nybliven gsx750es -84 ägare.. lite frågor

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
hejsan..
har nyss blivit ägare av en grymt fräsh 84:ans gsx750es
och på den sitter de ett 4:1 v&h system.. och jag frågade ägaren då jag köpte den om han har gjort nåt rent allmänt åt motorn och förgasarna och han sa att han alldrig hade behövt göra nåt... och idag kom jag att tänka på att borde man inte behöva bestycka om förgasarna då man byter avgassystem och då e de ju ett 4:1 på min så teoretiskt sett borde de väl behövas eller ?? och i så fall så e de inte gjort eftersom han sa att han inte gjort nåt åt förgasarna...

i så fall går de att göra nåt själv eller ska man lämmna in de.. va kan hända om man inte justerar.. jag har bara haft den i 2 dagar så jag vet ju inte hur den ska gå när den går bra.. ( jag tycker den går skit bra nu ) :) men jag har inge att jämnföra med

NigHtHawK skrev:
hejsan..
har nyss blivit ägare av en grymt fräsh 84:ans gsx750es
och på den sitter de ett 4:1 v&h system.. och jag frågade ägaren då jag köpte den om han har gjort nåt rent allmänt åt motorn och förgasarna och han sa att han alldrig hade behövt göra nåt... och idag kom jag att tänka på att borde man inte behöva bestycka om förgasarna då man byter avgassystem och då e de ju ett 4:1 på min så teoretiskt sett borde de väl behövas eller ?? och i så fall så e de inte gjort eftersom han sa att han inte gjort nåt åt förgasarna...

i så fall går de att göra nåt själv eller ska man lämmna in de.. va kan hända om man inte justerar.. jag har bara haft den i 2 dagar så jag vet ju inte hur den ska gå när den går bra.. ( jag tycker den går skit bra nu ) :) men jag har inge att jämnföra med

Var det snubben du köpte hojen av som satte på systemet? Om inte så har det säkert hängt med ett tag och då är fuggarna redan inställda.

Normalt sätt så ska du (en verkstad) justera förgasarna när du byter system annars kan luft/bränsleblandningen bli fel. För lite bränsle innebär ökat motorslitage, för mycket så går den kass.

750es

huvudmunstycke 122,5
bränsle skruv tre varv från stängd + ta bort böjen åvan på luft burken
detta är vance hines egna uppgifter som är med vid leverans

skulle tro att de var förra ägaren som satte ditt de.. ser då sprillans nytt ut.. inte ens värme missfärjat på krökarna

böjen under sadeln sitter kvar om de e den ni menar.. en liten stump som är böjd framåt tanken...

nu e de ju så att jag inte har tittat närmare på motorn så jag vet inge om hur de e me bränsleskruv och sånt.. men eftersom de sitter 4 fuggar så gissar jag att de antagligen sitter 4 bränsleskruvar med...
och munstycke lär det väl sitta en i varje fugge...

så om man ska göra det själv så måste man alltså riva ner varje fugge en och en och fixa.. och då måste man väl bort me tanken eller ? verkar krångligt.. de e ju inte precis som min enduro ktm.. för den river jag och ihop på fem röda :)

Edit: kan slänga in några bilder på hur systemet ser ut då jag kommer hem ifrån jobbet:

Ut och kör, hur känns den då? Kör den ordentligt en sväng sen skruvar du ur stiften och kolla hur dom ser ut, dom ska väl vara bruna om förbränningen är bra har jag för mig. Sen vet jag att det satt större munstycken i 2 av fuggarna på min, dom två i mitten om jag inte kommer ihåg fel.

okey.. får ta och testa och köra på lite i helgen och kolla stiften...
jag vet ju inte riktigt hur den ska gå då den går som den ska

Får du avgassmällar är du släpper av på gasen är det ett tecken på för mager blandning.

här kommer ialf bilder på hur systemet ser ut och som jag tycker så ser de då nytt ut
njo nån liten avgaspoff har de kommit men inte nå riktiga smällar eller liknande

Bifogat

• krök.jpg
    krök.jpg
    43.6 KB · Visningar: 106
  • mitt.jpg
    mitt.jpg
    40 KB · Visningar: 102
  • dämp.jpg
    dämp.jpg
    43.4 KB · Visningar: 108
tänkte ta och börja kolla upp det där med bestyckningen i morgon men har några frågor...

går de att komma åt stiften utan att riva hela hojen.. tycker det verkar så...
sen så när det gäller förgasarna.. de e ju 4 st.. går det att få bort hela paketet eller måste man ta en och en.. tänkte så dom inte hamnar i osynk vilket inte skulle va så bra...

sen om man måste byta munstycken.. ska man i med 4 lika eller hur funkar det.. har läst här i en del trådar att det är olika i olika förgasare beroende på vart dom sitter..

de e en del frågor men om det inte är rätt så vill jag fixa det så jag får ut så mycke glädje som möjligt av hojen i sommar..

NigHtHawK skrev:
tänkte ta och börja kolla upp det där med bestyckningen i morgon men har några frågor...

sen så när det gäller förgasarna.. de e ju 4 st.. går det att få bort hela paketet eller måste man ta en och en.. tänkte så dom inte hamnar i osynk vilket inte skulle va så bra...

sen om man måste byta munstycken.. ska man i med 4 lika eller hur funkar det.. har läst här i en del trådar att det är olika i olika förgasare beroende på vart dom sitter..

de e en del frågor men om det inte är rätt så vill jag fixa det så jag får ut så mycke glädje som möjligt av hojen i sommar..

Bara en tanke.. men vill du få ut så mycket som möjligt av sommaren.. så gör som jag och lev efter tanken " if it aint broken, then don't fix it!"

ett råd. att ge sig in på bestyckning och justering om man inte ens vet om man kan ta loss förgasarbryggan är nog inte en bra ide...

NigHtHawK skrev:

Ja stiften går och komma åt om du bara tar bort tanken, tändstiftshylsa och lång förlängare löser problemet.

Man kan skruva av hela förgasarbryggan som ett paket.

Man ska ha en storlek större munstycken i dom mittersta förgasarna om jag inte minns helt fel.

Har du separata filter på förgasarna lr är det luftburk?

nu kanske det lär som om jag inte kunde skruva motorer.. men de e inge problem har renoverat enduro motorn x antal gånger så de einge problem att skruva.. ville bara veta hur de var på den här då de e flera förgasare.. hade säkert klurat ut de om jag har lyft på tanken och kollat men tänkte höra innan...

har hittat instruktioner på v&h hemsida som jag tror e tillmin hoj...
så här står det

GS750EDES '83 ->Increase the main jet to a 122.5. Adjust the fuel screws 3 turns from fully seated.

betyder det att de ska sitta 122.5 i dom 2 mittersta då ??

och jag håller med om att man inte ska fixa sånt som inte e trasigt.. men jag e orolig att de e nåt som kommer bli trasigt om jag inte fixar detta... och det skulle inte vara kul..

det är nog luftburk på den.. har inte sett några filter men de sitter en böjd sak under sadeln ner så..

Last edited:
NigHtHawK skrev:
nu kanske det lär som om jag inte kunde skruva motorer.. men de e inge problem har renoverat enduro motorn x antal gånger så de einge problem att skruva.. ville bara veta hur de var på den här då de e flera förgasare.. hade säkert klurat ut de om jag har lyft på tanken och kollat men tänkte höra innan...

har hittat instruktioner på v&h hemsida som jag tror e tillmin hoj...
så här står det

GS750EDES '83 ->Increase the main jet to a 122.5. Adjust the fuel screws 3 turns from fully seated.

betyder det att de ska sitta 122.5 i dom 2 mittersta då ??

och jag håller med om att man inte ska fixa sånt som inte e trasigt.. men jag e orolig att de e nåt som kommer bli trasigt om jag inte fixar detta... och det skulle inte vara kul..

det är nog luftburk på den.. har inte sett några filter men de sitter en böjd sak under sadeln ner så..

Gör så här först innan du börjar skruva munstycken/ta bort förgasare, ut och kör känn hur den går och så. Jag ska kolla munstycksstorlek i mekhandboken om jag hittar den i röran. Ser stiften bra ut så behöver du ju inte forska vidare ang munstycken. Det är inte säkert att du behöver gå upp nåt eftersom du inte har separata filter utan luftburken kvar. Men sitt inte här och skriv ut och KÖÖÖÖR!!!!
:lol :lol

120 i dom yttre, och 122.5 i dom mittre enligt vad jag kan läsa mig till nu på natten iaf. Original då alltså.

jo visst har jag tänkt köra och kolla stift.. vill ju inte skruva om jag inte måste.. det jävliga e ju att de snöade här nu i kväll men de e bara några flingor så jag ska ta och trycka på den lite i morn få se hur det ser ut.. hoppas ju att jag inte behöver göra nåt... men jag tycker de lilla jag har kört att den tvekar lite i melllan registret och om man drar på lite igenom växlarna och slår av så poffar de lite har jag hört.. men de kanske inte e nåt för det..

men först och främst ska jag köra och kolla stift i morgon få se.. hur jobbigt e de att få av tanken då när man ska kolla stift.. e de typ nån skruv under sadeln och så dra den bakåt och koppla ur lite saker lr ??

om det e 120 i dom yttre och 122.5 i dom inre orginal varför står det då på v&h hemsida att man ska ändra till 122.5... då borde de alltså bara va att ändra bränsleskruven till 3 varv ut i så fall.. då e de ju lätt :)

NigHtHawK skrev:
om det e 120 i dom yttre och 122.5 i dom inre orginal varför står det då på v&h hemsida att man ska ändra till 122.5... då borde de alltså bara va att ändra bränsleskruven till 3 varv ut i så fall.. då e de ju lätt :)

Låt bli bränsleskruven till o börja med, kolla upp munstyckena först. Eventuellt går du upp en storlek på de mittre och sätter dom som satt där original längs ut.
Tanken sitter väl i 1 lr 2 bultar i bakkant, sen är det bara dra den bakåt koppla ur kabeln till tankmätaren samt dra av soppaslangen.

okey.. ja först och främst ska jag ut i morn och dra en repa och så kolla stiften få se hur dom ser ut.. förhoppningsvis behlver jag inte göra nåt.. man kanske har tur att förra ägaren har låtit en firma göra jobbet me avgassytemet och då har dom bestyckat om... men men vi får se hur det ser ut i morgon...

Tänk!...

Mmmmm......(ljuva minnen).......

....för 21 år sedan så köpte jag en sån..i stort sett sprak ny!

Den hade bara gått 200 mil på den tiden...

Ha det o lycka till med hojen..!

hehe ja de måste väl ha varit en värsting då me dom måtten mätt...
slänger upp en fin bild på min pärla

Bifogat

• LWT967-1.jpg
    LWT967-1.jpg
    82.5 KB · Visningar: 95
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...