Nyservad framgaffel, läcker igen

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
:mad:
Orientering:
Framgaffeln läcker igen, antagligen packboxen som gått. Den har max gått 30 mil sen jag fick den servad för samma problem. Jag kör en RSV 1000 och gillar att köra bakhjul. Oftast sätter jag ner hojen o ger lite gas samtidigt för att minska belastningen på framgaffeln, men ibland misslyckas jag och tappar ner den helt utan gas.

Fråga:
Bör inte framdämparen hålla för detta?
Kan verkstaden ha gjort ett dåligt jobb?

Känns tråkigt att behöva serva hojen efter FÖRSTA helgkörningen.

Slut

Vad är det för gafel? Öhlinaren ställer lite högre krav på att man monterar pboxarna helt rakt och inte skadar dem vid montering. Vanligt att det börjar läcka snabbt igen om de monterats ovarsamt.

Det är en Showa gaffel. Verkstaden är även auktoriserad på Showa, samt har ett rykte av att vara duktiga med fjädring, så tvivlar inte på deras kompetens. Men även proffset kan ju fela ibland.

Det kan ju faktiskt vara en usel/gammal packbox du råkat få. Ta en diskussion med firman först och se om ni kan deala om kostnaden.

Sedan kommer väl aldrig någon gaffeltillverkare nånsin säga att deras produkt är lämplig för wheelies...

Nu kanske jag är lite kinkig, men hade jag råkat ut för att en Box rasat efter 30 mil så hade jag gjort väldigt klart för verkstaden att dom får boka om en planerad reparation för ett prioriterat garantiärende.. Oavsett om det är bakhjulsåka inblandat.

Hej byte dom även styrningarna ? dom kan vara så pass slitna att om nya packboxsarna ger up direkt, minns att jag behövde byta både tätning och styrning på min TL 1000r som jag hjulade mycket med.
/ Björne

Som vanligt är läckande packboxar fullständigt livsfarligt. Saker man har i packboxarna - handskar, kartor, spännband, snuset, mjölken man köpte på stormarknaden, med mera - kan flyga ut och träffa andra trafikanter. Utgången kan bli dödlig och detta är därför ett problem att ta på största allvar.

Läckande framgaffeltätningar / radialtätningar är inte lika farligt, men bör ändå åtgärdas.

Några tänkbara felkällor:

# Mekanikern har använt rikligt med monteringsolja / fett då han bytte tätning. Monteringsolja / fett tränger nu fram och du tror att du har läckage fast du inte har det.

# Tätningsyta skadad vid montering (vanligt om mekanikern använder felaktigt verktyg).

# Felaktigt monterad tätning (ej fullt intryckt i sitt läge i ytterröret).

# Vårdslös mekaniker har repat tätningens motgående yta i ytterröret (ej helt ovanligt om vårdslös mekaniker bryter lös en gammal, torr tätning med felaktigt verktyg).

# Skada på innerröret (repa, stenskott eller ovalt rör på grund av för många dåliga wheelies).

# Utnötta gaffelbussningar gör att gaffeln snedlinjerar och då kan tätningen inte göra sitt jobb.

# För hög oljenivå i framgaffeln gör att tryckuppbyggnaden vid misslyckad wheelie blir enorm, med följd att tätningen inte tätar.

Jag har även råkat vända packboxarna upp-och-ner en gång och då läckte det.
Efter de blev vända åt andra hållet slutade det läcka direkt.
Visste inte ens att de hade ett upp och ett ner...:glömdet

Jag tackar ödmjukast för alla svar. Hoppas att det endast är överflödig olja, visar det sig läcka igen skall jag snällt be dem åtgärda problemet, som garanti ärende, vilket de kommer göra för att bevara sitt goda rykte.

Mitt tips till alla som misstänker att en gaffeltätning läcker:

1. Börja med att gunga gaffeln några gånger och torka sedan bort den olja som har läckt ut. Kör igen och kolla om det läcker ut mer olja. Om du har tur så kan det misstänkta läckaget bero på överflödigt monteringsfett eller på ett "momentant" läckage, till exempel om en smutspartikel tillfälligt hamnat under tätningsläppen.

2. Om det fortfarande läcker, utför det så kallade "bladmåttstricket". Detta innebär att ett extremt tunt bladmått förs in under skrapringens såväl som tätningens läpp och sedan förs runt ett helt varv, runt hela gaffelbenet. På detta sätt kan man peta bort smutspartiklar som fastnat mer permanent under tätningens läpp. Kör igen och kolla om det läcker ut mer olja.

3. Om det fortfarande läcker så finns tyvärr ingen återvändo - byt tätning och se till att gaffeln får rätt oljenivå / volym.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!