Nytt batteri - s1000rr

Jag skulle välja ett konventionellt batteri av bra märke till en sådan hoj. Onödigt att vara testpilot av ny teknik från en leverantörer som har dålig koll.
 
Hur är det med recond funktionen på Ctek laddarna? Förra våren vägrade gräsklippartrakton i stugan starta den var helt död efter att stått oladdad hela vintern. Hade väl inga stora förhoppningar med satte på recond på eftermiddagen och lät den stå över natten. På morgonen lyste gröna lampan och den startade utan problem sen kördes den hela förra sommaren utan att det laddades eller gjordes nåt annat.

Var detta bara ren tur eller vad tror ni?
 
Så vad är bra märken? Förutom Yuasa då.

De finns inga bra märken förutom Yuasa de är överlägset bäst i både startström typ äkta CCA siffror och livslängd. De är ingen slump att alla hojtillverkare av rang sätter in dessa batterier från fabrik.
 
De finns inga bra märken förutom Yuasa de är överlägset bäst i både startström typ äkta CCA siffror och livslängd. De är ingen slump att alla hojtillverkare av rang sätter in dessa batterier från fabrik.

I så fall blev det snabbt väldigt enkelt. :)
 
Det finns ett skäl till att välja Yuasa:
Batterispänningen är den standard många smarta batteriladdare är anpassade till !?

Uppmätt på tre batterier för några minuter sedan med samma multimeter.
Alla tre batterierna laddades senast i förra veckan så spänningen har stabiliserat sig.

Biltema Gel 80-818 13,17 Volt
Yuasa batteri i GSX1300R troligen originalet 12,78 Volt
Yuasa batteri i Sprint RS från MDS två år gammalt 12,75 Volt

Biltema Gel 80-818 13,17 Volt
Genomsnitt Yuasa 12,77 Volt
Skillnad 0,4 Volt

Varför har Biltemas batteri högre spänning ?
Svar: För det är det enklaste sättet öka batteriets prestanda, förmåga starta en motor.
Hur? Man tillsätter mera svavelsyra i den blandning av svavelsyra och vatten som finns i batteriet.
Högre koncentration av svavelsyra ger högre batterispänning, lättare få igång en motor.
Varför gör inte Yuasa det ?
Därför att högre svavelsyra koncentration minskar batteriets livslängd.
Detta med den högre batterispänningen med Biltemas batterier är något jag sett på samtliga Biltemabatterier jag köpt. Från det första till SV650S, laddat med batteriladdare, någon dag senare 13,2 Volt. Tre månader senare utan laddning under vintern 12,9 Volt. Men inte startade SV650S, startmotorn gick runt men motorn startade inte.
För att starta SV650S fodrades några timmars laddning av batteriet med en MC-laddare.
Många smartladdare tex de Ctek jag testat laddar batteriet till ca 14,3 Volt. Laddningen upphör.
Sedan mäts spänningen och vid ca 12,85 Volt blir det en ny laddning från Ctekn under några sekunder.
Har man då ett Yuasa batteri med "vilospänning" på 12,7 Volt betyder det några laddningar varje dygn.
Har man då ett Biltema batteri med "vilospänning" på ca 13,1 Volt så är batteriet urladdat innan Cteken slår till pga ca 0,4 Volt högre batterispänning med Biltema batteri.
Och det finns tråd här SH av medlem som hittat hojen med dött batteri trots haft Ctekn på hela vintern. Lågprisbatteri med "hög" koncentration svavelsyra ?
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 31
Last edited:
Tack för alla goda svar jag fått.

Det slutade med ett BMW original Yuasa-batteri, då jag fick hyggligt pris från mekanikern. Batteriet blev en storlek större än det som satt där innan. Visst några gram extra, men kanske håller det längre också.

Tydligen levereras S1000RR med två olika batteristorlekar. Den mindre för hojar utan larm och den större för de med larm. Min hoj hade den ovanliga kombinationen av litet batteri och larm, så det måste varit eftermonterat.

Mitt gamla batteri då? Verkstan hade lämnat hojen på laddning över natten, men batteriet var ändå kinkigt med att starta, så det var garanterat strul med batteriet. Aldrig hört startmotorn snurra så snabbt som efter bytet :hihi

Bekräftade också att det som satt i var originalbatteriet. Ramnumret satt klistrat på och det hade ett tillverkningsdatum från 2011. Kanske ska man inte klaga för mycket på ett batteri som hållt i 8 år(?)

Förklaring om biltemas högre spänning
Det där var väldigt intressant och matnyttigt. Tack!
 
Last edited:
Använder Biltema lithium till både mc och båt, båten har dock ett bly i reserv men hela förra säsongen klara jag alla starter och körning på lithium. När vi övernattar och slår på några förbrukare safeas det dock med bly, en vacker dag blir det väl solceller istället för bensinladdning.

På hojen fungerar det kanon, det enda man bör tänka på är kallare väderlek men i övrigt bara plus. Äkta glödtrådshoj, dubbla strålkastare, handtagsvärmare och larm men inget har strejkat ännu trots förmodad duktig förbrukning. Naturligtvis kan inte lithium mäta sig med bly när det kommer till lagring/mAh så exempelvis ett larm kommer dra ur lithiumbatteriet långt tidigare än bly.

Kablat igång hojen/lithiumbatteriet med bilen (avstängd motor), explosionsstart (förknasare) och från djupurladdat till bra på 15km sedan kört/använt lithium hela säsonger = helnöjd. På hojen är viktbantningen trevlig, kommer inte ihåg exat men tror det vara 3-4 kg för min skorv. På båten är det våldsamt bekvämt att slippa kånka i och ur bly från batterigömmor.

Kanske bäst garantitid, oxå.
 
Använder Biltema lithium till både mc och båt.
På hojen fungerar det kanon, det enda man bör tänka på är kallare väderlek.

Hur tänker man med Lithium ?

Tänker dra till Skåne idag med hojen. Fint väder och -1C.
 
Hur kallt är kallt i sammanhanget och hur gör man med litiumbatterier när det är kallt?

Du måste värma upp det lite för att det skall ge tillräckligt med mos för att slå igång startmotorn, typ sätta på ljuset en kort stund, ca 30s har jag för mig.
 
OffT.

Stämmer texten angående WP800-laddaren?
"Input: 120 VAC"

oj, missat...

Blir lite tokigt när jänkarna......finns lite olika marknader och test följer med. 120 är för wh marknaden. eu har 220-240. engelsmännen har väl uk(kontakten) osv...….
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top