Nytt lagförslag om ägaransvar och datalagring

Ungefär som klimatet, Det löser sig nog. Vad gör du för att lösa det ?
Och varför är prenumerationstjänst bättre än taxi ?

Vad det gäller gott om plats i städerna behöver du definitivt inte oroa dig. Bodde två månader i South Bend , Indiana, USA. På söndagen fanns det två öppna möjligheter i stadscentrum, ett Museum, Studebakers och en Resturang av lågpristyp. Och gatorna var helt öde.
Folket, ja det var på Shoppingområdena väster om staden, där kunde man handla, äta eller gå på bio.
Centrum var helt övergivet.
Och det kommer i Sverige också, gott om plats i staden.
http://www.st.nu/allmant/medelpad/inte-mycket-att-hamta-i-sundsvalls-stadskarna

Har du tänkt på att transportkostnaden i KPI sjunker samtidigt som Kollektivtrafiken ökar priserna med 4-5% om året.
Kollektivtrafiken är en så liten del av transporterna i Sverige så den inte påverkar KPI.
Och Kollektivtrafiken är till stor del betald via skatt sedeln.
Att öka på kollektivtrafiken kommer inte på fråga. Det finns det inte skattepengar till. Och ännu värre med de årliga prisökningarna i kollektivtrafiken skulle det bli katastrof i statsfinanserna (ökad ränta) ifall prisökningarna fick genomslag i KPI.
Det enda jag kan tänka mig med autonoma bussar är att busschaufförena försvinner. .
Och istället kommer bussväktare.
Med uppgift att hindra att bussarna slås sönder och samman.

Ja, det löser sig nog, som i "det löser sig nog eftersom det sitter folk och jobbar med tekniken".

I USA pågår köpcenterdöden, och det är högst troligt att våra utlokaliserade köpcentrum kommer gå samma öde till mötes iom internethandeln. http://time.com/4865957/death-and-life-shopping-mall/

Kollektivtrafiken kommer inte ha samma behov av expansion med autonoma fordon, eftersom fullt utbyggt så kommer antalet fordon vara många färre på vägarna samtidigt som samåkningsmöjligheterna ökar enormt.

Är det elfordon så kommer stadsmiljön också bli bättre.

Jag är med på att det vore trevligt att få bort alla blindstyren från trafiken, men jag tror mer på hårdare kontroller och krav än att massbestraffa ALLA.

Bilbolagen kommer inte att tycka att det är helt ok att tappa 80% av omsättningen, så vi kommer att betala 100% för 20% nyttjandegrad, vilket jag personligen ser som en ganska urusel idé, åtminstone från konsumentperspektiv.

Övervakningssamhället är redan här, och allt vi gör registreras. Du kanske har läst om Cambridge analytica? Eller försäkringsbolag som ger rabatter om du kör som dom vill att du ska köra? Google vet antagligen mer om dig och dina vanor än du själv vet, och varenda app samlar in information om vad du gör, när, var och hur. Självklart kommer man att vilja utnyttja det. Ditt försäkringsbolag kanske ger dig en gratisapp som är en stegräknare och som gör att du kan tävla med polarna. Men bakom kulisserna så utvärderar dom hur mycket du rör dig, och justerar premien efter sannolikheten för påföljder av din inaktivitet. Sakta smyger det sig in, och vi nappar på dom små fördelarna, och sväljer nackdelarna med hull och hår.

Jag ser det inte som ett straff, det är nog där vi skiljer oss åt. De flesta privatägda bilar idag står still de allra flesta av dygnets timmar. Att ha färre fordon som nyttjas hårdare måste ju vara bättre, eller hur? Inte ur det individuella perspektivet nödvändigtvis, men ur ett ekonomi- och samhällsperspektiv. Det går åt mindre resurser för tillverkning osv.

Övervakningssamhället känner jag till, absolut. Men det är trots allt en annan fråga. En autonom fordonsflotta ger inte per automatik mer övervakning av individer.

Kollektivtrafiken kommer inte ha samma behov av expansion med autonoma fordon, eftersom fullt utbyggt så kommer antalet fordon vara många färre på vägarna samtidigt som samåkningsmöjligheterna ökar enormt.

Jag ser det inte som ett straff, det är nog där vi skiljer oss åt. De flesta privatägda bilar idag står still de allra flesta av dygnets timmar. Att ha färre fordon som nyttjas hårdare måste ju vara bättre, eller hur? Inte ur det individuella perspektivet nödvändigtvis, men ur ett ekonomi- och samhällsperspektiv. Det går åt mindre resurser för tillverkning osv.

Övervakningssamhället känner jag till, absolut. Men det är trots allt en annan fråga. En autonom fordonsflotta ger inte per automatik mer övervakning av individer.
Nu använder jag enbart min bil på fritiden, aldrig någonsin till pendling, men skulle du vilja hoppa in i en taxi/autonom bil, som ska hämta upp några andra och sedan köra runt till sina olika arbetsplatser och lämna av dom andra varje morgon? Jag skulle göra en massaker efter två dagar :huvet Eller sitta och vänta på att det är din tur att bli hämtad, vilket då kanske blir kl 10 på förmiddagen, och så går hemturen 14:00, eller 21:00?

Att det är bra att få ner bilarnas trafikarbete tycker jag också är viktigt, men jag vet inte om autonoma bilar, som får folk att röra sig ännu mindre, och tänka minimalt, är helt rätt väg att gå. Många tar ju bilen någon enstaka kilometer idag, vilket också belastar samma vägar som du som är mitt i din 30-milaresa utnyttjar. Jag tror att det är bättre för samhällsekonomin och folks hälsa att få dom att inte använda bilen, autonom eller inte, till såna transporter. Man cyklar ju 2-3km på samma tid som man kör det med bilen i stadstrafik, om man räknar in parkering, promenad från parkering mm, inte bara tiden fordonet är i rörelse.

Vill jag åka någonstans utan att köra själv idag så finns det bussar, tåg, taxi mm, och vill jag köra själv så tar jag bilen, hojen eller trampcykeln. Att inte få ha den valmöjligheten, utan bli tvingad till att åka någon slags kollektivtrafik, ser jag som ett straff.

Mer eller mindre alla nya bilar idag är ju uppkopplade, och vem vet vad den informationen egentligen används till? Autonoma fordon kommer ju vara uppkopplade för att kunna prata med varandra, och därmed hålla koll på både var dom och du är. Men vi konsumenter har ingen som helst makt över vem som använder den informationen, eller till vad. Din filateliklubb kanske ligger i samma hus som en liten terroristcell, och bara för att du parkerar där samtidigt som dom har möte, så säger det pling hos Säpo, och du fångas upp i deras nät... Sen söker du en tjänst hos ett säkerhetsklassat företag, men får nobben för att du är terroristklassad :tummenupp

Last edited:
Samåkning kommer vara mycket enklare att ordna eftersom det inte längre finns någon förare som ska vara på sitt jobb nån speciell tid. Så det skulle nog variera mycket, ibland skulle du åka ensam, ibland är det fullt. Jag åker kommunalt idag, så att åka med några få istället för hela södertörns befolkning skulle vara bättre.

Men va i helvete. I städer finns det kollektivtrafik. Använd den istället och ge fan i de andra fordonen som folk ute i landet är beroende av. Självkörande fordon finns redan, kallas "tunnelbana", "buss" och "tåg".

Motorcyklar har ingen plats men det har heller inga andra självägda fordon...

Den dagen är jag förmodligen återbördad som stjärnstoft. Filmen "The Island (2005)" är förmodligen människors framtid - när den tagits över av AI. Så länge man inte blir dömd till döden kommer jag att köra hoj på vägar jag betalar skatt till att underhålla.

Jag är dock helt säker på att en vacker dag så är vi där på det sätt som du beskriver. Motorcyklar har ingen plats men det har heller inga andra självägda fordon...

Tippar att det inte kommer ske inom min eller nästa generation.
http://www.worldometers.info/cars/
Tror inte intresset för nya bilar kommer minska förrän temperaturen på klotet stigit 5 till 10 grader och då kommer det pga minskad efterfrågan pga
minskad befolkning. Med nuvarande temperaturökningstakt över land UPP TILL 4F/19år eller ca 1gradC per 10 år. Fortast i norra Asien, Europa, Amerika vilket gör att Metan kan frigöras ur permafrost. Och öka temperaturökningen.
https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-temperature
För att inte tala om effekten av att Polarhavet allt längre tid saknar is / har mindre is.
Utan polarvattnet kan absorbera solenergin mycket bättre än isen.

Last edited:
Tror inte intresset för nya bilar kommer minska förrän temperaturen på klotet stigit 5 till 10 grader och då kommer det pga minskad efterfrågan pga
minskad befolkning. Med nuvarande temperaturökningstakt över land UPP TILL 4F/19år eller ca 1gradC per 10 år. Fortast i norra Asien, Europa, Amerika vilket gör att Metan kan frigöras ur permafrost. Och öka temperaturökningen.
https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-temperature
För att inte tala om effekten av att Polarhavet allt längre tid saknar is / har mindre is.

Det handlar inte om intresse för bilar, det handlar om att kostanden för att äga ett fordon kommer att bli så högt jämfört med Übervarianten att en normal människa inte kommer att kunna motivera det. Tänk när du ska berätta för din respektive att du tänker köpa en bil men att den kostar 10 x mer än att åka Über motsvarande? 75% av levnadskostnaden går till ett fordon som står still 97% av tiden...

Jag hoppas att jag slipper uppleva den dagen men ibland går det skitfort. Se bara på dieselbilshysterin, nu ska ALLA sälja sina dieselbilar eftersom priset på begagnade bilar sjunker, vilket gör att priset sjunker ännu mer eftersom en massa tok fyller Blocket med bilar... Och allting baseras på att bilindustrin har fuskat och Stockholm inför miljözoner.
Totala antalet dieselbilar som påverkas är 57 000 och det får hela sverige att sälja sin dieselbil?!?!?!?!?
Att miljözonerna drabbar 500 000 bensinbilar är det dock ingen som bryr sig i... :D

Vi människor är inte riktigt kloka...:huvet

Det handlar inte om intresse för bilar, det handlar om att kostanden för att äga ett fordon kommer att bli så högt jämfört med Übervarianten att en normal människa inte kommer att kunna motivera det.

Det låter riktigt illa. För staten.
För privatbilismen är en mycket viktig skattebetalare. Försvinner privatbilismen
minskar statsinkomsterna drastiskt. Ta bara tex trängselskatten i Göteborg.
För Trängselskatten går direkt in i Statsbudgeten.
Till projekten i Göteborg lånar Trafikverket. Detta är en statsfinansiell finess !
När Trafikverket lånar ökar nämligen inte Statsskulden ! Formellt !
Smart va !
kan bara instämma med dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trängselskatt_i_Göteborg
http://www.vagvaletgbg.se/fragor-och-svar/trangselskatten/
http://www.utanbilenstannarsverige.se/nyheter/fem-fakta-om-bilskatter
http://www.utanbilenstannarsverige.se/nyheter/bilen-dominerar-vart-resande

Det handlar inte om intresse för bilar, det handlar om att kostanden för att äga ett fordon kommer att bli så högt jämfört med Übervarianten att en normal människa inte kommer att kunna motivera det. Tänk när du ska berätta för din respektive att du tänker köpa en bil men att den kostar 10 x mer än att åka Über motsvarande? 75% av levnadskostnaden går till ett fordon som står still 97% av tiden...

Men så är det redan nu... :7peta
Om du räknar vad inköp, värdeminskning, underhåll och försäkring kostar för din nya bil och räkna hur mycket taxi du kan åka för samma summa så kommer man ganska långt. Om man inte ska resa mellan Blattnicksele och Ume alltför ofta...

Men det handlar om känslor. Varje villakvarter kunde ha en gemensam bil eller två för alla de resor som andrabilen används till så skulle vi, men inte biltillverkarna och försäkringsbolagen, tjäna pengar.

Men det kommer att dröja innan det slår igenom. Jag skulle ha svårt att dela min SportHoj med någon men lånecyklarna som börjar komma i fler städer är en bit på väg...

Utredningen pekar snarare på att det i framtiden är slut med privatägd "bil".

Volvo har redan sagt att man tar ansvar för vad deras produkter gör autonomt läge.

Troligen kommer tillverkaren eller ett närstående pool/tjänsteföretag att vara ägare till en persontransportpod som man abonnerar på.

Ägaren av bilen övervakar ALLT och tar ansvar för sin produkt.
Fundera på var motorcykelm passar in i det scenariot.

Gäller det där fortfarande efter vad som hände med den självkörande XC90:n i USA?
Den mosade ju en cyklist vid ett övergångsställe...
I USA av alla ställen, där vill nog Volvo undvika dålig PR:3freak

Last edited:
Din filateliklubb kanske ligger i samma hus som en liten terroristcell, och bara för att du parkerar där samtidigt som dom har möte, så säger det pling hos Säpo, och du fångas upp i deras nät... Sen söker du en tjänst hos ett säkerhetsklassat företag, men får nobben för att du är terroristklassad :tummenupp

Det där har ju redan hänt innan all övervakning. Det finns ju ett fall med en hantverkare som i samband med ett arbete hade råkat parkera på en parkering utanför en lokal där typ KPMLR hade möte med påföljd att någon SÄPO anställd noterade hans bilnummer och han hamnade i rullorna som misstänkt sympatisör.
En kort tid senare fick han plötsligt sparken från ett jobb där han byggde något på militärt område utan någon som helst förklaring.

Efter typ 20 års kamp så fick han slutligen ut informationen som SÄPO hade om honom vlket visade sig vara endast det faktum att han råkat stå på fel parkering vid fel tillfälle.

Jo. I domedagsprofetiorna så har man ju ofta lyft fram metan lagrat under permafrost som en risk om temperaturen stiger lite.
Men samma människor hävdar ju att korna är problemet med sina metan-fisar.
Och metan är 40 ggr effektivare växthusgas än koldioxid.

Problemet med deras resonemang är att för att en växthusgas ska kunna fungera som växthusgas så krävs att den kommer dit den kan verka som växthusgas. Dvs i dom högre luftlagren i atmosfären.
Men Metan är relativt kortlivad i syrerik atmosfär med följden att den rätt fort bryts ned till koldioxid och vatten långt innan den nått dit. Det gör problemet lite mindre. Men det vill man inte berätta (Alternativt är det kemister som inte känner till det). Det skulle ju motverka deras syften.

Vad gäller polarisens avsmältning så vill man ju väldigt gärna hävda att isen över arktis krymper snabbt.
Men man nämner inte det faktum att isen på antarktis växer och nu är större än den varit på länge. Det skulle ju motverka deras syfte.

Det finns också dom som påstår med hänvisning till erkända publicerade studier att det data som NASA rapporterar om medeltemperaturer under 60 talet inte är samma siffror idag som det var om du begärde ut samma siffror 1980.
I det fallet jag sett så hade han tittat på klimatsiffrorna i en vetenskaplig studie gjord på 80 talet och jämfört med en studie gjord nyligen som baserades på samma källa (Dvs NASA) och noterat att i den senare studien så var siffrorna för tiden före 60 talet lägre i den nyare studien.

Dvs att NASA i nuläget rapporterar lägre temperaturer för perioden innan 1960 vlket gör att temperaturökningen ser värre ut en vad den egentligen är. Det är dock något som jag inte kan belägga som vare sig sant eller falskt eftersom jag vill verifiera det innan jag påstår något.

Om du räknar vad inköp, värdeminskning, underhåll och försäkring kostar för din nya bil och räkna hur mycket taxi du kan åka för samma summa så kommer man ganska långt. Om man inte ska resa mellan Blattnicksele och Ume alltför ofta...
Det där försöker jag påpeka för folk som frågar mig vilken bil de borde köpa för sina 1000 mil per år. Mitt svar är att de borde åka taxi om de ändå inte tänker använda bilen.

Det där har ju redan hänt innan all övervakning. Det finns ju ett fall med en hantverkare som i samband med ett arbete hade råkat parkera på en parkering utanför en lokal där typ KPMLR hade möte med påföljd att någon SÄPO anställd noterade hans bilnummer och han hamnade i rullorna som misstänkt sympatisör.
En kort tid senare fick han plötsligt sparken från ett jobb där han byggde något på militärt område utan någon som helst förklaring.

Efter typ 20 års kamp så fick han slutligen ut informationen som SÄPO hade om honom vlket visade sig vara endast det faktum att han råkat stå på fel parkering vid fel tillfälle.
Jo, jag vet :) Skillnaden mellan då och nu är att då gick det runt en man och skrev upp regnumret på alla bilar på parkeringen, idag räcker det med att scanna alla mobiler som har kopplat upp inom ett visst område, och då har du din lista på misstänkta terrorister, extremister eller gängkriminella.

Jo, jag vet :) Skillnaden mellan då och nu är att då gick det runt en man och skrev upp regnumret på alla bilar på parkeringen, idag räcker det med att scanna alla mobiler som har kopplat upp inom ett visst område, och då har du din lista på misstänkta terrorister, extremister eller gängkriminella.

Idag arbetas det manuellt också , man kollar mobiler i zoner och så men även bilnummer och personer.
Detta samkörs mot vad man ser , vid kontrollräkning så blir personer som inte haft mobil påslagen
extremt misstänkta och registerförda.

T.ex i lite mindre tätort , du åker iväg och besöker en - lokala angivare rapportera in alla observationer.
Dessa samkörs med vilka som varit där men när man tittar på dig stängdes din mobiltelefon av innan besök på orten och ingen ny fanns där , man letar då efter nån hemlig sim/imei i det området som varit påslagen där du brukar ha ditt vanliga abbonemang.Hittar man inget är du en så het potatis så Säpochefen hoppar hopprep , för och förvärra det hela så betalar du kontant hela tiden också - nu är du på hemligt uppdrag och han vill veta varför - dom kan lägga 3 miljoner på dig,hyra lägenheten bredvid i dig andra hand eller värva han som bor där bara för att ta reda på varför det var så.

I verkligheten så hade du bara dratt iväg för och besöka en polare men tagit med jackan utan plånboken och mobilen och inte orkat hämta.

Innan Säpos nota är över har dom fått betala 3 miljoner,värvat halva stan,inkluderande polaren du besökt och så sker ett riktigt terrordåd som dom fått tips om från annat lands säkerhetstjänst men lagt allt jobb på dig.

Säpo är en helt underbar arbetsplats:rofl

idag räcker det med att scanna alla mobiler som har kopplat upp inom ett visst område, och då har du din lista på misstänkta terrorister, extremister eller gängkriminella.

...och HOZTIC vars mobil har förflyttat sig i över 200 km/h längs E4'an utan att varesig ha flugit eller haft biljett på X2000. Det kommer en fortkörningsavgift i brevlådan och en körkortsåterkallelse!

Jo. Visserligen har dom i dagsläget inte möjlighet att samla in data storskaligt på det sättet via mobilnätet eftersom man inte har några sådana bakdörrar in i näten på det sättet. Men fick dom det så skulle dom utan vidare kunna kartlägga en hel del.

Och med tanke på att dom lyckades ställa till det redan med den begränsade informationstillgången dm hade då så vill jag inte tänka på vad dom skulle ställa till med om dom hade den tillgången. Mer information ger ju ofelbart fler sammanträffanden och därmed risk för felaktiga slutsatser.

Däremot är det ju fullt möjligt att sätta upp en WiFi accesspunkt vid någon intressant plats och på det sättet få ut en del information om vilka telefoner som rör sig i närområdet.
Och det är ju fullt möjligt att FRA på ett eller annat sätt avlyssnar och plockar fram information som skulle kunna hjälpa dom i det avseendet. Jag tror inte för ett ögonblick på att FRA bara gör det dom enligt lagen har rätt att göra vad gäller avlyssning och signalspaning. På samma sätt som att jag är övertygad om att det som dom nu får göra enligt FRA lagen gjorde man även tidigare även om det inte fanns något stöd i lagen för det.

Polisen har bara tillgång till mobilnätverk vid absoluta nödlägen t.ex om personer anmäls som saknade.
Då rubriceras det som grovt brott för att snabbt ta ned var,när och vilka mobiler funnits i området.

Kan vara t.ex vid brand då man misstänker innebrända eller försvunnen person - man får då användbara fakta om mobilern helt plötsligt gått offline.Då kan man anta att personen gått hädan med nallen

Säkerhetspolisen är numera egen myndighet och delar inte med något av allt dom har.
Dom har totalkoppling mot nätena och allt som finns där med ett knapptryck.
T.ex bevakas områden närat tvmaster med tekniken, så fort en mobil finns inom radien
så kollar man genast id och historik i trafiken , massa basejumpers har åkt dit med den metoden
sedan tv mast raset i Borås senast t.ex.

Andra metoder är att dom har larmsystem som larmar om massa mobiler plötsligt dyker upp
i klunga , demonstartionsvarning t.ex.

Problemet med deras resonemang är att för att en växthusgas ska kunna fungera som växthusgas så krävs att den kommer dit den kan verka som växthusgas. Dvs i dom högre luftlagren i atmosfären.

Nu fick du mig och minnas att CO2 är en tung gas...

Och andra sidan skulle det ändå inte skada om vi människor blev lite mer miljövänliga.

Back