Nytt förarprov.

skoteridioten skrev:
Tycker proven verkar roliga! Ser fram emot min uppkörning i vår.. =)
Förstår inte varför folk gnäller om svåra prov, jag menar.. klarar man inte av att köra hoj så ska man inte ha kort heller. Svårare än så är det väl inte?


ja ska fan ställa upp en sån bana å testa bara för sakens skull, ser ju lite skoj ut faktiskt...
 
skoteridioten skrev:
Tycker proven verkar roliga! Ser fram emot min uppkörning i vår.. =)
Förstår inte varför folk gnäller om svåra prov, jag menar.. klarar man inte av att köra hoj så ska man inte ha kort heller. Svårare än så är det väl inte?
Gutt att det finns flera utan kort som resonera så :tummenupp
 
ja de blir lite knixeliknix bana, men tycker som sagt att dom borde göra en lååång en :3freak

Nej, det enda man grämer sig över om man blir kuggad är ju stålarna, kostar ju så förbannat mkt att göra en uppkörning, men heeey man lär sig för att överleva :tummenupp
 
husan_650 skrev:
vet du om det är nån tid på dom där banorna :confused: ? som det är nu :arsele
Jag har inte föreskrifterna framför mig nu. Men så vitt jag kan komma ihåg så stod det inget om någon tidsgräns i "högfartsproven", så mitt preliminära svar blir: Nej.
Däremot finns det angivet att man ska hålla en viss hastighet vid vissa punkter.
 
Last edited:
ÅÅÅÅÅÅ Vad skönt med MC-kort ;)
Nä skämt å sido, det ser rätt lätt ut. Ska testa för skoj skull!

ps.
Inte kört båge på en månad nu, och satte mig på polarens GSX750 igår och satte garagesvängen åt båda hållen direkt. Trodde man skulle "glömma" sånt, men icke.
 
Det som är tightast att sätta på lågfartsdelarna är nog vändningarna på båda banorna och 90-graderssvängen på banan som är figur 1-2. En hoj med större svängdiameter än 3 meter blir nog en utmaning att köra runt banan.
 
Esquire skrev:
En hoj med större svängdiameter än 3 meter blir nog en utmaning att köra runt banan.

det är då man har användning för sina rullande burnoutkunskaper :tummenupp
 
skoteridioten skrev:
Tycker proven verkar roliga! Ser fram emot min uppkörning i vår.. =)
Förstår inte varför folk gnäller om svåra prov, jag menar.. klarar man inte av att köra hoj så ska man inte ha kort heller. Svårare än så är det väl inte?

Jag är inte glad åt den här ändringen. :(
När jag tog A1-kortet förra året la jag ner i runda slängar 10.000 på körskola och uppkörning. Och väldigt mycket av den tiden gick till att öva manöverprov. Om VV nu ändrar till nya prov så måsta jag lära mig alla dom också vilket kommer innebära mycket pengar för min del och det känns lite trist.
Annars kan jag hålla med om att man inte ska gnälla, men i min situation så måste du hålla med om att jag har rätt att vara missnöjd. :död
 
LGS skrev:
Jag är inte glad åt den här ändringen. :(
När jag tog A1-kortet förra året la jag ner i runda slängar 10.000 på körskola och uppkörning. Och väldigt mycket av den tiden gick till att öva manöverprov. Om VV nu ändrar till nya prov så måsta jag lära mig alla dom också vilket kommer innebära mycket pengar för min del och det känns lite trist.
Annars kan jag hålla med om att man inte ska gnälla, men i min situation så måste du hålla med om att jag har rätt att vara missnöjd. :död



Håller med, har kastat ut tusen lappar på manöver delen, åsså får man börja om från noll. Känns surt..
 
LGS skrev:
Annars kan jag hålla med om att man inte ska gnälla, men i min situation så måste du hålla med om att jag har rätt att vara missnöjd. :död

Shit, det där lät ju helt sjukt.. Håller med dig fullständigt :4skrika
 
Fan va glad jag e att jag har mc-kortet!
Jag lånade bara en hoj och åkte dit och körde upp å det gick vägen!
Provade dessutom bara hojen typ en halvtimme kvällen innan! REESPEKT!
 
Hej !

För två veckor sen fick jag tillfälle att prova båda dom föreslagna lågfartsproven.
Dom är definitivt lättare, och mycket roligare :tummenupp , att köra än garagevändningarna. Dessutom kan man ersätta extrem körskicklighet och vändbar hoj med "fusk" m a o att även intelligensen testas. Om man utnyttjar platsen kring banan (det finns ju inga begränsningar hur långt utanför man får köra) kan man få igenom både långa, raciga och tunga hojar.

Kostnaden för körskoleelever borde sjunka rejält för undertecknad är verkligen ingen stjärna och ändå "satt det" efter 2 till 4 försök (och jag hade inte styret mot stoppet en enda gång).
 
LGS och uggla: försök att hitta någon öppen plan där ni kan ställa upp manöverbanorna och öva själva med era lätta hojjar. Även om det är lite skillnad mellan att köra en lätt hoj och en Abegr så är all mängdträning ni kan skaffa er på dessa moment positiv.

De nya proven kräver mindre teknik än garagevändningen. Det gäller mer att ni får in en känsla för hur banorna är uppbyggda och tänker på att hålla nere hastigheten på krypkörningen.
 
Då kan vi väl dra slutsatsen att, ju mer man tränar sig på manövrering desto bättre blir man på att framföra sitt fordon, så ni slösar ju trots allt inte bort några pengar, när ni vinner på körskicklighet, och vem vet tack vare dessa nya kunskaper så kanske ni undviker en olycka en vacker dag? och för mig är det värt mååååånga tusenlappar! :tummenupp
 
Jag tyckte att garagevändningen i det gamla systemet var lite jobbig, men jag tyckte då och fortf. idag precis som skoteridioten att det är ju dessa övningar och denna träning som gör att man iaf är hyffsat godkänd för att ha mc-körkort. Det nya systemet ser ok ut. Måste nog fan prova.

På tal om att lägga ut mycket pengar så kan jag berätta att jag har tagit mc-kort TWICE(blev av med det pga fortkörning vid prövotid). och det har kostat mig rejält med pluring. Men samtidigt så sitter ju iaf dom grejorna rejält nu. :hihi

OT: När skall vi lägga in att det är obligatoriskt att ta separat släp-kort för B-kort. Det finns ju alldeles för många som INTE kan köra med släp och som inte borde göra det.
 
Om allt går enligt plan lär jag bli en av de första "testpiloterna" på nya provet i skarpt läge och jag är nog positiv ändå. Det känns som att köra slalom m m är både lättare (bra för mig) och mer relevant (bra för trafiken) än garagevändningen.

Nu skall jag bara få kopplings-¤&#& fixat. :)
 
Det nya provet borde bli lättare men tar kanske längre tid att genomföra än det gamla.

Men jag själv tycker det är bra att garagesvängen togs bort och även att göra
serpentinbanan på tid.

Förarprov måste vara mer verklighetsanpassade för att man ska vara en något
säker trafikant i trafiken. Och hur många har egentligen haft användning för
garagesvängen efter dom tagit körkort? Samt vad gör det för nytta att ha tidspress
på sig när man kör en bana?

Jag tycker det är en bra ändring och ser fram emot att ta A-körkortet nästa år. :tummenupp

Sen får jag väl hoppas ni är ironiska när ni säger att det är svårt att leda en
avslagen hoj och parkera den. Visst tungt möjligtvis men inte så jävla svårt.
Sen är det inte att leda den hela banan runt enligt en
förarprövare som gav mig just dom ritningarna som Esquire publicerat här.
Och dom fick jag iof i juni nån gång men iaf så tror jag inte dom ändrat det.

Men om ni själva tänker hur ofta ni gör garagesvängen i jämförelse med hur
ofta ni parkerar hojarna och kanske rättar till dom när dom är avslagna så
är det en sak man mer bör kunna.
 
Garagesvängen handlar inte om att man ska utföra den i trafiken utan det är rätt o slätt en balans/kopplingsövning.

Det är inte så ofta ja kör imellan koner när jag är ute i trafiken heller, o inte heller väjer för hinder som som står så fint på led samt har samma storlek av en kon.

/ Hannes
 
Nä kanske inte men garagevändningen går rätt fort att utföramedan den nya
lågfartsbanan tar längre tid och är minst lika bra balans-/kopplingsövning.

När inte vägverket kan slänga ut ett riktigt djur framför en under uppkörningen
så tycker jag konorna duger bra. Men vem vet kanske nästa gång när dom ändrar sitt prov... :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top