Nyhet: Är Retrohojar på väg tillbaka?

V-Moto skrev:
Fyyyyyfaaaan va fult avgassystem dom där Duccarna har på monterat! Harrejävvvvlarrr! Resten ser ju bra ut, så det är ju synd att dom faller på det. :zpy :censored

Är det några som gjort hojar med fula avgassystem under de senaste ca 15-20 åren så är det väl ändå japanarna med sina massproducerade runda stora burkar som sitter som en oestetisk designmiss vid sidan av hojen.
Undantag som t.ex R1 och MT-01 har börjat dyka upp.
Och vilka har inspirerat till detta om inte italienska hojar.
Så att tycka att dessa Duccar har fula avgassystem när man kör en Fazer...
:fatta!

Kul att det kommer lite olika bågar i olika stilar
som rör till begreppen och väcker lite känslor o åsikter.
den gula är en liten bakelse :tuttar

Guzzi släpper också en svårplacerad sak,
ser lite glidaraktig look, fighterlik körställning
och varvglad motor. Få är likgiltiga till utseendet:
guzzigriso-7091-096-f.jpg

A7AD4445.jpg

Last edited:
Sören skrev:
Är det några som gjort hojar med fula avgassystem under de senaste ca 15-20 åren så är det väl ändå japanarna med sina massproducerade runda stora burkar som sitter som en oestetisk designmiss vid sidan av hojen.
Hahah. Jodu. Men nu har jag ju bytt till slipon, precis som många andra. :tungan

Sören skrev:

Tja, det där ju en smaksak.

Gustav1 skrev:
Tja, det där ju en smaksak.

Jo, men det är ju ändå så att japanerna i många fall struntat fullständigt i design när det gäller just avgassystem, även om det finns trevliga undantag.

Kolla t.ex hur Honda burit sig åt när de tagit fram en retrohoj som CB 1300. Man kunde ha gjort ett avgassystem som t.ex GSX 1400 som andas 80-talsdesign och följer hojens stil och utseende, som Boldor på 80-talet. Men istället väljer man en hiskelig skapelse genom ett 4-1 som avslutas med en ljuddämpare som är rent makaber. Och inte kan detta hjälpas upp av ett Micron eller liknande.

Och detta återser man hos så många japs, sanslöst fula ljuddämpare. Det är först nu på senare tid som det börjar komma fram hojar som t.ex R1 där ljuddämparna är designade för att passa hojen, inte bara något man kastat dit i slutet av produktionen. Och detta hävdar jag att de lärt sig av italienarna.

Så, även om det är en smaksak, så är ljuddämparna ofta smaklösa.

Sören skrev:
Jo, men det är ju ändå så att japanerna i många fall struntat fullständigt i design när det gäller just avgassystem, även om det finns trevliga undantag.

Kolla t.ex hur Honda burit sig åt när de tagit fram en retrohoj som CB 1300. Man kunde ha gjort ett avgassystem som t.ex GSX 1400 som andas 80-talsdesign och följer hojens stil och utseende, som Boldor på 80-talet. Men istället väljer man en hiskelig skapelse genom ett 4-1 som avslutas med en ljuddämpare som är rent makaber. Och inte kan detta hjälpas upp av ett Micron eller liknande.

Och detta återser man hos så många japs, sanslöst fula ljuddämpare. Det är först nu på senare tid som det börjar komma fram hojar som t.ex R1 där ljuddämparna är designade för att passa hojen, inte bara något man kastat dit i slutet av produktionen. Och detta hävdar jag att de lärt sig av italienarna.

Så, även om det är en smaksak, så är ljuddämparna ofta smaklösa.

Jag vidhåller å det bestämdaste att det är en smaksak. :fakta
JAG tycker det är vackert iallafall.

amullo skrev:
Min personliga favorit är GT1000 modellen som anknyter till en 70-tals stil som jag tycker är lite skön..

Min med, hade lagt den på hyllan eftersom det pratades om september 2006. Fast nu sägs det att april kan vara möjligt, någon som vet?

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back