Pelle
Musteridirektör
Ungefär som klimatet, Det löser sig nog. Vad gör du för att lösa det ?
Och varför är prenumerationstjänst bättre än taxi ?
Vad det gäller gott om plats i städerna behöver du definitivt inte oroa dig. Bodde två månader i South Bend , Indiana, USA. På söndagen fanns det två öppna möjligheter i stadscentrum, ett Museum, Studebakers och en Resturang av lågpristyp. Och gatorna var helt öde.
Folket, ja det var på Shoppingområdena väster om staden, där kunde man handla, äta eller gå på bio.
Centrum var helt övergivet.
Och det kommer i Sverige också, gott om plats i staden.
http://www.st.nu/allmant/medelpad/inte-mycket-att-hamta-i-sundsvalls-stadskarna
Har du tänkt på att transportkostnaden i KPI sjunker samtidigt som Kollektivtrafiken ökar priserna med 4-5% om året.
Kollektivtrafiken är en så liten del av transporterna i Sverige så den inte påverkar KPI.
Och Kollektivtrafiken är till stor del betald via skatt sedeln.
Att öka på kollektivtrafiken kommer inte på fråga. Det finns det inte skattepengar till. Och ännu värre med de årliga prisökningarna i kollektivtrafiken skulle det bli katastrof i statsfinanserna (ökad ränta) ifall prisökningarna fick genomslag i KPI.
Det enda jag kan tänka mig med autonoma bussar är att busschaufförena försvinner. .
Och istället kommer bussväktare.
Med uppgift att hindra att bussarna slås sönder och samman.
Ja, det löser sig nog, som i "det löser sig nog eftersom det sitter folk och jobbar med tekniken".
I USA pågår köpcenterdöden, och det är högst troligt att våra utlokaliserade köpcentrum kommer gå samma öde till mötes iom internethandeln. http://time.com/4865957/death-and-life-shopping-mall/
Kollektivtrafiken kommer inte ha samma behov av expansion med autonoma fordon, eftersom fullt utbyggt så kommer antalet fordon vara många färre på vägarna samtidigt som samåkningsmöjligheterna ökar enormt.
Är det elfordon så kommer stadsmiljön också bli bättre.