Nybörjarfråga om mutterknackare

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Känns som det här dragit iväg åt ett konstigt håll.
Jag fattar att det är obra att dra för hårt.
Jag undrade hur man skall bete sig för att inte dra för hårt
Om ALLA gummiverkstäder drar med mutterknackare så bör det gå att dra med mutterknackare för hjulskruv/mutter utan att dra sönder, så hur funkar det? För jag har vad jag minns inte sett någon köra med handverktyg mer än på låsskruvar
MC-hjul var väldigt överkurs men det jag undrade där är att om allt ovanstående stämmer, vilket det känns som det gör med tanke på att gummiverkstäder kör med maskin, vad är det som gör att ett hjul som sitteer som på samma sätt som på en bil inte kan sättas dig med maskin? Är ett MC-nav gjort av knäckebröd och mjukost? Eller är det fälgarna som är av annat material än en bilfälg? Är det mindre material som gör att det inte tål maskin trots att det skall dras med samma moment?

Alltså, lite mer förklaring än idiotförklaring. Det är trots allt som titeln säger en nybörjarfråga. Om det är en för dum fråga för att besvara så kan man säga det också.

Tack på förhand.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Känns som det här dragit iväg åt ett konstigt håll.
Jag fattar att det är obra att dra för hårt.
Jag undrade hur man skall bete sig för att inte dra för hårt
Om ALLA gummiverkstäder drar med mutterknackare så bör det gå att dra med mutterknackare för hjulskruv/mutter utan att dra sönder, så hur funkar det? För jag har vad jag minns inte sett någon köra med handverktyg mer än på låsskruvar
MC-hjul var väldigt överkurs men det jag undrade där är att om allt ovanstående stämmer, vilket det känns som det gör med tanke på att gummiverkstäder kör med maskin, vad är det som gör att ett hjul som sitteer som på samma sätt som på en bil inte kan sättas dig med maskin? Är ett MC-nav gjort av knäckebröd och mjukost? Eller är det fälgarna som är av annat material än en bilfälg? Är det mindre material som gör att det inte tål maskin trots att det skall dras med samma moment?

Alltså, lite mer förklaring än idiotförklaring. Det är trots allt som titeln säger en nybörjarfråga. Om det är en för dum fråga för att besvara så kan man säga det också.

Tack på förhand.
Att du får så varierande svar tror jag beror på att alla vi som svarar har olika erfarenheter.
Centralt i det här sammanhanget är känsla och erfarenhet.

Låt mig förtydliga:
Om du slänger till mig en slumpvis vald mutterdragare och säger till mig att "dra till 100 Nm på det där bultförbandet" så är jag chanslös.
Om jag däremot ber mig att visa hur jag brukar göra när jag byter hjul på min gamla Skoda (ägt sedan 2014) och jag får använda min gamla Bosch tryckluftsmutterknack, då kan jag visa dig hur jag brukar göra.
Ställ ner på läge 1 (av 4), dra 1-2 knack på varje mutter, sedan ett varv till med ytterligare 10 knack och efter det momentnyckeln till 110Nm.
Brukar träffa ganska så bra, ibland drar jag 10-20grader med momentnyckeln, ibland inte.

Det jag säger är att allt är individuellt.
Med mina egna verktyg och efter ett par års skruvande och mätande (läs: momentnyckel) har jag lärt mig hur mina verktyg fungerar.

Jag tipsar dig om att göra detsamma:
Skaffa dig de verktyg du har råd med och skruva.
Kolla upp åtdragningsmoment, använd momentnyckeln för att få en känsla för vad som krävs.

9Nm på en M6 är inte mycket, särskilt inte om man drar med längre verktyg.
Skräckexempel från jobbet: 17 mm nyckelvidd och det man drar fast havererar om man drar mer än 10 Nm...

Skruva mer.
Tänk på vad du gör. Kolla upp vad som är rätt. Verkstadshandboken har svaret. Fakta är bra.

Du tränar varje gång du gör något.
Utvecklar känslan.
Efter ett par år kan du dra åt en M3 med ett halvmeterlångt spärrskaft...utan att dra gängpaj...för du har känslan för vad som är "rätt", hur mycket skillnad det gör att köra med dragare, eller ett långt, eller kort spärrskaft.
Känsla och erfarenhet.

Samma sak gäller mutterdragare.
Dom är bra för vissa saker, hopplösa för andra.
Precis som alla andra verktyg.

Träna.
Finns inga genvägar.

/B
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ingen har frågat vad TS har köpt för kompressor.
Om det är en Biltema 1,5hk med 20L-tank så lär han inte dra sönder några skruv oavsett vilken mutterknack han köper.
Så TS, vad för kompressor har du köpt?
 

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
jönköping
Hoj
bmw k1200rs 2002
andvänd momentstav till mutterdragaren.biltema har en sats som fungerar bra.

 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Den där duger gott för lite smådragande.
Om den tappar trycket för snabbt så får du helt enkelt vänta lite på att den ska komma upp i tryck mellan hjulmuttrarna.
Alla börjar vi någonstans, och den där har iallafall en hyfsad tank till skillnad från dom där allra billigaste, dom som är "bärbara".

Skruva på, om du behöver större kompressor lär du märka det relativt snart.

Det som kan göra större skillnad är också att fundera över dimensioner på kopplingar och slang.
Den billigaste tryckluftslang jag fått tag i är faktiskt en vattenslang...typ en sån här, men med tryckluftkopplingar såklart:
Slang.jpg

Flexar lite när man kommer över 8 bar men har hållit i många år så jag är nöjd.
Det är iallafall inte slangen som begränsar, så mycket är klart!

Däremot skulle jag fundera över om det går att ta ut trycket "utan regulator" på din lilla kompressor.
Dom där regulatorerna vill jag minnas från min gamla kompressor att dom inte riktigt är gjorda för stora flöden...vilket självklart är helt ok på den typen av kompressor...om man bara ska pumpa upp någon enstaka fotboll...
Men om man nu vill tänja på gränserna så kan det vara bra att få ut lite rejält flöde, för maximalt knackeri där ute i mutterdragaren...

Kompressor.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag hade en motsvarande biltema under många år. Funkade helt ok. Man fick låta den jobba lite då trycket sjunk bara.
Som någon frågade så kan man få ut trycket direkt från tanken. Båda mina har haft den möjligheten.

På Biltema varianten så blev tryckregulatorn ett hinder efter några år. Vet att jag ändrade och vred på något direkt i regulatorn så vart den som ny igen.

Överaskande, för mig ivf i början, är att det skapas en herrans massa vatten i tanken som måste tömmas ur med jämna mellanrum.

Min nuvarande har dubbla kapaciteten och visst den funkar bättre. Men undrar om inte mitt byte till Ingersoll Rand verktyg gjorde mer. Biltemas mutterknack är/var inte bra då jag inskaffade dem (flera år sedan och har väl tre stycken idag). Bättre att gå direkt på mer kvalitets verktyg och tjocka slangar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Känns som det här dragit iväg åt ett konstigt håll.
Jag fattar att det är obra att dra för hårt.
Jag undrade hur man skall bete sig för att inte dra för hårt
Om ALLA gummiverkstäder drar med mutterknackare så bör det gå att dra med mutterknackare för hjulskruv/mutter utan att dra sönder, så hur funkar det? För jag har vad jag minns inte sett någon köra med handverktyg mer än på låsskruvar
MC-hjul var väldigt överkurs men det jag undrade där är att om allt ovanstående stämmer, vilket det känns som det gör med tanke på att gummiverkstäder kör med maskin, vad är det som gör att ett hjul som sitteer som på samma sätt som på en bil inte kan sättas dig med maskin? Är ett MC-nav gjort av knäckebröd och mjukost? Eller är det fälgarna som är av annat material än en bilfälg? Är det mindre material som gör att det inte tål maskin trots att det skall dras med samma moment?

Alltså, lite mer förklaring än idiotförklaring. Det är trots allt som titeln säger en nybörjarfråga. Om det är en för dum fråga för att besvara så kan man säga det också.

Tack på förhand.
Inget var väl tänkt som idiotförklaring men vi är ett ironiskt spretigt gäng här på SH...

Det var mer tänkt som avskräckande varningar då du säger att du är lite ny inom mekning så vill de flesta hjälpa dig undvika de fel man själv gjort...
För den tid/möda du hade tänkt spara multipliceras med 10 när man istället förstör saken och få saker suger mer än solsken och en trasig hoj som du är upphov till.
Även utan mutterknack så har jag personligen sett en kompis dra ihop själva svingen på sin hoj med hjälp av en förlängare på spärrskaftet :död

Mvh
Killen som drog sönder oljetråget och ett motorfäste helt utan hjälp av mutterknack....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den lär inte orka en rejäl mutterknack, den duger till renblåsning, pumpa däck, måla lite och så.
Dubbla kapaciteten och dubbla tankvolymen så börjar det duga bättre.
Det är fri avgiven luftmängd som är viktig.
Fri angiven luftmängd måste ju vara det absolut minst viktiga när man ska dra en bult med knack. Likaså hur många hästkrafter kompressorn har. Tryck och tankstorlek är det viktiga.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Inget var väl tänkt som idiotförklaring men vi är ett ironiskt spretigt gäng här på SH...

Det var mer tänkt som avskräckande varningar då du säger att du är lite ny inom mekning så vill de flesta hjälpa dig undvika de fel man själv gjort...
För den tid/möda du hade tänkt spara multipliceras med 10 när man istället förstör saken och få saker suger mer än solsken och en trasig hoj som du är upphov till.
Även utan mutterknack så har jag personligen sett en kompis dra ihop själva svingen på sin hoj med hjälp av en förlängare på spärrskaftet :död

Mvh
Killen som drog sönder oljetråget och ett motorfäste helt utan hjälp av mutterknack....
Jag har inga problem med ironiska spretiga gäng, däremot så blir det lite fånigt om svaret är "ALDRIG mutterknackare på motorcykel" när man frågar "vad är skillnaden på ett fyrbultsnav på motorcykel och en bil?". Det kan finnas 100 vettiga anledningar till det med "aldrig mutterknackare på en motorcykel" är inte en skitbra förklaring.

Ungefär så jag tänkte.

/R
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top