Nytaget mc-kort. Vilken hoj ska man ha som är billig i försäkring?

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Hoj
Bmw r1200r
Hej jag håller på att ta mc kort så jag undrar vilken hoj man ska ha som första hoj som inte är så dyr att försäkra.

Krav: ska vara en touring som går att skjutsa på för hade tänkt köra på lång tur så småningom. Vill ha en hoj som man kan ha dom första åren sen ta en större sen efter några år när man slipper betala så dyr försäkring.

Ska ändå inte vara för liten så tacksam för hjälp. Hojen får kosta Max 60 tusen.

Mvh

Allt äldre än -93 så har du 1700:- om året i helförsäkring genom Bilsport&mc. Sen tycker jag Folksam är rätt bra när det gäller låga premier. Jag ger 3300:- om året på min zx9a -98.

För 60 lax kan du få en r1a 98-99. Duger bra till långturer och om du vill köra bana så kan du inte hitta en bättre hoj :)

Kika lite på dessa kanske du hittar nåt

Yamaha Fz6-S och XJ6 Diversion,
Kawasaki ER6-F och versys
Suzuki v-strom, gsx650
Bmw 650 gs
Honda cbf 600 sa

För 60 lök får kan du nog hitta en Tiger 1050 om du letar lite. En sporthoj i touringkostym. Samma motor som i speed triple 1050 = gott mos. Bra, upprätt körställning, kanon att skjutsa på. Finns mycket touringtillbehör också. Försäkringen är löjligt billig om man tar hänsyn till vad det faktiskt är för maskin.

Ex:
http://www.blocket.se/kronoberg/Triumph_Tiger_1050_48172291.htm?ca=23_11&w=3
eller
http://www.blocket.se/landskrona/Triumph_Tiger_1050_ABS_47752460.htm?ca=23_11&w=3

Last edited:
Utan att säga att den modellen kommer kosta just dig si eller så mycket är det bättre att tipsa om modeller. Vad dessa sedan kommer kosta dig specifikt kollar du lämpligast upp själv på diverse försäkringsbolags hemsidor.

Personligen valde jag BMW just för att If erbjöd den i särklass billigast försäkringen för den typen av hoj jag var/är intresserad av; streetfighter. Finns hyfsat med möjligheter att utrusta denna för touring...

Jag gick in på bilsport mc försäkring och slog in en Suzuki gladius 600 med helförsäkring på mig som haft körkort mindre än ett år och det stod att hel försäkring kostar 20000 så det kan ju inte stämma?

Tycker det är svårt när man är helt ny att bestämma sig när det finns så många olika modeller och så många olika försäkrings bolag. Har inte bra koll alls men måste finnas många här tycker jag som är säker på att just en hoj kostar under 3000 kr om året att försäkra. Ska vara touring annars inga speciella krav:)

Tack för alla förslag hittills.

1995-2000 årsmodell Honda. Brukar kunna hålla ner kostnaderna med dem.

En Gladius är ju inte direkt en touringhoj. Men du kan ha en sådan och få en billig märkesförsäkring via Länsförsäkringar.

Är det lång tur med två personer eller lång tur själv? Packväskor och allt antar jag? Lång tur med två personer så kanske du skall upp runt 1000cc touringmaskin direkt, annars kan du nog leta runt 600cc också.

Hur gammal är du i år?

Försäkring för under 3000kr i månaden med helt ny lapp och bor i storstad (antar att Karlskrona klassas som zon1) så måste du nog satsa på hoj över 20 år gammal och classicförsäkring via bilsport&mc.

Last edited:

80-tals XJ hade någon dive framgaffel som bottna vid varje lite hårdare inbromsning. Vet inte om de tidiga 90-talarna var likadana. Kan ha bytt ut komponenter under åren. Men det är samma grundmodell.

Yamaha XJ 900 1994
Yamaha XJ 900 1995

94:an ser likadan ut som de från 80 talet medan 95:an är en nyare modell.
Personligen hade jag hellre tagit en från 95 och framåt om jag skulle köpa en Yamaha XJ.

Här är en 99:a till salu
Yamaha Xj 900 Diversion -99

Du måste nog definiera vad som är "billigt" i försäkring. Annars blir tråden kanske lite väl spretig?
Jag menar, om man är villig att lägga runt 60 lock på en hoj blir det ju lite knasigt när folk rekommenderar gamla 90-tals (eller 80-tals!) härken för 15-20 tusen.. Finns nog ingen hoj som är så bra på att avskräcka nyatagna mc-lappar som gamla sura diversions :7peta

Alternativt kan det ju vara en idé att se över budgeten lite, kanske skall du säga att hojen får max kosta 50 tusen och så får den lov att kosta en liten slant extra i försäkring, det är väl ändå totalkostnaden som är relevant?

Om det enda kriteriet är billig försäkring och går att skjutsa på duger ju nästan vilken gammal, effektsvag hoj som helst. Men allvarligt, hur kul är det? :)

Jag betalar i runda slängar 5000 i helförsäkring på min F800r mitt i malmö, det tycker jag är billigt iaf. Kan jag hitta hojar med billigare försäkring? Absolut ... skulle jag ha lika roligt på en cb400n från -72 som jag försäkrar för 500 spänn om året? Kanske? Förmodligen inte.

Vad jag menar är att det finns såklart ett rolighet\försäkringskostnad-förhållande som man får ta hänsyn till och därför blir det skevt att säga att hojen får kosta x kr och sen göra allt för att hålla nere försäkringskostnad. Mitt tips är alltså att se till totalkostnaden per år istället :tummenupp

Jag bor inte i karlskrona utan i en håla en bra bit utanför:) så det är absolut ingen storstads miljö. Jag bara valde karlskrona när jag registrerade mig här utan att tänka hehe.

Men det måste väl finnas någon touring hoj för runt 3 tusen om året i försäkring? Vill ha en ifrån typ 2005 och uppåt. Eller det finns försäkringar där man betalar ett pris i månaden i försäkring?

Jag bor inte i karlskrona utan i en håla en bra bit utanför:) så det är absolut ingen storstads miljö. Jag bara valde karlskrona när jag registrerade mig här utan att tänka hehe.

Men det måste väl finnas någon touring hoj för runt 3 tusen om året i försäkring? Vill ha en ifrån typ 2005 och uppåt. Eller det finns försäkringar där man betalar ett pris i månaden i försäkring?

Vill absolut inte ha en gammal hoj:) antar att den får vara i 600cc klassen för att hålla försäkringen nere. Jag är ju helt nybörjare så får börja med det för att försäkra 1000 cc blir dyrt

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back