Jag tror inte problemet var systemets stabiliserande funktion utan att systemet inte var helt intrimmat i kombination med att piloten inte var helt informerad. Styrsystem för flygplan är bland det mest komplexa vi människor gett oss på hittills, och det tar lång tid att få till fintrimningen av alla parametrar. Det som inträffade var en PIO, Pilot Induced Oscillation, vilket man kan råka ut för i de flesta flygplan - inklusive de med traditionellt styrsystem. Flygplanet går uppåt, föraren trycker framåt men överkompenserar lite, flygplanet går neråt istället och ännu mer - föraren drar bakåt och överkompenserar ännu lite mer... och så vidare. FBW lägger bara ett lager till ovanpå grundproblematiken. Jag tror sedan att förarinstruktionen var mer än lite otydlig vad gällde att snabbt alternerande styrkommandon kunde överbelasta den tidiga versionen av styrsystemet.
R1 Wannabe fångade det nog rätt klockrent. Det måste vara toksvårt att bara släppa när saker börjar gå överstyr!
Vad tiden går... man var fan inte gammal när det där hände!