Historien kring den ursprungliga dalslands ring är både fascinerande och en uppvisning i trångsynthet.
Under vad som kan betecknas som " the heydays of swedish racing " i slutet på 60 -talet byggde Bengtfors MK en ganska enkel asfaltsslinga på ett gärde vid Dingevik strax utanför Bengtfors. Marken var arrenderad. Denna användes ganska flitigt för nationella MC och biltävlingar under sina första år.
1970 skedde som bekant en otrevlig olycka på gelleråsen med många dödsfall vilket ledde till att krav på vettiga skydd vid banorna ställdes, och banan blev tvungen att investera mycket för att få forsätta med tävlingar.
En bit in på 70-talet hade intresset minskat för racing och klubben kunde inte arrangera så mycket tävlingar, och brottades med med stora utgifter för arrende och de nyuppsatta säkerhetsåtgärderna, med allt minskande inkomster.
Som lök på laxen kom oljekrisen 1973 då all form av motortävlingar tillfälligt förbjöds och sista tävlingen gick -73. Jämmer och elände, konkurs.
Banan låg sen oanvänd några år.
BMK hade inga pengar till arrende eller avbetalningar.
Bengtsfors kommun var inte intresserade av att skjuta till pengar, och Volvo som vid den tiden hade en monteringsfabrik i Bengtsfors var inte heller intresserade av banan.
Till slut tröttnade markägaren på uteblivna betalningar, rev upp 90% av banan och forsatte med det man gjort där tidigare, nämligen potatisodling.
Detta lär ha varit 1975.
Jag var där uppe och tittade för några år sedan. Man ska ha klart för sig att den banan som var där knappast skulla ha godkänts för nationell racing i dag.
Men den låg väldigt vackert till och kanske hade man kunnat uppgradera den.
Vad som finns kvar i dag är en kurva och några högar med uppriven armco.
För den som är intresserad har en kille i Bengtsfors gjort en film om banan.
http://www.dalslandring.se/