Nyköpt VFR750 -95 som stått 2 år, diverse funderingar

CooLCrueL

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Hoj
Honda CBR600F -87
Jag har nyligen köpt en vfr750 från -95 med drygt 4000 mil på mätaren och som senaste två åren har stått avställd och okörd.

Den startade upp fint och kördes hem 40 mil utan mer än lite ny luft i däcken och lite kedjesprej. Den gick då lite småknackigt hem när man hade jämnt gaspådrag men det behöver inte vara så konstigt med gammal bensin, olja och en kedja med ett spel på ca 40mm mm?

Har nu justerat kedjespelet och ska till att byta olja och oljefilter, bensinfilter, luftfilter samt bakdäck.

Det jag undrar över är vad mer jag borde göra?

Jag blev lite fundersam när jag öppnade och såg att det var lite olja i tändstiftshålen och på tändstiften (bara kollat två hitills), samt var luftfiltret oljigt, se bilder nedan..
Spontana reaktioner?

Kan tilläggas att det sitter en ljuddämpare av märket gianelli på och har ingen aning vad som gjorts för att anpassa motorcykeln till denna... mest troligt ingenting...

20130607_184155.jpg20130607_184238.jpg20130607_184856.jpg

Byt tändstift och ut och kör med dig, en av de pålitligaste hojarna och dessutom en av de roligaste -95orna

säkert ventilkåpspackningen som fuktar lite olja. Antingen skiter du i det och kör, drar åt skruvarna till ventilkåpan eller så byter du packningen (passa på att göra ventilspelskontroll samtidigt?).

att den går ojämnt kan vara att du behöver synka förgasarna, men börja med nya tändstift och ut o kör med dig.

förövrigt är 2 år ingenting för en hoj att stå. bara att bränna ur den rejält så skall allt nog gå bra :)

Kedjespelet gör en del för den ryckiga gången på jämn gas.
V4:an är lite känslig för det har jag märkt :)
man känner av det på att det "slår" lite i fotpinnen ibland också.

Jag hade en vfr750f som dog intermittent på ena cylindern efter vinterförvaring. Stiftbyte, sen var problemet borta.
Luftfiltret har nog gjort sitt.

Som föregående talare nya stift, och det ser ut som om det är felförbränning på dessa, skall vara ljusbruna... ny soppa till o börja med.... ev förgasarjustering/rengöring!
Originalsystemet eller andra munstycken till detta avgas!
Luftfilter bör bytas!
Sedan bara att köra :)

Verkar gå magert, obra. Har du ett öppet system på? Betr oljeläckaget brukar det vara individuella packningar mot tändstiftsbrunnarna, som i ditt fall inte är täta eller dåligt dragna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman