Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
mirrorwisssor är fukking AwSååm! :yoparty:yoparty



För att man inte har något visir?
irene5.jpg

Det går så jävla sakta att flugorna inte dör av smällen...

Ja se själv på bilden! :D

/Fredde
 
Någon som kan förklara hur en kolfiberhjälm kan vara så mycket bättre än en vanlig glasfiberhjälm?

Mina lekmannakunskaper säger att kolfiber är starkare i fiberriktningen än glasfiber men svagare i "brytstyrka" och kraften vid åverkan går ju inte precis i fiberriktningen utan snarare tvärt om:va

Eller är det bara jag som blandat ihop dom fysiska förutsättningarna?
 
Last edited:

Om du verkligen är intresserad så är det väldigt enkelt att googla. Men antagligen är du mer intresserad av att tro att din dyrare hjälm faktiskt är säkrare än att faktiskt få reda på hur det ligger till så jag tror inte att du kommer att googla.

Just den här frågan har dock varit uppe i otaliga trådar här på forumet och det finns massor med länkar här på SH om du bara letar lite.
En snabb googling gav mig den här tidningsartikeln som innehåller en del referat av tester.
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Många specialister på huvudskador kritiserar faktiskt Snell standarden för att den är orimlig och därigenom inte bidrar till säkrare hjälmar utan snarare motsatsen. Snell dikterar att en hjälm ska klara två mycket hårda smällar på exakt samma ställe. den tillåter då 300G vilket faktiskt är en smäll där man riskerar hjärnskador.
I praktiken så uppstår smällar så hårda som Snell dikterar enbart i ca 1% av de inträffade olyckorna. Och att det ska uppstå två på varandra följande lika hårda smällar som Snell dikterar händer aldrig. Snell testar alltså utifrån ett olyckfall som aldrig händer på bekostnad av sämre skydd i dom övriga 100% av fallen.

Dyrare hjälmar är inte säkrare än billiga hjälmar. dom är snyggare och i vissa andra avseenden bättre. Acceptera att det är det du betalar för och var nöjd med att du faktiskt tillhör dom som har råd att punga ut med lite extra för att hjälmen ska se ut som du vill.
Tack för länkarna, det blir bra kvällsläsning. Har bara skummat igenom artikeln snabbt och inte helt oväntat har de inte köpt hjälmarna själva utan tillverkarna har fått skicka in två exemplar av valfri modell. Därmed kan man omöjligen veta huruvida hjälmarna fått en extra "tillsyn" i fabriken eller ej. Känns seriöst... Apropå krockvåldet så verkar den mesta datan vara hämtad från Hurt Report (amerikansk) daterad 1981. De hänvisar även till COST327 (europeiska olyckor '95-'98) där man valt ut 20 fall av 327. All data verkar vara hämtad från trafiken, ingenting från bankörning. Men jag ska läsa igenom artikeln.



Vad gäller mitt val av hjälm så provade jag typ alla hjälmar på hyllan i en av Sveriges största MC-butiker. Den som satt överlägset bäst fick det bli. Sen råkade det vara en Shoei (som för övrigt inte är med i testet du länkade till). Skiter fullständigt i utseendet, däremot var det viktigt med ordentlig ventilation, bra visirmekanism och detaljer som kändes robusta. Jag kör en del på bana och skulle jag gå av i 200 blås så är jag övertygad om att det inte nödvändigtvis är negativt med en hjälm från ett företag som har lång erfarenhet inom racing.
 
Där har vi något som jag är väldigt intresserad av att få lite mer info om...
Hur mycket av sitt skydd tappar en komposit- eller plasthjälm när den är säg 3, 5 , 8 år...
Är en 5 år gammal hjälm livsfarlig eller handlar det till stor del om att sälja mer hjälmar? :va

Hur många % porösare och bräckligare är hjälmen när den fått X antal år på nacken?

Någon som har något test eller någon artikel i ämnet?



Edit:
Hittade precis följande:
"The Snell Memorial Foundation has tested motorcycle helmets held in storage for more than 20 years and found that they still meet the original standard. EPS is a long-lived material little affected by normal environmental factors. Unless you mistreat it we would not expect it to "dry out" enough to alter its performance for many years"
http://www.bhsi.org/replace.htm

OM det är som de säger känns det som om den där 5:årsgränsen snarare är ett försäljningsargument snarare än något annat.
Frigoliten (EPS) står sig ganska bra. Men plast åldras av vatten (regn) och uv-strålning (solsken) så att helt enkelt lagra hjälmar kanske inte ger en helt rättvis bild? Men det är väl inte helt omöjligt att tillverkarna saltar bästföre-datumet en del.
 
Så testpunkten i pannan satt på en annan plats i pannan än den plats i pannan där den skulle sitta under testet. Då klarade hjälmen inte kraven.

Då får man ju bara hoppas att den asfalt man tänker dunka pannan i läst testspecifikationerna så att den träffar på rätt fläck! :näsblod

så du kan garantera att biltemahjälmen klarar sig inom gränsvärdena vid felplacerad träffpunkt?

skall man jämföra så bör man ju ha samma förutsättningar:huvet
 
Det finns MC-ställ att köpa på Lidl också... :corn
 
Som nybliven motorcyklist (tog kortet i höstas) så skulle jag snabbt inhandla en komplett utrustning. I samma veva så testade Plus Biltemas hjälm och jag tyckte det verkade vara en schysst hjälm.

Jag hade vägarna förbi Uppsala och var först på Lelles och provade hjälmar i några timmar. Att köpa en hjälm för 5000:- funkade inte för min ekonomi, så jag testade hjälmar för max 3000:-. Jag lyckades inte hitta någon hjälm för de pengarna som satt bra på min skalle, så efter att ha svettats under plåttaket på Lelle´s övervåning så gav jag upp. Åkte sedan till Biltema och testade deras hjälm, den satt som gjuten! Kanon tänkte jag, nu kom jag billigt undan :)

Jag körde med hjälmen tills det var dags att ställa hojen i förrådet för året. Jag kan säga att det som står högst på listan över inköp i år är inte ett slipon eller annat gött, utan en Shoei xr1100.

Biltemahjälmen må vara billig, och kanske lika säker som dyrare hjälmar, men kvalitén går inte att jämföra. Ljudnivån är hög, visiret tätar inte ordentligt, den immar igen ganska lätt. Att skalet sedan är lika stort oavsett storlek inuti gör att jag med min lilla skalle ser ut som en alien med denna jättehjälm på huvudet :tungan

Det är med detta som med allt annat, det lönar sig att betala lite mer....
 
Frigoliten (EPS) står sig ganska bra. Men plast åldras av vatten (regn) och uv-strålning (solsken)...

Att det åldras må vara en sak, men det jag egentligen undrar är hur lång tid tar det för plasten att åldras så mycket att hjälmen förlorat en betydande del av sin skyddande funktion. Hur många år skulle det alltså ta för en hjälm att åldras så mycket att den inte längre skulle godkännas i ett test.
 
Som nybliven motorcyklist (tog kortet i höstas) så skulle jag snabbt inhandla en komplett utrustning. I samma veva så testade Plus Biltemas hjälm och jag tyckte det verkade vara en schysst hjälm.

Jag hade vägarna förbi Uppsala och var först på Lelles och provade hjälmar i några timmar. Att köpa en hjälm för 5000:- funkade inte för min ekonomi, så jag testade hjälmar för max 3000:-. Jag lyckades inte hitta någon hjälm för de pengarna som satt bra på min skalle, så efter att ha svettats under plåttaket på Lelle´s övervåning så gav jag upp. Åkte sedan till Biltema och testade deras hjälm, den satt som gjuten! Kanon tänkte jag, nu kom jag billigt undan :)

Jag körde med hjälmen tills det var dags att ställa hojen i förrådet för året. Jag kan säga att det som står högst på listan över inköp i år är inte ett slipon eller annat gött, utan en Shoei xr1100.

Biltemahjälmen må vara billig, och kanske lika säker som dyrare hjälmar, men kvalitén går inte att jämföra. Ljudnivån är hög, visiret tätar inte ordentligt, den immar igen ganska lätt. Att skalet sedan är lika stort oavsett storlek inuti gör att jag med min lilla skalle ser ut som en alien med denna jättehjälm på huvudet :tungan

Det är med detta som med allt annat, det lönar sig att betala lite mer....

Tack för en bra recention. Verkar som att det får bli en dyrare hjälm för min del trotts allt. Jobbigt bara att det finns så in i helvete mycket att välja på..
 
Last edited:
Tack för en bra recention. Verkar som att det får bli en dyrare hjälm för min del trotts allt. Jobbigt bara att det finns så in i helvete mycket att välja på..

Har själv en Biltemahjälm (numera som extrahjälm) och tycker definitivt du ska köpa något dyrare. Jag tror fortfarande att den är precis lika säker som n dyrare hjälm. Men som skrivits tidigare å går ljudnivå, utseende, ventilation osv inte att jämför med de dyrare hjälmarna. :tummenupp

För mig var det stor skillnad så sett när jag bytte från den till min crosshjälm av "riktigt" märke.
 
En annan grej jag undrar, hur stor betydelse har hjälmens vikt komfortmässigt? Tittar just nu på kolfiberhjälm, närmare bestämt Uvex HELIX RS750 CARBON, men låg vikt kanske är en mindre vesäntlig egenskap?
 
Last edited:
Tack för en bra recention. Verkar som att det får bli en dyrare hjälm för min del trotts allt. Jobbigt bara att det finns så in i helvete mycket att välja på..

Det finns grymt mycket att välja på, och ingen kan tala om för dig vilket märke du bör välja, alla har ju olika typer av skallar. För min del så åkte jag återigen till Lelles och provade alla hjälmar jag såg. Till slut så hittade jag Shoei Raid II och XR1100. De satt som gjutna på mig, var mindre och lättare än Biltemas, och grymt mycket gedigna och snyggare!

Så det blir till att beställa en när snön försvinner :)

Så mitt råd, prova, prova, prova, prova :)
 
Snart tvåhundra fullständigt värdelösa inlägg, sprungna ur leda och understimulans. Det har lagts timmar och åter timmar på dessa inlägg, själva skrivandet, letandet efter länkar och irrelevanta kringfakta.

Rör som kunde rörmokats, gipsväggar som kunde skruvats, byggnadsställningar som kunde byggts, vad som helst skribenterna annars gör för att förtjäna sin lön, allt hade varit bättre än att sitta och engagera sig i biltemas eventuella förtjänster och/eller motsatsen inom hjälmsfären.

Ingen vet om denna kruka är bättre än en dyr, eller motsatsen. Däremot att köra mc och utrusta sig för krasch är helt CP och den absoluta lejonparten kommer aldrig någonsin krascha. Och det vet ni.

Människan lyckades skjuta upp sig själv i omloppsbana i rymden innan det ens fanns intergralhjälmar, och i Februari bär ingen intergralhjälm ändå.....försök skaffa er perspektiv, en fungerande marknad har alltid alternativ i alla prisklasser, det är en del av cilivisationen och är en bra sak. Det är kul att välja.

För övrigt är det bara helt otroligt att så många tror att det finns ett allmänintresse av hur just DU köpte just DIN modell, och till vilket pris.
 
En annan grej jag undrar, hur stor betydelse har hjälmens vikt komfortmässigt? Tittar just nu på kolfiberhjälm, närmare bestämt Uvex HELIX RS750 CARBON, men låg vikt kanske är en mindre vesäntlig egenskap?

Låg vikt är absolut en viktig faktor vid en vurpa!

För komfortens skull har det inte lika stor betydelse, men visst skulle jag vilja ha en hjälm som väger som en reklamkeps.

Jag har en jättetung hjälm och har inte upplevt något problem varken vid motorcykelkörning eller snöskoter.
Men så har jag ju lyckligtvis inte vurpat än heller, det är då en tung hjälm knäcker nacken på dig.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top