nyfiken vilka som sänkt farten sen 1 oktober

Två polare har redan hunnit bli av med lappen sen 1/10 så man tänker ju på hastigheten men det har man ju snart förträngt iaf:arsele

Jag har ställt in hojen för detta året. Hade väl antagligen kört lugnare på vissa sträckor jag vet är mer trafikerade av polis än andra.

Men till nästa år blir det en ZX10RR som jag får plöja bana med. Kommer väl ut å ploga en å annan väg med denna också. Då blir det inga böter iaf, då får dom ta mig död...:va

Pinky skrev:
2524279 Åker jag en trött bil så har jag börjat fundera litegrann på farten. På hojen är det dock ingen skillnad, kör såpass fort så om jag skulle bli stoppad så är inte pengarna problemet utan snarare att jag blir av med kortet. Men det är ju som sagt om dom får stopp på mig :outlaw :hihi :rolleyes:.

Insämmer men för mig gäller det samma sak med firma bilen som alltid, men speciellt nu. Man vet ju inte om dom stoppar en för ynka 10km/h för fort. Blir ganska dyrt redan då.

knutten10 skrev:
2524488 Om det nu är så att dom skulle lägga sig bakom med en trafipax och jag inte hinner uppfatta det. Så skulle jag kraftigt överväga att dra. Om det var väg för det så utan problem. Man har ju ändå c:a 160 kusar mellan benen på 185kg och topp fart på 280. Men om jag vet rätt så kommer toppfarten bara in direkt i början. Sen gäller det att kunna utnyttja hästarna på rätt sätt på mellan registret och på mindre vägar. Då skulle dom få allvarliga problem.... och jag roliga minuter.:yoparty :hojcbr :hojraket

Min uppfattnng är att de flesta som går ut med ett sådant ställningstagande skiter i brallan när de upptäcker att den som jagar hänger på ganska bra. Med ca 75% sannolikhet slutar det med att du stannar alternativt vurpar.

Du kanske tillhör de 25% enl min teori ovan, i så fall ... grattis :D

Kommer inte att bry mig. När jag kör bil kör jag lite lugnare runt GBG.

Nope. jag kör lugnt i stan men på småvägarna
e det maximal njutning som gäller.. :cdevil

det går juh inte hålla 70 på en väg gud skapat
för körglädjen.:)

fartränder skrev:
2524136 1 oktober höjdes fortkörningsböterna som jag antar inte har gått nån förbi..
men te saken vem har verkligen ändrat sitt körbeteende och sina hastigheter p g a detta..kör man sporthoj så håller man ju inga hastighetsgränser alltid.

har höjningen påverkat nån av er att ta det lungt plötsligt

Jag har börjat tagit det lugnare därute, av andra anledningar, ex så är många vägar skitdåliga, kan var gropar, grus, bilar har spillt kylvatten och oljespill, grus uppsrättat i fina nyasfalterade kurvor.
Sen har jag inget behov att hävda mig, om någon kör om mig när jag kör i 200 så behöver jag inte visa något eller sätta någon på plats, så då får de väl gasa då.

Skall jag köra fort och hårt då väljer jag banan:tummenupp

Oförändrad fart, men miniskylten har bytts till en laglig variant.

Det där går i perioder! Efter dom gånger jag vart av med körkortet har det gått lugnt i ett par veckor...

Kör som vanligt men alla andra jävlar håller ju 70 på 90 vägar:mad:

Tittar numera ännu mer efter dem och mindre efter vilt vilket jag egentligen borde göra, 0-vision konstruerad av nollor, mänskligt beteénde i ett nötskal..

Har ställt av hojen för året men kommer inte att bry mig om bötesbeloppet som skäl att ändra min körning. I praktiken så behöver man inte blåsa på som en dåre för att lämna farbror blå och numera så är det så pass bra betalt att försöka så att jag tror att jag kommer att prova om jag råkar hamna i det läget om det finns chans hur dumt det än låter:huvet

Runt 200 brukar de ha svårt att hänga med om det är lite trafik, är nog bara att glömma småvägar tills man fått ett rejält förspång genom högre fart då bilar har säkrare chanser att köra fort i okända kurvor och krön, det är ju ändå inte värt att offra sitt eller andras liv för att komma undan men då nämnda fart nog är rätt vanlig för de flesta var dag så känns det inte så farligt:tungan Ös på moraltanter..

Ja, har ändrat min körstil. Nu kör jag ändå fortare. Ska jag åka dig, kan jag lika gärna åka dit ordentligt och få valuta för pengarna...

Jo jag tänker mer på hastigheten varje dag när jag kör till jobbet dvs inte lika fort på Essingeleden ...men det är ju färre kontroller ute på dom mindre vägarna...:tummenupp :)

Varför skulle man köra långsammare??? KK är jag rädd om, undviker att riskera det. Men mellan 0-30 för fort där jag i regel håller mig - vem bryr sig? Åker jag dit så åker jag dit, bara att betala.

Mindre fartberusning? - ICKE!

Nu har jag ju inte kört så mycket mer än trampcykel till jobbet denna vecka så jag har inte sett någon fartkontroll alls. Och ingen i kväll heller när jag var ute och rastade katten lite i högervarv runt stan.

Det är bara att konstatera att fortkörning numera är uppe i sitt rätta värde. Det är dyrt att ha kul! :)

Men återigen så slås man av VV & Polisens fullkommligt vansinniga mantra att "farten dödar", senast på reklam i radion. Det och uppförandet av "livräddare".
Man bara väntar på den dagen någon omkommer vid kollision med ett kameraskåp! Vilken rubrik DET skulle bli!

Rätt fart på rätt plats är inte dödligt. Bara underbart!

Och nej... jag har inte sänkt farten på grund av högre bötesbelopp. Men jag tänker nog öppna ett sparkonto för ändamålet...

PJ / Fartberusad och frostbiten...

När jag kör är jag inte orolig för böter, om jag oroar mig för något är det väl att få behålla lappen... villket det knappast är rimligt att oroa sig för?

Jag körde bara i 270 på 70 vägens längre parti av raksträcka. Är det verkligen böter för det :va

eller..
Jag körde bara om ju, skall man inte göra det så snabbt man kan... :hojraket

Vi kommer alltid att köra "för fort" och jag hoppas att alla gör det med skerhet och rolighet i åtanke.

Då det oftast går med 100 - 200 kmt för fort mellan svängarna så lär väl inte de nya bötesbeloppen vara så mycket att oroa sig för?

Last edited:
fotboja låter inte kul...

Böterna kanske inte har sänkt farten på min gröna skönhet, men läste ni tråden med han som fick fotboja för att han drog?! :jisses

1 månads fängelse, visserligen omvandlat till fotboja, men ändå! Jag har alltid dragit om jag legat risigt till, men får man en fittipaldi efter sig med en chiptrimmad V70 så kan det gå illa om man inte känner vägen. Känns inte lika roligt att stå på därifrån om man riskerar fängelse... :skrämd

Annars har en god väns råd alltid klingat innaför hjälmen; "om du skall köra för fort så gör det ordentligt, då märker du om du får häng" :tungan

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti