Nytaget mc-kort. Vilken hoj ska man ha som är billig i försäkring?

Om du är intresserad av BMW så kan jag verkligen rekommendera F800r! Rolighet per krona är oslagbar i sin prisklass!

Min första hoj var en Triumph Street Triple R -09, en underbar hoj!

Här en: http://www.blocket.se/sodermanland/Triumph_Street_Triple_R_48119509.htm?ca=11&w=3

Här är en till: http://www.blocket.se/ostergotland/Triumph_Street_Triple_R_mkt_tillbehor_48170300.htm?ca=11&w=3&last=1

Och om jag inte minns fel så går Street Triple som "sport clasic" under IF/Triumph märkesförsäkring: http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/mc/2011/triumph_3405_9.pdf

Jag har även kvar packväskorna om eller när jag får ett återfall till en Street Triple... :)

Passformen och den praktiska delen av packväskorna är inte optimal på nuvarande hoj :hihi;
IMG_0545.jpg

Last edited:
Varför inte ta en tur till Claessons i Bromölla å spana in deras utbud å snacka med en säljare där. När det gäller försäkring så får du helt enkelt ringa runt bland bolagen. Men kan väldigt varmt rekommendera dig att läsa villkoren, billigast premie är inte alltid bäst försäkring. Både svedea och Bilsport ger rabatt om du är smc medlem (gör även fler bolag om jag inte minns helt fel) samt att de ger ytterligare rabatt om du tecknar genom en handlare när du köper hoj.

Åk iväg, provsitt, provkör, kolla upp vad olika modeller kostar hos olika bolag.

Betalar du också 2000 om året i försäkring?

Nej, Jag ger 5000 helförsäkring om året. Men då är jag också fel sida 30 och bor mitt i Malmö. Min forra ER6a kostade nästan lika mycket att halvförsäkra ... bara en sån sak.

Jo zzr är säkert en bra hoj men gillar den nyare stilen på hojarna men man har väl inte mkt val då om man vill ge Max 3-4 tusen om året i hel försäkring?
Testa att kolla upp försäkring på någon av BMW GS hojarna, men jag tror det är sjukt svårt att komma ner i det försäkringspriset du vill ha med en nyare hoj.

BMW r1200gs eller 1150gs. Jag kollade med försäkring på Svedea jag betalar 1420 hel-hel-XL. Men kollade även vad min grabb skulle betala och han är 22år och jag tror det är svårt att komma under det priset på så pass mycket hoj funkar till allt.

Fan glömde att skriva priset på grabben och det är 5754 kr hel-hel.

När det gäller försäkring så får du helt enkelt ringa runt bland bolagen.

Detta är ett väldigt gott råd.
Skaffa regnumret till just den hoj du tänker köpa och ring runt. Jag upplever att försäkringspremier är helt by random. När jag var färsk(are) hade jag och polaren likadan hojar förutom ett N respektive S i modellbeteckningen och vi tog kortet i princip samtidigt.
Extremt olika premier trots samma ålder, samma bolag med mera.

Eftersom jag är gift brukar jag även fråga premie på frugan, där jag fick ca 7.000 fick hon 25.000 (!) en gång.

Som någon redan påpekat högre upp: jag är extremt tveksam till helförsäkring, i synnerhet till hojar i mer rimliga prisklasser. Möjligen om man ska toura till Monaco och någon där backar på den och smiter men de flesta brukar upptäcka att de köpt hojen två gånger vid försäljning.

Sen vet jag inte om 3000 per år vid din ålder är riktigt rätt ribbhöjd, jag tror du får vara glad om du hamnar runt 6000.
Tipset är att budgetera för ett försäkringsbelopp och sedan kolla vilket bolag som ger mest för de pengarna.

Min vurpa jag gjorde kostade för övrigt nånstans runt 3000 att fixa hemma i garaget men då är jag så långt ifrån putspedant man kan komma. Åker med silvertejpat just nu och tänker inte betala några tiotusenlappar för osprucken plast.

Tack för alla svar. Det var verkligen en aktiv sida där massa folk delar med sig så riktigt kul.
Nu vet jag mkt mer så ska höra mig runt nu så skriver jag här sen vad det blev. :)

För touring och låg försäkring, Triumph Sprint RS.
Nackdel är att jag med 173cm längd och korta ben har svårt nå ner vid stopp. Når endast ner med tåspetsarna.
Men är du längre än jag inga problem.
Eftersom jag är har problem med att nå ner. Kanske inte vid vanligt rödljus i stan men tex lutande grusväg på landet med groppar är inte så kul. Så har jag kollat på lägre touringåk.
Och upptäckt att Triumph Sprint RS är ganska unik när det gäller lastvikt !
För Sprint RS är Tjänstevikten 220kg. Max Totalvikt 500kg. Dvs man kan lasta upp till 280kg !
En stadig hen med hans lika stadiga vän plus deras rejäla bagage kan toura på Sprint RS.
På Suzuki Hayabusa som är lägre (skulle passa mig) var tjänstevikten på en busa jag kollade 260kg, max totalvikt 440kg. Dvs max lastvikt 180kg.
Så busan tar inte två stadiga vuxna med bagage. På busan blir nog 70kg på badrumsvågen max om två ska toura med bagage. Skyddsutrustning/kläder/packväskor väger ju också.

Last edited:
Jag är 20 år och har haft kortet i 3 år, betalar 6000 för halv till min TL hos IF (tror jag).
Riktigt trevlig hoj till en (för mig) billig peng, för att inte tala om ljudet :fakta

Om du är intresserad av BMW så kan jag verkligen rekommendera F800r! Rolighet per krona är oslagbar i sin prisklass!

+1 på denna!

Jag betalar 7500:- hel för min. 29 år och bor i Sthlm innerstad.... Vad andra märken i denna klass kostade för mig är inte ens värt att ta upp här.

Efter ha grävt efter billiga försäkringar från och till i flera år pga att jag bor i stockholm.

Billigaste motorcyklarna att försäkra är BMW. Tyvärr lider BMW av gigantiska överpriser.
Du ska va glad om du hittar en BMW som inte är mer änn 5 år gammal och gått 7000mil som ligger under 40 papp..

Därefter kommer Suzuki märkesförsäkring.

Sen Folksam Avställningsbara BAS försäkring. Om man räknar bort 10 månader/år då man inte kör blir den väldigt billig.

Om du skall köra Touring skaffa då en BMW. Dom är lite dyrare en andra hojar men dom är väldigt förtroende ingivande och stabila. Skaffa gärna en med "Telelever" vilket gör att hojen inte "niger" kraftigt i framgaffeln vid inbromsningar vilket kan vara jobbigt med mycket last.

Sen är ABS standard tillsammans med värmehantag.

Tyvärr kommer alla andra MC märken vara för dyra att försäkra om du vill ha en stabil hoj och köra touring på. Till och med för mig ligger alla försäkringar utom BMW för högt i pris. FJR 1300 ligger fortfarande runt 7000/år för mig halv och 13 000 helförsäkring....

Nu kör jag en GSX 1400 och har 3500/år halv. Så det är gigantiska skillnader. men Yamaha, kawazaki, honda är generellt mycket dyra att försäkra jämfört med Suzuki och BMW.

Så om du vill ut och toura utan att pröjsa en förmögenhet/ månad skaffa en BMW tills premien börja skjunka för dig.

Billiga hojar att försäkra är annars de flesta Custom hojarna under 1000 CC

Suzuki GSR 600
Suzuki SV 650
Suzuki Gladius
Kawazaki ER6

Nyckeln är att motoreffekten bör ligga under 90 hästar. Dom ovan ligger väl på 65-90 hästar.

Last edited:
Jag är 25 år och håller på att ta körkort så blir klar i höst:) jag bor i en håla som heter bromölla.
Jag fyller år på söndag :fakta
Bor i en håla som heter Huddinge:fakta
Jag har haft mc kort sedan 1986:fakta
Alltid stavas alltid med 2 st l och aldrig stavas aldrig med 2 st l :fakta
:tummenupp

när ja kolla försäkring så va bilsportmc nästan dyrast, kika på folksam, trygghansa och svedea ist.
där fick ja bäst priser när ja va 25, där kan du även ställa av hojen o få riktigt billig garage försäkring när du inte kör.

när ja kolla försäkring så va bilsportmc nästan dyrast, kika på folksam, trygghansa och svedea ist.
där fick ja bäst priser när ja va 25, där kan du även ställa av hojen o få riktigt billig garage försäkring när du inte kör.

På mc mässan fick jag ett försäkringspris på 5500/år på Aprilia Dorsoduro 750 av Svedea. Nu kollade jag och det vart rena rånet. Svedia verkar möblerat om deras premier rejält

3.PNG

Stark, Ny, billig försäkring, välj två.

Snart 24 a-kort i ett år b-kort i 5. Fin förort i Göteborg. En dassig er6a lossnar på 10k/året för mig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti