Nytt batteri - räcker det till?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag var o köpte ett lättviktsbatteri till 929:an o det var det gröna lithiumbatteriet, till höger på bilden.
Det väger bara 600 gr (jämfört med det gamla på 2.6 kg). Det motsvarar 6 Ah, o jag undrar om det räcker?

batteri.jpg
 
Det som är den viktiga parametern är CCA.
Det avgör hur bra batteriet orkar dra runt startmotorn.
Antalet Ah talar om hur länge du kan dra på starten så om du har en svårstartad motor får du ta med det i beräkningen.
Om ditt nya har samma CCA som ett som tidigare har fungerat bra så är det säkert OK.
Cold Cranking Amp.
 
"Cranking AMPS By Digital Tester 150A"

Rekommenderade batteriet från Yuasa har CCA 135.
 
Last edited:
Allt beror på hur kallt det är. CCA
1) ska formellt testas vid en batteritemperatur av -18C.
2) Men för att slippa kyla ner blybatterierna för test har det kommit ett test för blybatterier med "valfri temperatur" och sedan så drar man av ett antal % av uppmätt ström och resten blir CCA värdet.
Och test 2) passar som hand i handske för tillverkare av Lithiumbatterier.
Som utan att blinka väljer bästa möjliga temperatur för sitt Lithiumbatteri (+40C?) och sedan dra av samma % som för blybatteri
och sedan anger ett CCA värde. För Cold Cranking Ampere vid -18C.
Vilket inte kan hindra att man genom att tända ljuset någon/några minut(er) innan start kan få Li-batteriet så varmt så det drar igång motorn.
Om hojen inte stått för kallt över natten.

Lika mycket båg som LED lamps lyse från vissa tillverkare.
Läs lite inlägg i den här tråden.
https://www.sporthoj.com/forum/thre...vilka-är-bäst-till-vettigt-pris.288529/page-6
Egen erfarenhet:
Köpte 55W H4 Bi-Xenon från 24.se.
Uppmätt förbrukning till drivdonet 35 W.
Uppmätt Lux 4 meter framför strålkastaren samma som för Halogen H4 med 14 Volt på lampstiften. Och mycket sämre ljusbild.
Och 2,5mm2 kabel och reläer var mycket billigare än vad 55W H4 Xenon från 24.se kostade, ca 450kr för två "55W" H4 B-Xenon.

Anm.:
Har senare testat Xenonljus H7 från Xenonkungen, dyrare, och 3 till 4 ggr så mycket Lux 4 meter framför strålkastaren som med H7 55W Halogen med 14V på lampstiften.
40W drivdonet drar ca 45W , 60W drivdonet drar ca 70W.....från nätaggregatet vid test, riktigt fina grejer från Xenonkungen.
 
Last edited:
- Tackar för info, men vad säger du om batteriet jag köpt då? ; )
Jag kör enbart när det är varmt, typ 17 grader och uppåt.
I ditt fall är det inte kylan som är problemet.
CCA ger också en indikation på batteriets förmåga att lämna hög ström momentant d v s just när du trycker på startknappen och startmotorn går.

Jag har hört många som köpt just det batteriet du har där och som varit nöjda så du får väl prova.
Skita inte ned batteriet så kan du kanske lämna tillbaka det om det är dålig sprutt.
 
- Tackar för info, men vad säger du om batteriet jag köpt då? ; )
Jag kör enbart när det är varmt, typ 17 grader och uppåt.
Det är inte jag utan din hoj och du själv som sätter betyg på batteriet.
Går det så går det. Helt enkelt.

Lite som när Jörgen Karlsson testat olika Litium batterier i den här tråden.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/byggtråd-jörgens-sportster.148665/page-162
Något fabrikat har fungerat, andra fabrikat av Litiumbatterier har inte fungerat.
Trots högre CCA än Blybatteri som bevisligen startar "Jörgens Sportster".
Om jag minns rätt.
 
Last edited:
Njae, skruva dit o skruva dit- ja, men, bör nog kolla upp laddregulatorn oxo. Lifepo4 tycker inte om för höga laddströmmar.
På spettan samt surkuki 400 har jag bytt regulatorn till ena sån däringa fräsig Mosfet regulator som ger jämn o fin laddström/spänning, o mina batterier mår bra (skulle dom mest troligt INTE ha gjort med "standard" regulatorn- tror jag....)
 
Njae, skruva dit o skruva dit- ja, men, bör nog kolla upp laddregulatorn oxo. Lifepo4 tycker inte om för höga laddströmmar.
På spettan samt surkuki 400 har jag bytt regulatorn till ena sån däringa fräsig Mosfet regulator som ger jämn o fin laddström/spänning, o mina batterier mår bra (skulle dom mest troligt INTE ha gjort med "standard" regulatorn- tror jag....)
Fast det gäller ju även om det hade varit ett blybatteri. Har stekt blybatterier pga kass regulator.
 
Skillnaden är ju att litiumbatterier beter sig lite elakare när de blir övermatade, typ börjar brinna och så.
LiFePo4 är ju inte så brandbenägna ändå.
Ryktet om brinnande lithiumbatterier kommer från modellflygarnas värld där ackar brinner i laddstationer lite då och då.
Gjorde i alla fall, har säkert blivit bättre där också.
 

Bifogat

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    92.1 KB · Visningar: 26
LiFe-batterier går att ladda med 1C utan problem.
LiFePo4 är ju inte så brandbenägna ändå.
Ryktet om brinnande lithiumbatterier kommer från modellflygarnas värld där ackar brinner i laddstationer lite då och då.
Gjorde i alla fall, har säkert blivit bättre där också.

Men de är mer brandbenägna än ett blybatteri vilket ju var jämförelsen. Ismannen ovan skriver att de klarar hög laddström men risken med en ev. kass spänningsregulator är väl snarare att laddspänningen blir för hög och då är ju c-värdet irrelevant.
 
Är det bara att koppla in eller måste man anpass något i hojens elsystem?
Nja, det räcker ju att du mäter spänningen över batteriet på hojen vid lite olika varvtal, ska ligga inom 13,9 Volt till 14,9 Volt.
Gör spänningen det och du INTE idag har ett blybatteri av VÅT typ, dvs med 6 lock där du då och då fyller på batterivatten
så ska det väl gå bra.
För äldre hojar med VÅTA batterier använder ofta batteriet för en del av spänningsregleringen.
Men enligt Biltema ska du inte ha batteriet i fordonet under laddning.
Citat: "Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning." Citat slut
Och du ska hålla koll på batteri temperaturen.
Kan du inte ta i batteriet ska laddningen avbrytas och batteriet få svalna innan laddningen återupptas.
Så batteriet ska laddas utanför hojen. Ej monterat. ?????
Se utdrag ur Manualen till Biltema 80-171
 

Bifogat

  • 20210310-UtdragUrManualBilt-80-171.png
    20210310-UtdragUrManualBilt-80-171.png
    261.1 KB · Visningar: 20
Har haft Biltemas LiFePO4 sedan 2018 i min 929a, fast jag vart feg och köpte det som motsvarar 12Ah.

 
Har haft Biltemas LiFePO4 sedan 2018 i min 929a, fast jag vart feg och köpte det som motsvarar 12Ah.

Dubbelt så många Ah 4(12) jämfört med 80-171 2,4(6) , 3 hg tyngre med 0,9kg mot 0,6kg, och 300kr dyrare idag med 1099kr mot 799kr.
Blir spännande och se hur 80-171 kommer klara sig. Men förvaras hojen varmt och minst +17C för att starta hojen går det kanske bra ?
Spännande !
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top