Nyhet: 06 R6 först med Fly-By-Wire system!

Freppa skrev:
Förlåt, men kör inte Ducce 999 med detta system? De har väl inte en enda vajer i sitt hoj förutom bromsar? Allt annat är väl vanlig TP kabel?

/F
Jag tror inte de tog bort gas-wiren. Däremot minskade de på antalet kablar på hojen genom att använda data-bus system.

Det här börjar ju bli standard på bilar, det är inga elledningar och virear längre, bara boxar som sänder information i bilen.
Fast det lät ju mer som ett slags antisladd system för hoj när man läste.

Micke N skrev:
Jag tror inte de tog bort gas-wiren. Däremot minskade de på antalet kablar på hojen genom att använda data-bus system.

Jupp det stämer! CAN finns på alla bilar av lite klass idag.

Men stämmer det verkligen att MV Agusta har elektrisk trottel???!! inget jag hört och det borde man hört tycker jag!

Jag tror att detta är framtiden helt klart, istället för att bara styra ett sekundär spjäll är det bättre att styra allt. Ger massa bra fördelar vad gäller styrstrategier också. Minska motorbroms, launch control och få bort magerryck vid gaspådrag, o.s.v.

Vad gäller säkerheten är det bättre. Gashäng med vajer kan hända, men även om spjälet fastnar kommer styrsystemet inte spruta soppa så motorn dör med en gång. Det enda som kan hända är att gasrullen faktiskt fastnar och det kan den likväl göra idag.
I last bilar har det används långt innan personbilarna började och vad jag vet har jut detta inte lett till några problem.

/Motorstyrsprogramerare

Neutral skrev:
Tror nog han hade hört talas om självstabiliseringen då det var en "main feature" med styrsystemet/planet men det är svårt att lära gamla hundar sitta... :D Han hade säkerligen testat systemet under kontrollerade förhållanden men i krissituationen så återgick han till gamla vanor rent reflexmässigt och allt blev fel.

Jag tror inte problemet var systemets stabiliserande funktion utan att systemet inte var helt intrimmat i kombination med att piloten inte var helt informerad. Styrsystem för flygplan är bland det mest komplexa vi människor gett oss på hittills, och det tar lång tid att få till fintrimningen av alla parametrar. Det som inträffade var en PIO, Pilot Induced Oscillation, vilket man kan råka ut för i de flesta flygplan - inklusive de med traditionellt styrsystem. Flygplanet går uppåt, föraren trycker framåt men överkompenserar lite, flygplanet går neråt istället och ännu mer - föraren drar bakåt och överkompenserar ännu lite mer... och så vidare. FBW lägger bara ett lager till ovanpå grundproblematiken. Jag tror sedan att förarinstruktionen var mer än lite otydlig vad gällde att snabbt alternerande styrkommandon kunde överbelasta den tidiga versionen av styrsystemet.

R1 Wannabe fångade det nog rätt klockrent. Det måste vara toksvårt att bara släppa när saker börjar gå överstyr!

Vad tiden går... man var fan inte gammal när det där hände!

Last edited:
ft skrev:
Jag tror inte problemet var systemets stabiliserande funktion utan att systemet inte var helt intrimmat i kombination med att piloten inte var helt informerad. Styrsystem för flygplan är bland det mest komplexa vi människor gett oss på hittills, och det tar lång tid att få till fintrimningen av alla parametrar. Det som inträffade var en PIO, Pilot Induced Oscillation, vilket man kan råka ut för i de flesta flygplan - inklusive de med traditionellt styrsystem. Flygplanet går uppåt, föraren trycker framåt men överkompenserar lite, flygplanet går neråt istället och ännu mer - föraren drar bakåt och överkompenserar ännu lite mer... och så vidare. FBW lägger bara ett lager till ovanpå grundproblematiken. Jag tror sedan att förarinstruktionen var mer än lite otydlig vad gällde att snabbt alternerande styrkommandon kunde överbelasta den tidiga versionen av styrsystemet.

R1 Wannabe fångade det nog rätt klockrent. Det måste vara toksvårt att bara släppa när saker börjar gå överstyr!

Vad tiden går... man var fan inte gammal när det där hände!

Det du beskriver stämmer ju ganska bra på hoj som får styrvobbel, kommer ju av att föraren överkompenserar och gör det värre o värre.. utan förare är dom flesta fungerande hojar stabila!

ozto skrev:
Det du beskriver stämmer ju ganska bra på hoj som får styrvobbel, kommer ju av att föraren överkompenserar och gör det värre o värre.. utan förare är dom flesta fungerande hojar stabila!

Precis. Det finns ju många gamla videoklipp där RR-föraren kastas av hojen, och hojen därefter fortsätter rulla, stabilare än någonsin.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT