Nyfunnen kärlek för GLIDARE!

Jag tycker Rocket III är väldigt udda ijämfört med sina rivaler och så har det alltid varit med Triumph, eget och nytänkande!

Jo men nu är det ju en CRUISER, därav namnet, den ska inte ha karbonbromsar, den ska inte ha en ram från NASA eller väghållning som en F1 bil, då hade dom nog satt en kåpa på den och inte haft samma körställning. Du kanske inte passar ihop med Glidar "stilen" men jag kan säga att jag fått upp ögonen för dom pjäserna :)

Hahaa absolut anytime! ;)

Custom skulle jag nog kunna tänka mig ändå, den dagen, det blir ett bra svängbart chassi, bromsar med lite mera känsla, och fin stadig ram. Men föredrar nog mångfalt en stor följsam offroad, eller hojar som vill efterlikna en sådan, V-stroem, Varadero, Tiger mm.

Kan man räkna Yamaha V-max som glidare?
Den är riktigt mäktig, gick som ett rakat och insmort svin :D
Skön som stryk att köra och följsam genom små rondeller och kurvor.
Skulle inte kunna tänka mig att äga enbart en sån, men att ha flera olika hojar är inte helt fel.

Men hojen låter ju som en vebodtrimmad och feltändande gammal Opel Manta med sönderrostat avgassystem. :gnissla

Jag tyckte den lät som en groda med diarré...

Annars gillar jag fan allt på två hjul, jag kan bli lyrisk över en japansk 70 tals 400cc motorcykel, jag kan tycka att kedjedrivna magnettändningar är charmigt på gammla engelska cyklar och en sidventilsharley som puffar på tomgång kan skicka rysningar nerför min ryggrad...

Men inte en rocket, jag känner absolut ingenting för den...

I dag var det någon slags motorträff i stan, jag dregglade på en 6cylindrig CBX, en XN85 turbo, en Matchless, en BSA, samt ett par harleys, och jag ville ha samtliga!

är det bara jag som inte skulle våga köra glidare? Väger som en halv bil och kombinationen av stark motor med värdelöst chassie/bromsar.
Jag skulle köra av vägen och ner i en sjö DireCkt!

Då borde du gilla detta...

[YOUTUBE-ID]<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HKEuzxC4eGc&hl=sv&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HKEuzxC4eGc&hl=sv&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Rocket mot cbr1000-04, i alla mätintervaller fick Roket storstryk, inklusive acceleration på högsta växeln, när Performance Bikes testade. Säkert tuff att provköra men troligen trist att äga.

Rocket må vara en ok glidare men wingen är en tung sporthoj...se å lär:

[YOUTUBE-ID]0nrMQ3QwyPo[/YOUTUBE-ID]

Mycket vanlig (miss)uppfattning, men talar vi fordon med någon form av utväxling mellan motor och drivhjul stämmer det inte.

Finns ett gäng trådar om det där...

Tack! Trodde nästan att det inte fanns nån här som kunde elementär fysik.

Tror inte man ska ta honom exakt på orden.
Vridmomentet skvallrar lite om motorns karaktär. En mc-motor med högt vridmoment har en plattare effektkurva (=större area under effektkurvan) eftersom den når en hög effekt tidigt i registret.

Nja, arean under effektkurvan beror ju på var det växlas. Och det är mycket sällan total area under effektkurvan mellan växlarna blir större med låg varviga motorer med mycket vrid än mot hög varviga med mindre vrid.
Skulle det inte vara på det sättet skulle inte rejshojjar ha höga varv o mindre vrid.
Däremot så har högvrids motorer oftast mer area under effekt kurvan vid start varvid start acc är större vilket då upplevs som att de har bättre acc även om det eg inte är så.

Ang glidare vs sporthoj... ska man "bara" ligga o köra max 100 på landsväg är nog glidare skönare. Men när ligger man o kör bara 100?

Hahahaa... menar det! :P Absolut ut o provkör nu medans det fortfarande är varmt i 1v till innan snön faller

Kan inte mer än instämma...testade nya yamaha Vmax med 200hk o lika mycket vrid (typ) Skulle gärna ta emot den...köra till o från jobbet med kanske. Men det är fort roligare att leka...därav sportbågen

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park