Nytt förarprov.

skulle vara intressant att veta exakt hur de nya delarna ser ut...hittar ej på vv:s hemsida, borde de inte lägga upp sånt...!? nej just det, de är ju allsmäktiga....
 
dim skrev:
skulle vara intressant att veta exakt hur de nya delarna ser ut...hittar ej på vv:s hemsida, borde de inte lägga upp sånt...!? nej just det, de är ju allsmäktiga....

Tror det står på deras hemsida att de inte lägger ut någon författning eller författningsändring på hemsidan förrän den är redo att gå i tryck.
Så det är nog inte allsmäktighet som gör att de undanhåller dig denna information utan snarare mänsklighet.

gladh
 
gladh skrev:
Tror det står på deras hemsida att de inte lägger ut någon författning eller författningsändring på hemsidan förrän den är redo att gå i tryck.
Så det är nog inte allsmäktighet som gör att de undanhåller dig denna information utan snarare mänsklighet.

gladh


okej då, tar tillbaka allt dumt jag sagt :Bugar
 
gladh skrev:
Tror det står på deras hemsida att de inte lägger ut någon författning eller författningsändring på hemsidan förrän den är redo att gå i tryck.
Så det är nog inte allsmäktighet som gör att de undanhåller dig denna information utan snarare mänsklighet.
Det kan ju vara för att beslutet fattades igår som gjort att de inte hunnit få upp det på hemsidan ännu. Men på min farsas trafikskola så hade vi i alla fall papperna idag.

Jag fortsätter dammsuga vv:s hemsida tills jag hittar papperna i digital form. I annat fall försöker jag att jaga tag på en scanner och digitalisera grejjerna själv.
 
Esquire skrev:
Jepp, det är det gamla.

Stora ändringar: garagevändningen, serpentinkörningen och 50kmh-bromsningen är borta. Däremot så har det kommit två nya "lågfartsdelar" och två "högfartsdelar".

Lågfartsdelarna är krypkörning och högfartsdelarna är serpentinkörning. Förrättningsmannen beslutar vilken av de två olika på varje del som man får göra. Dessutom ska man klara av att leda motorcykeln med motorn avstängd och ställa upp den på stödet.

70 och 90-bromsningarna är kvar.

Dessutom har dom lagt till att man ska ha ryggskydd på sig när man gör provet. :)

Det låter enklare det du har skrivit men man ska vel inte säg för mycket........försökte i måndags men fick av bryta för att jag låste ljulet i serpentinen men men tar nya tag den 27 september...............
 
Esquire skrev:
... Men på min farsas trafikskola ....


Är din farsa intresserad av att adoptera, typ....mig...tror du...?? :tomten


Just nu skulle man vilja ha en farsa som är mc utbildare...

För övrigt är detta en jäkla jobbig tråd att läsa.....uppkörning inom kort.

Och jag tror jag har testat den nya lågfartskonbanan, enligt körskole läraren var det åtminstone det. Och den var inte lätt. Garagevändningen är lättare, ,och den är ju svår.
 
Lotta skrev:
Är din farsa intresserad av att adoptera, typ....mig...tror du...?? :tomten


Just nu skulle man vilja ha en farsa som är mc utbildare...

För övrigt är detta en jäkla jobbig tråd att läsa.....uppkörning inom kort.

Och jag tror jag har testat den nya lågfartskonbanan, enligt körskole läraren var det åtminstone det. Och den var inte lätt. Garagevändningen är lättare, ,och den är ju svår.

Jag är ingen mästare på att köra men komer man bara på läget.....ret stälning på cykeln så är det inga problem jag hade stora svårigheter först ville kasta cykeln många gånger hahahaha men i helgen kom jag på det och då gick det hur lät som helst........det är bara att snura runt runt runt men det viste du nog..........................
 
Lotta skrev:
Är din farsa intresserad av att adoptera, typ....mig...tror du...?? :tomten


Just nu skulle man vilja ha en farsa som är mc utbildare...

För övrigt är detta en jäkla jobbig tråd att läsa.....uppkörning inom kort.

Och jag tror jag har testat den nya lågfartskonbanan, enligt körskole läraren var det åtminstone det. Och den var inte lätt. Garagevändningen är lättare, ,och den är ju svår.
Na, tror han tycker att det räcker med fyra barn. :)


Angående lågfartdelarna så kommer det som sagt att finnas två stycken. Vilket innebär att man måste lära sig två krypkörningsmoment.

I det ena ska man först göra en 90graderssväng och sedan krypköra i en serentin, vända, köra serpentinen tillbaka och sedan göra en 90graderssväng åt andra hållet och stannar på utgångspositionen.

I det andra så gör man en ganska mjuk sväng ut, rundar en kon, stannar mellan två koner, svänger, rundar en kon, stannar mellan två koner, vänder, rundar en kon, stannar mellan två koner, svänger, rundar en kon och åker sedan tillbaka till utgångpositionen.

I den ena högfartsdelen så börjar man med att accelerera till minst 50kmh, gör en undanmanöver med bibehållen hastighet, kör serpentinbana bort, vänder, kör serpentinbana tillbaka, gör en inbromsning och stannar.

I den andra högfartsdelen så kör man rakt fram, gör en undanmanöver, fortsätter framåt, vänder, kör serpentin tillbaka, gör en inbromsning och stannar.

Jag tror även att det var en undanmanöver inblandad i bromsningen på någon av högfartdelarna (om det inte var det på båda, har inte papperna framför mig just nu).
 
Last edited:
hmm ska bli intressant o se hur konbanan kommer se ut...
 
84superbee skrev:
hmm ska bli intressant o se hur konbanan kommer se ut...
Får jag bara tag i en scanner eller något så kan jag fixa bilder på hur det ska komma att se ut. :)

I annat fall kan jag ju sätta mig och leka med AutoCad inatt och rita av hur det ska se ut. Eller i allra värsta fall får jag ta till paint för att illustrera det hela... :D
 
jag tycker att du ska ge det ett försök, skicka sen bilden till mig så fixar jag i 3d ;)
 
Esquire skrev:
Na, tror han tycker att det räcker med fyra barn. :)


Angående lågfartdelarna så kommer det som sagt att finnas två stycken. Vilket innebär att man måste lära sig två krypkörningsmoment.

I det ena ska man först göra en 90graderssväng och sedan krypköra i en serentin, vända, köra serpentinen tillbaka och sedan göra en 90graderssväng åt andra hållet och stannar på utgångspositionen.

I det andra så gör man en ganska mjuk sväng ut, rundar en kon, stannar mellan två koner, svänger, rundar en kon, stannar mellan två koner, vänder, rundar en kon, stannar mellan två koner, svänger, rundar en kon och åker sedan tillbaka till utgångpositionen.

I den ena högfartsdelen så börjar man med att accelerera till minst 50kmh, gör en undanmanöver med bibehållen hastighet, kör serpentinbana bort, vänder, kör serpentinbana tillbaka, gör en inbromsning och stannar.

I den andra högfartsdelen så kör man rakt fram, gör en undanmanöver, fortsätter framåt, vänder, kör serpentin tillbaka, gör en inbromsning och stannar.

Jag tror även att det var en undanmanöver inblandad i bromsningen på någon av högfartdelarna (om det inte var det på båda, har inte papperna framför mig just nu).

aaaaaaaa nu lät det lite krågligare men men det är väl meningen att man ska kuna klara det också så det är bara att jag tränar ifal jag väntar så länge................
 
Vägverket har ännu inte publicerat de nya föreskrifterna. Män här kommer i alla fall illustrationer av de nya proven.

Jag provade att köra lågfartsdelarna igår. Och det var enklare än jag först befarat. Men jag körde dem med en Suzuki DR 650 SE. Vilket väl är att beteckna som en lätthanterlig hoj. Jag skulle tro att det blir ganska mycket svårare om man har en lite otympligare hoj.
 

Bifogat

  • figur1.jpg
    figur1.jpg
    8.3 KB · Visningar: 1,136
  • figur2.jpg
    figur2.jpg
    9.5 KB · Visningar: 913
  • figur3.jpg
    figur3.jpg
    10.9 KB · Visningar: 866
  • figur4.jpg
    figur4.jpg
    11.6 KB · Visningar: 871
  • figur5.jpg
    figur5.jpg
    18.9 KB · Visningar: 1,051
  • figur6.jpg
    figur6.jpg
    15.6 KB · Visningar: 899
jaaduu... varför inte bara göra en enda lååång bana egentligen?
 
Tycker proven verkar roliga! Ser fram emot min uppkörning i vår.. =)
Förstår inte varför folk gnäller om svåra prov, jag menar.. klarar man inte av att köra hoj så ska man inte ha kort heller. Svårare än så är det väl inte?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top