O-ringar på kedjan har börjat gått sönder

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Bytte drivpaket sommaren -08. Köpte då did´s, som då enligt dom själva, var deras "värstingkedja" för gatåka ZVM2 (x-ring) med tillhörande ståldrev från bla JT.

Originaldrivpaketet hade då gått ca 3100mil men såg och kändes ändå bra med tanke på hur långt det gått. Bytte dock bara för att det skulle kännas skönare mentalt.

Bytte däck här om veckan och passade på att rengöra kedjan och drev. Den delen av kedjan som hängde ned lades i en dunk med fotogen och så gick jag över med en mjuk tandborste för att få bort skiten lite mer effektivt. Ingen skrubbing utan lite varsamt bara.

När hjulen väl var på och jag skulle smörja in kedjan så ser jag att en del av o-ringarna på vissa länkar har börjat släppa, alltså det sticker upp en svart gummipigg på kanske 6 ställen. Bara en del av o-ringen alltså, inte hela.

Eftersom det ser ut så, så borde det ju vara den övre delen av o-ringen som tätar som gått åt skogen? (Inringat med rött).

Iom detta så är väl kedjan totalt livsfarlig antar jag och det blir till att byta igen. Ska dock erkänna att jag ändå bara var tvungen att ta nån runda i helgen i det fina vädret. Kollade om någon länk kärvade, alla rullar fint och det låter bra också tänker dock inte köra något mer nu förren det är bytt.

En tanke som slagit en nu efteråt är om inte en kedja med en vanlig o-ring håller bättre? En stor kontaktyta och ska o-ringen på en sådan gå åt helvete så ska ju hela o-ringen behöva gå av.

Dessa kedjor med X-profil har ju små utskjutande delar av gummi, dvs mer ömtåligare kan man ju tycka rent teoretiskt. Vad vet ja, allt jag vet är att jag kommer inhandla originaldrivpaket nu iaf och skita i dessa x-ringvarianter.

Nu vet jag att många av er säkert har denna typ av kedja och att ni inte har några problem alls. Trodde dock att den skulle hålla längre eller åtminstone inte ge med sig på det här sättet. Har alltid varit noga med att hjulen spårar och att det är korrekt kedjespänning. Mycket text och jag vet inte riktigt vad exakt jag frågar hjälp om här angående detta men har ni åsikter så är det bara dela med er.

Bifogat

• x-ring.JPG
    x-ring.JPG
    9 KB · Visningar: 82
Jag kör bara original drivpaket nuförtiden.

Har för många dåliga erfarenheter av andra drivpaket.

Jag kör bara original drivpaket nuförtiden.

Har för många dåliga erfarenheter av andra drivpaket.

Vad menar du med ett "original drivpaket"? Jag har svårt att tänka mig att Yamaha, Honda mfl tillverkar drivpaket själva?

Oavsett verkar det vara få mil på ett DID drivpaket som väl anses bra?
Är kedjan skött ordentligt?

Vad menar du med ett "original drivpaket"? Jag har svårt att tänka mig att Yamaha, Honda mfl tillverkar drivpaket själva?

Oavsett verkar det vara få mil på ett DID drivpaket som väl anses bra?
Är kedjan skött ordentligt?

Vet inte vem som tillverkar Kedjor och drev till Yamaha men min uppfattning står fast inget pirat för mig fler gånger. Sen att original till min är tokbilligt och kommer färdignitad gör inte saken sämre.

Har fått ut nästan det dubbla i mil om man jämför, med samma skötsel.

Kan väl vara så att gummit i oringarna inte tål fotogen och sväller och blir mjuka?

Jag är åtminstone medveten om att "original" inte görs av Honda, Suzuki lr någon annan hojtillverkare. Naturligtivs tillverkas dom av någon av de stora kedjemärkena DID, RK osv.

VBK menade kanske att "original"-modellen (från did, rk, ek) oftast enbart går att köpa hos just <hojtillverkarensnamnhär> ÅF tex. "Original" till min är tex en DID- eller en RK-kedja av en specifik modell som fan inte går att hitta någon annanstans än just hos en hondahandlare. Speciell kravspec kanske?

Denna kedja har jag skött likadant som original dvs varit noga med tvättning, smörjning, kedjespänning osv.

Dock kommer inte original drivpaket att inhandlas från nån handlare här hemma då jag tycker att det är sjukt dyrt till min. England tog samma pris för "original" som jag gav för min DID zvm2 billigt från tyskland, så england blir det denna gång.

Kan väl vara så att gummit i oringarna inte tål fotogen och sväller och blir mjuka?

Jo kanske det, men är det inte just diesel och fotogen som just rekommenderas till oringskedjor? Åtminstone har jag alltid använt det

Tex DID kan fås färdignitad till de hojjar en sådan är att föredra (min tex :) ).

Det skulle vara mer intressant att lista vilka "pirat" märken som INTE är att rekommendera.

Tex DID kan fås färdignitad till de hojjar en sådan är att föredra (min tex :) ).

Det skulle vara mer intressant att lista vilka "pirat" märken som INTE är att rekommendera.

Du har säkert rätt i det du skriver och ids man leta runt så hittar man nog ett drivpaket som håller samma eller bättre kvalitet än original.

Men till min har jag inte hittat det och priset på original (till min) hamnade på 1200:- komplett iofs med 10% rabatt:)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph