Som vanligt är läckande packboxar fullständigt livsfarligt. Saker man har i packboxarna - handskar, kartor, spännband, snuset, mjölken man köpte på stormarknaden, med mera - kan flyga ut och träffa andra trafikanter. Utgången kan bli dödlig och detta är därför ett problem att ta på största allvar.
Läckande framgaffeltätningar / radialtätningar är inte lika farligt, men bör ändå åtgärdas.
Några tänkbara felkällor:
# Mekanikern har använt rikligt med monteringsolja / fett då han bytte tätning. Monteringsolja / fett tränger nu fram och du tror att du har läckage fast du inte har det.
# Tätningsyta skadad vid montering (vanligt om mekanikern använder felaktigt verktyg).
# Felaktigt monterad tätning (ej fullt intryckt i sitt läge i ytterröret).
# Vårdslös mekaniker har repat tätningens motgående yta i ytterröret (ej helt ovanligt om vårdslös mekaniker bryter lös en gammal, torr tätning med felaktigt verktyg).
# Skada på innerröret (repa, stenskott eller ovalt rör på grund av för många dåliga wheelies).
# Utnötta gaffelbussningar gör att gaffeln snedlinjerar och då kan tätningen inte göra sitt jobb.
# För hög oljenivå i framgaffeln gör att tryckuppbyggnaden vid misslyckad wheelie blir enorm, med följd att tätningen inte tätar.