Bytte drivpaket sommaren -08. Köpte då did´s, som då enligt dom själva, var deras "värstingkedja" för gatåka ZVM2 (x-ring) med tillhörande ståldrev från bla JT.
Originaldrivpaketet hade då gått ca 3100mil men såg och kändes ändå bra med tanke på hur långt det gått. Bytte dock bara för att det skulle kännas skönare mentalt.
Bytte däck här om veckan och passade på att rengöra kedjan och drev. Den delen av kedjan som hängde ned lades i en dunk med fotogen och så gick jag över med en mjuk tandborste för att få bort skiten lite mer effektivt. Ingen skrubbing utan lite varsamt bara.
När hjulen väl var på och jag skulle smörja in kedjan så ser jag att en del av o-ringarna på vissa länkar har börjat släppa, alltså det sticker upp en svart gummipigg på kanske 6 ställen. Bara en del av o-ringen alltså, inte hela.
Eftersom det ser ut så, så borde det ju vara den övre delen av o-ringen som tätar som gått åt skogen? (Inringat med rött).
Iom detta så är väl kedjan totalt livsfarlig antar jag och det blir till att byta igen. Ska dock erkänna att jag ändå bara var tvungen att ta nån runda i helgen i det fina vädret. Kollade om någon länk kärvade, alla rullar fint och det låter bra också tänker dock inte köra något mer nu förren det är bytt.
En tanke som slagit en nu efteråt är om inte en kedja med en vanlig o-ring håller bättre? En stor kontaktyta och ska o-ringen på en sådan gå åt helvete så ska ju hela o-ringen behöva gå av.
Dessa kedjor med X-profil har ju små utskjutande delar av gummi, dvs mer ömtåligare kan man ju tycka rent teoretiskt. Vad vet ja, allt jag vet är att jag kommer inhandla originaldrivpaket nu iaf och skita i dessa x-ringvarianter.
Nu vet jag att många av er säkert har denna typ av kedja och att ni inte har några problem alls. Trodde dock att den skulle hålla längre eller åtminstone inte ge med sig på det här sättet. Har alltid varit noga med att hjulen spårar och att det är korrekt kedjespänning. Mycket text och jag vet inte riktigt vad exakt jag frågar hjälp om här angående detta men har ni åsikter så är det bara dela med er.
Originaldrivpaketet hade då gått ca 3100mil men såg och kändes ändå bra med tanke på hur långt det gått. Bytte dock bara för att det skulle kännas skönare mentalt.
Bytte däck här om veckan och passade på att rengöra kedjan och drev. Den delen av kedjan som hängde ned lades i en dunk med fotogen och så gick jag över med en mjuk tandborste för att få bort skiten lite mer effektivt. Ingen skrubbing utan lite varsamt bara.
När hjulen väl var på och jag skulle smörja in kedjan så ser jag att en del av o-ringarna på vissa länkar har börjat släppa, alltså det sticker upp en svart gummipigg på kanske 6 ställen. Bara en del av o-ringen alltså, inte hela.
Eftersom det ser ut så, så borde det ju vara den övre delen av o-ringen som tätar som gått åt skogen? (Inringat med rött).
Iom detta så är väl kedjan totalt livsfarlig antar jag och det blir till att byta igen. Ska dock erkänna att jag ändå bara var tvungen att ta nån runda i helgen i det fina vädret. Kollade om någon länk kärvade, alla rullar fint och det låter bra också tänker dock inte köra något mer nu förren det är bytt.
En tanke som slagit en nu efteråt är om inte en kedja med en vanlig o-ring håller bättre? En stor kontaktyta och ska o-ringen på en sådan gå åt helvete så ska ju hela o-ringen behöva gå av.
Dessa kedjor med X-profil har ju små utskjutande delar av gummi, dvs mer ömtåligare kan man ju tycka rent teoretiskt. Vad vet ja, allt jag vet är att jag kommer inhandla originaldrivpaket nu iaf och skita i dessa x-ringvarianter.
Nu vet jag att många av er säkert har denna typ av kedja och att ni inte har några problem alls. Trodde dock att den skulle hålla längre eller åtminstone inte ge med sig på det här sättet. Har alltid varit noga med att hjulen spårar och att det är korrekt kedjespänning. Mycket text och jag vet inte riktigt vad exakt jag frågar hjälp om här angående detta men har ni åsikter så är det bara dela med er.