gruvjobb, vart hittar man sånt? Utbildning?

Någon som gjort något liknande och har tips/idéer? :)

Du är helt rökt - testa McDonald´s, bensinmackar etc.

Skicka PM om du lyckas med annat ;)

Ta ett Workin' Holiday till New Zealand och strojobba med virriga turister eller kor pa Yearling Prep av blivande racekusar (som ska till sales i Januari...).

Hast-skit och halvgalna racefol:tummenupp:tummenupp

Studsen har skriker efter backpackers till sasongen som startar nu i September.

För arbete på plattform krävs det onshore cert (nånting). I dessa dagar är väl kontakter genom vänner och bekanta a och o för att ens få ett jobb. Börja studerandet på en gång och lämna ett ev arbete åt en stackars uppsagd volvoarbetare :)

On/offshore kan du nog glömma. Där handlar det om att ha kontakter, bra sådana. Ett tips är ju att ta truckkort och sedan söka lagerjobb i bl a Norge. Det finns fortfarande massa jobb där och det är ju inte långt hemifrån =)

På svalbard finns det en kolgruva, bra betalt, kallt klimat och isbjörnar!
Ja du måste ha utbildning för att jobba på oljerigg, fixas av arbetsgivaren.
Vill du jobba i gruva så finns både LKAB och boliden i Sverige..

Hur kan du inte duga åt försvaret? Är du ingen riktig man?! :D

Att man ska tjäna pengar på att rensa fisk i norge är bara en myt, ska du ta sånt skitjobb ta det iaf i ett land dar du kan njuta när du är ledig och det inte är grådassigt halva året.

vart kan man ska jobb på svalbard?!

Last edited:
Ta ett Workin' Holiday till New Zealand och strojobba med virriga turister eller kor pa Yearling Prep av blivande racekusar (som ska till sales i Januari...).

Hast-skit och halvgalna racefol:tummenupp:tummenupp

Studsen har skriker efter backpackers till sasongen som startar nu i September.

Jo, hästar har jag faktiskt bråkat med förr. Bra idé :) Mer sånt :hihi

Jobba på vingård eller fartyg

Fartyg har jag bestämt mig sedan jag var en liten knodd att aldrig arbeta på. Så det lär väl vara där man hamnar. Med tanke på att jag är duktig simmare har jag en förmåga att hamna i sånt ändå.

För arbete på plattform krävs det onshore cert (nånting). I dessa dagar är väl kontakter genom vänner och bekanta a och o för att ens få ett jobb. Börja studerandet på en gång och lämna ett ev arbete åt en stackars uppsagd volvoarbetare :)

Mjo, men samtidigt känns det som man orkar bry sig lite mer om man tar ett år ledigt och får känna på hur det är att försöka (hitta) jobb/jobba som outbildad.

Jo man får väl inse att det är värsta tänkbara läge att försöka hitta jobb på. Jag har börjat rota runt bland mina kontakter också. Det är därför jag är ute i god tid. Har man ett år på sig borde man lyckas rota rätt på något jobb iaf :)

Långtbortistan-yrke INOM EU?

Jo var kanske lite sorgligt uttryckt av mig. Men t.ex. murmansk eller ukraina är inte direkt nästgårds :gnissla

Ajo, men då kan jag ju lika gärna vända burgare i storbritannien eller något istället för på hemmaplan :tummenupp

Hur kan du inte duga åt försvaret? Är du ingen riktig man?! :D

Att man ska tjäna pengar på att rensa fisk i norge är bara en myt, ska du ta sånt skitjobb ta det iaf i ett land dar du kan njuta när du är ledig och det inte är grådassigt halva året.

Nej sörru, preliminärt placerad som amfibiemek (vilket är komiskt med tanke på min inställning till båtar) men 6or och 7or räckte inte ända fram :gnissla

Tja, planen var mest att jobba med vad som helst och se lite nya platser. Norge är ju inte direkt natt och dag mot Sverige. Men samtidigt något nytt. Lönen är av mindre betydelse. Bara det går ungefär jämnt upp med resa och kostnader får man väl vara nöjd.

Just inom EU är för att det verkar klart enklare än att krångla med visum/uppehållstillstånd/arbetstillstånd/jada-jada för bara ett års arbete.

Jo, har sneglat lite på våra svenska alternativ. Det där om svalbard lät klart intressant. :)

Edit: Med tanke på inlägget under så går oljerigg mer eller mindre bort då.

Last edited:
Offshore behöver du nog inte fundera vidare på, du måste ha något att komma med, visst finns det enstaka tjänster härute som inte kräver ngn vidare utbildning, men att lyckas få en av dessa platser är inte lätt då det är enormt många sökande till dessa tjänster.

Den kursen ngn nämner ovan som är ett grundläggande krav för att arbeta offshore (hos de allra flesta arbetsgivare) är BOSIET (nordsjön) eller T-BOSIET (tropiskt klimat), här kan du läsa mer.

http://www.contractorsunlimited.co.uk/guides/offshoresurvival.shtml

En 3 dagars kurs, är du attraktiv så kommer din arbetsgivare att betala denna kurs, men visst kan du pynta själv ur egen ficka om du tror att det förbättrar dina chanser.

Dra till australien och hanka dig fram på lite ströjobb!
Du kommer inte att göra några pengar på det, men det spelar ju ingen roll skrev du, gott klimat, civiliserat land och trevliga människor!

Faan .. dra till svalbard när man kan äka till något nice ställe istället?!

Jobba på en krog i Chamonix en vinter. Plocka glas, åka bräda och ligga: ligga

Det här börjar bli en bra lista. Australien har länge varit i bakhuvudet. Alla jag känner som jobbat där har bara gott att säga.

Men jag gillar snö och is ;) Det är befriande att stoppa i prillan, spotta sig i nävarna och hugga i med arbete i -30. (skämt åsido)

Barjobb är jag lite skeptisk till. Är det inte mest festsugna nötter som söker sådana jobb som ursäkt för en lång semester?

Och till alla neggon: Om man inte försöker alls minskar sannolikheten att lyckas dramatiskt :)

Fan, jag börjar bli tänd på den här idén. Får slipa lite på CVt och kika runt helt enkelt. :hihi Mer tips!

Gärna lite erfarenheter också. Så man slipper gå på de värsta nitarna :)

Efter du dragit av för resan och boendet så kommer du inte ha mycket över när du väl kommer hem igen.

Fast ett par erfarenheter rikare är aldrig fel ;)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon