Jag har nyligen köpt en vfr750 från -95 med drygt 4000 mil på mätaren och som senaste två åren har stått avställd och okörd.
Den startade upp fint och kördes hem 40 mil utan mer än lite ny luft i däcken och lite kedjesprej. Den gick då lite småknackigt hem när man hade jämnt gaspådrag men det behöver inte vara så konstigt med gammal bensin, olja och en kedja med ett spel på ca 40mm mm?
Har nu justerat kedjespelet och ska till att byta olja och oljefilter, bensinfilter, luftfilter samt bakdäck.
Det jag undrar över är vad mer jag borde göra?
Jag blev lite fundersam när jag öppnade och såg att det var lite olja i tändstiftshålen och på tändstiften (bara kollat två hitills), samt var luftfiltret oljigt, se bilder nedan..
Spontana reaktioner?
Kan tilläggas att det sitter en ljuddämpare av märket gianelli på och har ingen aning vad som gjorts för att anpassa motorcykeln till denna... mest troligt ingenting...



Den startade upp fint och kördes hem 40 mil utan mer än lite ny luft i däcken och lite kedjesprej. Den gick då lite småknackigt hem när man hade jämnt gaspådrag men det behöver inte vara så konstigt med gammal bensin, olja och en kedja med ett spel på ca 40mm mm?
Har nu justerat kedjespelet och ska till att byta olja och oljefilter, bensinfilter, luftfilter samt bakdäck.
Det jag undrar över är vad mer jag borde göra?
Jag blev lite fundersam när jag öppnade och såg att det var lite olja i tändstiftshålen och på tändstiften (bara kollat två hitills), samt var luftfiltret oljigt, se bilder nedan..
Spontana reaktioner?
Kan tilläggas att det sitter en ljuddämpare av märket gianelli på och har ingen aning vad som gjorts för att anpassa motorcykeln till denna... mest troligt ingenting...


