Nyckellös hoj?

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date

überkill

Guest
Kompisen köpte precis en sprillans Renault Megane och tog all utrustning med på den. Han fick med ett nyckelfritt system som öpnar bilen och aktiverar tändningen när han närmar sig. Underbart smidigt när man kommer med sina matkassar och närmar sig bagageluckan. Systemet låser sedan bilen och aktiverar allt som stöldspärr mm om man går bort från bilen.

Varför funns inte detta på hojar? I mina ögon had det varit lätt fixat med lite gyron likt de man använder på radiostyrda bilar och flygplan. Har ni nån idé varför detta inte finns på hojar?

Kawa GTR 1400 har väl något liknande. Transponder i fickan och ingen nyckel, bara ett vred till tändningen.

Kan säkert köpas till en guldvinge ;)

Nej men skämt å sido, onödig funktion kan vara en sak. Vilket tillfälle har du inte båda händerna fria när man ska köra hoj? Onödig vikt?
Detta är då bara spekulation från min sida.

Kommer garanterat att finnas om några år, dock inget jag skulle betala extra för.

Kawa GTR 1400 har väl något liknande. Transponder i fickan och ingen nyckel, bara ett vred till tändningen.

Om man måste använda ett vred förlorar det väll syftet av ett nyckel löst system? Ända skillnaden blir ju då att man inte fysiskt behöver stoppa i nyckeln :D

überkill skrev:
Varför funns inte detta på hojar? I mina ögon had det varit lätt fixat med lite gyron likt de man använder på radiostyrda bilar och flygplan. Har ni nån idé varför detta inte finns på hojar?
Gyron!? Hur fan fixar man det med gyron?
:confused::va

Vad hade gyron med det att göra? Menar du att gyron skulle känna att den står parkerad? Menar du servon? Vad skulle de göra?

Vilket sammanträffande! Min med!! :D

Men den startar inte för att man närmar sig den, om man däremot sparkar på den två gånger så... :D

Renaulten kommer garanterat inte att starta heller inom en inte allt för avlägsen framtid :jaghatarfranskabilar
:tummenupp

Brorsans Harleys är "nyckellösa".

En transponder/fjärrkontroll i fickan bara.

Med fjärren stänger man av larmet när man närmar sig, sedan går dom att köra bara man har nyckeln med sig.

(Givetvis har man en traditionell nyckel om elektroniken skulle strejka)

Efter att ha läst inlägg #1 igen är jag säker på att han menar servon. Du menar alltså att ett servo skulle vrida själva nyckel istället på elektrisk väg, istället för att du gör det?

Servon menar jag såklart. Funktionen skulle vara att ett servo drar utt ett stag ur styrkronan som agerar styrlås och ett annat stag som t ex sitter i växellådan och gör att drivlinan inte kan snurra. Dessa två torde göra de två godkända lås som behövs för att de flesta försäkringar ska gälla.

***BTW jag gillar inte heller franska bilar.

Jag hade betalt extra för ett system som detta så hade jag kunnat ha min lilla bricka/nyckel i innerfickan på mitt skinnställ och inte fladdrandes och vibrerandes på styrkronan.. Är det ingen mer som tror på min idé?

Servon menar jag såklart. Funktionen skulle vara att ett servo drar utt ett stag ur styrkronan som agerar styrlås och ett annat stag som t ex sitter i växellådan och gör att drivlinan inte kan snurra. Dessa två torde göra de två godkända lås som behövs för att de flesta försäkringar ska gälla.

***BTW jag gillar inte heller franska bilar.

Jag hade betalt extra för ett system som detta så hade jag kunnat ha min lilla bricka/nyckel i innerfickan på mitt skinnställ och inte fladdrandes och vibrerandes på styrkronan.. Är det ingen mer som tror på min idé?

Titta på min länk en gång till, Det är ju ungefär det du frågar efter.
Slår på tändningen när du närmar dig, hoppa upp och starta ha kvar nyckelbrickan i fickan.
Förutom just låsbiten men där finns utgångar till extra utrustning som man skulle kunna få till nånting.

Menar att inte krossa en mans drömmar nu... men här kommer några tankar som kan diskuteras. :rolleyes:

- De två "godkända" låsen måste verka oberonde av varandra enligt försäkringsvillkoren.

- Vill man verkligen lägga till vikt på en sporthoj med en servomotor som låser upp det mekaniska styrlåset?

- Vill man verkligen vurpa med en fjärrkontroll/sändare i innerfickan på skinnstället?

- Vill man verkligen att tändning och bränslepump skall slå på automatiskt varje gång man är i närheten av hojen?

Menar att inte krossa en mans drömmar nu... men här kommer några tankar som kan diskuteras. :rolleyes:

- De två "godkända" låsen måste verka oberonde av varandra enligt försäkringsvillkoren.

- Vill man verkligen lägga till vikt på en sporthoj med en servomotor som låser upp det mekaniska styrlåset?

Inte nog med det, förmodligen kan man inte placera servot precis i anslutning till låskolven och då måste man ju använda någon form av länkage. Borde ju var rätt lätt att bara rycka tag i länkage med en tång för att låsa upp hojen isf.

Ett servo behöver iofs inte väga så mycket, kanske 20-30g för ett kraftfullt nog för att låsa upp ett lås, om ens det. Dock känns det som ytterligare en onödig pryl som kan gå sönder.

Har lite svårt att gilla säkerheten på ett sådant system. Plötsligt blir det ju enklare att stjäla hojen då det räcker att "tjyvkoppla" elektroniken. Med ett traditionellt system har du ju både elektroniska och fysiska spärrar i form av tändning och styrlås.
Inget som känns intressant för mig i det här läget alltså.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back