Nytt skinnställ - problem med dragkedjan. Vad gäller med garantier?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Jag köpte ett skinnställ av en lokal återförsäljare. Jackan har dubbla dragkedjor, en inre med mesh och en yttre vanlig.
Den inre dragkedjan var defekt och gick upp på mitten efter någon halvtimme körning varje gång jag använde skinnstället.

Efter 3-4 turer med stället gick jag tillbaka till butiken som i sin tur skickade stället tillbaka till Held för reparation.
Idag (drygt tre månader senare) fick jag reda på att Held skickat tillbaka stället, utan att göra något. De såg inget fel på dragkedjan.
Jag hade hellre lagt ett par hundringar på att Held bytt dragkedjan när de ändå hade sakerna på plats, istället för att vänta månader på att det ska postas fram och tillbaka för inget.

Jag frågar butiken vad vi gör nu, då felet troligen inte löst sig självt. De svarar att om problemet kvarstår ska vi använda en lokal skräddare.
Det känns fel att gå till en lokal skräddare för att reparera ett ställ som varit kass sen köp och är nästan nytt. Jag köpte ett nytt ställ för att jag vill ha just ett nytt ställ i nyskick med "rätt" dragkedjor. Annars hade jag kunnat köpa en rabatterad demoprodukt eller ett knappt använt ställ på blocket.

Så vad gäller garantimässigt?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Garantin är en utfästelse direkt av tillverkaren som inte har någonting med lagen att göra och då gäller de specifika villkor som varje tillverkare ställer upp. Dessa brukar stå på deras hemsida.

Däremot gäller ju även konsumentköplagen där butiken är ansvarig för fel som visar sig inom ett halvår och som då anses vara ursprungliga. Bevisbördan ligger således på butiken att visa att felet inte är ursprungligt utan har uppkommit efter köpet. Om jag minns rätt är det dock så att butiken inte måste byta ut varan direkt utan skall ha ett par försök på sig att avhjälpa felet på annat sätt genom att t ex försöka reparera.

Hade själv en liknande händelse när jag köpte ett skinnställ för 10 år sedan. Dragkedjan var lite defekt, vilket gjorde att dragskon tenderade att fastna på samma ställe varje gång, vilket förvärrade problemet.

Fick bråka en hel del med butiken. Först skickade de tillbaka stället till Dainese som menade att det inte var något fel. Jag gick dock inte med på detta, därför att det var uppenbart att dragkedjan pga. ursprungsfelet skulle fortsätta förvärras och "haverera helt" inom kort. Sen lämnade de stället till någon lokal skräddare som försökte laga dragkedjan (inte byta ut den), men där felet kvarstod. Till slut gick butiken med på att ge mig ett nytt ställ.

På det nya stället gick dragkedjan sönder efter några år (Dainese har rätt så klena dragkedjor), men då lämnade jag in det hos skinnskräddaren i Göteborg och fick isytt en kraftigare och betydligt bättre dragkedja. Har funkat perfekt sen dess och räknar med att kunna använda stället ytterligare några år.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Alltså är produkten defekt så är produkten defekt. Rent krasst så är det ju mellan dig och handlaren först och främst. Efter det så får ju handlaren ta det vidare med sin leverantör. Jag kan ju hålla med handlaren om att en lokal erkänd skräddare säkert löser det lika bra kanske tom bättre. Held kunde ha bytt kedjan när stället redan var där. Snacka om onödig tid för dig... Garanti är ju garanti sen finns det olika sätt att lösa. Du får ju inte en ny V90 för att en airbag är kass. Det som är kruxet är ju hur lagen ser på det. Där är jag inte 100 kunnig så någon som är får gärna uttala sig.

CFr var snabbare och rätt på det! =)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej,
Jag köpte ett skinnställ av en lokal återförsäljare. Jackan har dubbla dragkedjor, en inre med mesh och en yttre vanlig.
Den inre dragkedjan var defekt och gick upp på mitten efter någon halvtimme körning varje gång jag använde skinnstället.

Efter 3-4 turer med stället gick jag tillbaka till butiken som i sin tur skickade stället tillbaka till Held för reparation.
Idag (drygt tre månader senare) fick jag reda på att Held skickat tillbaka stället, utan att göra något. De såg inget fel på dragkedjan.
Jag hade hellre lagt ett par hundringar på att Held bytt dragkedjan när de ändå hade sakerna på plats, istället för att vänta månader på att det ska postas fram och tillbaka för inget.

Jag frågar butiken vad vi gör nu, då felet troligen inte löst sig självt. De svarar att om problemet kvarstår ska vi använda en lokal skräddare.
Det känns fel att gå till en lokal skräddare för att reparera ett ställ som varit kass sen köp och är nästan nytt. Jag köpte ett nytt ställ för att jag vill ha just ett nytt ställ i nyskick med "rätt" dragkedjor. Annars hade jag kunnat köpa en rabatterad demoprodukt eller ett knappt använt ställ på blocket.

Så vad gäller garantimässigt?
Tolkar jag det rätt så är den inre dragkedjan till fodret (=mesh, nättyg) och den yttre dragkedjan till skinnet.
Min slutsats blir att fodret inte har tillräckligt med stretch och när skinnet töjt sig blir det belastning på inre dragkedjan som delar sig.
Slutsatsen fodret är för litet, har för lite stretch. Även med en ny dragkedja kan det blir problem.
Om man inte syr in lite mer stretch tyg till det inre meshen.
När det gäller dragkedjor gillar jag de med Delrintaggar, typ YKK. typ
https://www.textilpresentia.se/sv/articles/200/jacka-1-vags
https://www.ocoscarson.com/produkter/dragkedjor/jackkedjor

Jag gillar inte spiralkedjor.
Går ofta sönder tycker jag. typ men det är kanske för att det varit billiga spiralkedjor, låg kvalite spiralkedjor i de plagg jag köpt ?
https://hobbii.se/spiraldrajkedja-4-mm-svart
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Min jackas dragkedja gav upp på första dagen av en fyra dagars Norgetripp härom året, men vem behöver dragkedjor när det finns silvertejp.

Silvertejp edit.jpg
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hej,
Jag köpte ett skinnställ av en lokal återförsäljare. Jackan har dubbla dragkedjor, en inre med mesh och en yttre vanlig.
Den inre dragkedjan var defekt och gick upp på mitten efter någon halvtimme körning varje gång jag använde skinnstället.

Efter 3-4 turer med stället gick jag tillbaka till butiken som i sin tur skickade stället tillbaka till Held för reparation.
Idag (drygt tre månader senare) fick jag reda på att Held skickat tillbaka stället, utan att göra något. De såg inget fel på dragkedjan.
Jag hade hellre lagt ett par hundringar på att Held bytt dragkedjan när de ändå hade sakerna på plats, istället för att vänta månader på att det ska postas fram och tillbaka för inget.

Jag frågar butiken vad vi gör nu, då felet troligen inte löst sig självt. De svarar att om problemet kvarstår ska vi använda en lokal skräddare.
Det känns fel att gå till en lokal skräddare för att reparera ett ställ som varit kass sen köp och är nästan nytt. Jag köpte ett nytt ställ för att jag vill ha just ett nytt ställ i nyskick med "rätt" dragkedjor. Annars hade jag kunnat köpa en rabatterad demoprodukt eller ett knappt använt ställ på blocket.

Så vad gäller garantimässigt?
Tycker du ska be dom skicka tillbaka det till Held igen men kanske med en mer detaljerad beskrivning vad som orsakar att kedjan delar på sig. Om det krävs belastning osv. Går det att ta bild(er) att lägga med eller maila till dom så ännu bättre. Håller med om att jag inte heller hade varit så pigg på att lämna det till lokal skräddare om det är helt nytt utan tycker det är en garantisak. Tycker även att det bör gå att få det prioriterat hos Held och inte ta flera månader. Kontakta Held direkt kan du göra också, jag har alltid fått bra svar på dom frågor jag ställt till dom.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Konsumentköplagen är jättetydlig. Och en regel är att det är SÄLJAREN som är den som har ansvaret för eventuella fel och brister gentemot sin kund, inte en eventuell tillverkare eller distributör.

Dvs vad Held säger är egentligen strunt samma för dig. Är det ett uppenbart fel på en produkt är det upp till säljaren att lösa det, antingen genom att laga, eller göra ett återköp.

Många butiker gömmer sig bakom "vi har skickat produkten till tillverkaren och de säger att det inte är något fel" trots att felet är helt uppenbart. Det tar inte bort butikens ansvar gentemot sin kund.

För övrigt har mitt Held skinnställ också den där extraflärpen med mesh och extra dragkedja. Inga som helst problem med någon av dragkedjorna efter många år och mil i stället.

Stå på dig!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För övrigt har mitt Held skinnställ också den där extraflärpen med mesh och extra dragkedja. Inga som helst problem med någon av dragkedjorna efter många år och mil i stället.

Stå på dig!
Problemet är kanske:
Får man någon ersättning för den egentid det tar att stå på sig ?

Om man inte får ersättning så ska man kanske fundera över om det finns någon alternativ lösning där jag måste använda mindre egentid.
För egen del (när jag såg spiralblixtlåset på Alpinestar jackan) som jag ville koppla ihop med skinnbyxorna.
Så valde jag att själv sy in ett YKK blixtlås i både skinnbyxor och Alpinestarjacka. För hand.
Skinnnål och lämplig tråd. Undvik polyester (eftersom den är oelastiskt brister stygnen, det ena efter det andra).
Mycket bättre nylontråd. Eftersom den är elastisk fördelas belastningen över flera stygn. #
Jag har sytt mycket med 0,2 mm fiskelina, fiskeaffär.

# Omkring 1980 tog Mats Olofsson, elev vid tekniska gymnasiet i Helsingborg och gjorde sitt examensarbete på att med skolans dragprovmaskin
testa klätterutrustning genom att dra karbiner, nya klätterrep, gamla klätterrep osv till de brast.
Han tog också och testade några slingor av band för klättring.
Slingor som används mellan karbinen som sitter i säkringen i berget och karbinen som repet löper genom.
Genom att använda slingor så går repet rakare, mindre friktion, lättare dra upp repet och risken minskar för att säkringar ska lossa.

Dels fabrikssydda slingor av band inhandlade i klätteraffär,
dels hemsydda slingor av band.
De Fabrikssydda brast vid ca 2000 kg. Brast i bandet. INTE i överlappet med sömmen.
De Hemsydda sydda för hand med nylontråd brast vid ca 2000 kg, Brast i bandet. INTE i överlappet med sömmen.
De Hemsydda sydda med maskin så det sprutade med stygn med polyestertråd brast vid ca 300 kg. Brast i sömmen i överlappet.
 
Last edited:

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Jag hann inte så långt! Butiken såg mitt inlägg, kontaktade mig och löser en ny dragkedja med Held. Exemplariskt.
Det är bra med sådana här forum, så säljarna får en chans att rätta till sina misstag innan de blir uthängda och bojkottade för dåligt hanterade reklamationsärenden. :)

Undrar när Probike fattar galoppen och börjar läsa på nätet, de är ju tyvärr ofta helt urusla på det mesta.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
@Gober
Just Probike känner jag inte till något om.

Jag är noga med att aldrig skriva ut namn på butik och verkstad medan jag ställer frågor på forumet. Vill inte hänga ut någon, särskilt inte under ett pågående ärende. Problem och missförstånd kan alltid uppstå, det viktiga är hur det löser sig.

Gillar inte om det ska behövas drev för att en handlare ska bete sig, vill kunna gå in som anonym person och få god service ändå. Fast så anonym lyckades jag inte vara denna gången. :hihi

Med det sagt, handlare som luras, fuskar eller behandlar sina kunder direkt illa, förstår jag om de hängs ut för sitt agerande. Om någon behandlat mig så dåligt att jag inte vill gå tillbaka, då skulle jag inte heller vilja att en vän eller någon här på sporthoj utsattes för den typen av behandling.

Nu är inte detta fallet. Jag tror det hade löst sig likadant om jag hade sagt vad jag skrev här direkt i telefon, men tyvärr är jag sån person som brukar komma på saker någon timme senare. Då är det trevligt att kunna rådfråga forumet först så man har kött på benen när man återkommer.

En gång i tiden jobbade jag själv i butik, inte helt sällan var de otrevligaste kunderna de som "minsann kände till sina rättigheter", men i själva verket hade usel koll på konsumenträtt. Den typen av kund vill jag aldrig bli själv, då är jag hellre påläst om villkor och eventuellt vilken typ av goodwill som kan vara rimligt att förvänta sig, så det går att ha ett vettigt samtal och få problemet ur världen.

@Comeback
Du tolkar det helt rätt, den inre dragkedjan till fodret. Held har så att man kan öppna den yttre dragkedjan till skinnet, så håller den inre dragkedjan ihop det ventilerade fodret så man kan svalka sig.

Jag tror inte det är fodret som är för tight. När jag fick stället var det ett par tänder som inte satt helt rätt, men efter att jag dragit upp och ner kedjan satte de sig som de skulle. Det är på precis det stället som dragkedjan går isär vid körning. Dumt nog tog jag aldrig några foton på tänderna innan de satte sig, det hade nog underlättat. Lätt att vara efterklok!

Här är en inspolad video som visar de två dragkedjorna. Den inre röda är den som strulade för mig.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag fick jag tillbaka skinnstället. Det var väldigt god timing, för jag skulle ut på mc-tur med en vän.
Dragkedjan verkar hålla ihop så här långt! :kär
 

Bifogat

  • Image from iOS (1).jpg
    Image from iOS (1).jpg
    211.9 KB · Visningar: 12
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top