Nybörjarfråga om mutterknackare

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag skaffade en kompressor i vintras och funderar på en mutterknackare, dels för att det är en pryl, och dels för att det kanske kan underlätta lite hemma med hjulbyten och så.
Så korkad fråga 1A, hur bär man sig åt om man skall använda den till att dra åt skruvarna på bilhjulen eller till bakhjulet på min viffer? Ingen av de jag sett i någon rimlig prisklass säger "läge 2: 140Nm" i inställningen vad jag fattar. Helt enkelt, hur gör man för att få rätt åtdragningsmoment?

/R
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rätt åtdragningsmoment får du med en momentnyckel, inte mutterknack. "Snabbspola" med pickan på lågt moment och drag till rätt moment med nyckel. Att lossa rostade skruvar/muttrar på hjul kan ibland kräva meterlång hävstång. För bondmeck där åtdragningsmoment inte är så viktigt funkar knack. Chansen är stor att man blir omkörd av sina hjul och blir filmad för "Vägens Hjältar". :hihi
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Mutterknack är inget som man använder till en MC. Man kan ha en liten batteridriven med max vrid på 30-40 Nm men inget kraftigare. När man drar hjulmuttrar på riktiga verkstäder så har man en s-k momentstav som tillåter ett lägre max vridmoment och sen vrider sig, sen går man runt bilen med en momentnyckel och drar det korrekta momentet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Mutterknack är inget som man använder till en MC. Man kan ha en liten batteridriven med max vrid på 30-40 Nm men inget kraftigare. När man drar hjulmuttrar på riktiga verkstäder så har man en s-k momentstav som tillåter ett lägre max vridmoment och sen vrider sig, sen går man runt bilen med en momentnyckel och drar det korrekta momentet.
Jag har alltså nav och singelsving på bakhjulet med ett fyrbultshjul som skruvas på som ett bilhjul, det är där jag tänkte använda mutterknackaren, bara för att förtydliga.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag skaffade en kompressor i vintras och funderar på en mutterknackare, dels för att det är en pryl, och dels för att det kanske kan underlätta lite hemma med hjulbyten och så.
Så korkad fråga 1A, hur bär man sig åt om man skall använda den till att dra åt skruvarna på bilhjulen eller till bakhjulet på min viffer? Ingen av de jag sett i någon rimlig prisklass säger "läge 2: 140Nm" i inställningen vad jag fattar. Helt enkelt, hur gör man för att få rätt åtdragningsmoment?

/R

Bilhjul, montering:
Ställ ner dragaren på lägsta moment, dra åt muttrarna " lite lätt" (ett fåtal knack).
Dra det sista med momentnyckel.

Motorcykel, generellt:
Mutterdragare används för demontering, aldrig för montering.
Ett undantag: Framdrev.

Så gör jag iallafall.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
För åtdragning av hjul med mutterknackare kan man använda sig av en momentstav för att få rätt moment. Vi använde det på bilverkstaden som jag jobbade på, var aldrig med att hjulen lossnade.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte en mutterknack på Jula för en massa år sedan, jag tänkte att det skulle vara en grymt fiffig pryl när jag hade bil och racebuss att byta hjul på. Hittills har jag aldrig stött på en skruv jag har kunnat lossa med skiten. Visst, det är inte mutterknackarnas övermutterknackare, men ändå, att släpa ut en pryl till, plus skarvsladd, gör det inte mödan värt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om mina bilhjul skall dras med 110Nm och bakhulet på moppen skall dras med 108Nm, vad är skillnaden (mer än 2Nm)?
/R
Mindre än 2% är ändå mycket exaktare än du får på frihand med en momentnyckel, så det är ganska sak samma. Vi kan ju alltid ta diskussionen om smorda/torra gängor, olika temperaturer, kalibrering och inställning av momentnyckeln, fingertoppskänsla osv.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om mina bilhjul skall dras med 110Nm och bakhulet på moppen skall dras med 108Nm, vad är skillnaden (mer än 2Nm)?
/R
Ingen men jag skulle fortfarande inte göra det(annat än för demontering)....
Sen är det EN mutter på moppen vilket känns görbart medans i mitt fall 40st på båda bilarna. Personligen har jag aldrig känt att jag skulle vilja ha mutterpicka på axelbult osv men däremot har jag ofta använt skruvdragare med bits när det är massor med småskruv som ska dit.

Jag har sett mkt onödigt hända pga mutterknack på känsliga ställen och undviker den därför kategoriskt på mc.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ingen men jag skulle fortfarande inte göra det(annat än för demontering)....
Sen är det EN mutter på moppen vilket känns görbart medans i mitt fall 40st på båda bilarna. Personligen har jag aldrig känt att jag skulle vilja ha mutterpicka på axelbult osv men däremot har jag ofta använt skruvdragare med bits när det är massor med småskruv som ska dit.

Jag har sett mkt onödigt hända pga mutterknack på känsliga ställen och undviker den därför kategoriskt på mc.
Fyra bultar på bakhjulet på hojen eftersom det är nav som på bil, som jag skrev ;)
1617002751763.png
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ingen men jag skulle fortfarande inte göra det(annat än för demontering)....
Sen är det EN mutter på moppen vilket känns görbart medans i mitt fall 40st på båda bilarna. Personligen har jag aldrig känt att jag skulle vilja ha mutterpicka på axelbult osv men däremot har jag ofta använt skruvdragare med bits när det är massor med småskruv som ska dit.

Jag har sett mkt onödigt hända pga mutterknack på känsliga ställen och undviker den därför kategoriskt på mc.
Fast nu skrev han ju att han inte hade en bult utan 4. Jag har samma på min. Bakhjulet sitter med 4 hjulbultar på samma sätt som på en bil.
Med det sagt så kör jag inte mutterknack på den i alla fall för det är inte värt att släpa fram den för 4 bultar. Det går så fort att skruva för hand att man inte sparar någon tid och man ska ändå kolla momentet för hand vilket betyder att man ändå måste ha handverktygen framme.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
För att slippa alla bekymmer med kompressor slangar o sladdar till 240volts mutterknackar så köper man sonika ett gäng olika batteri knackar.

Typ min makita ca 600Nm perfekt till att muttra loss hjul med o att snabb spola i hjulskruv/muttrar med.

Lite mjukare då är det Hitachi som drar lite lagom 300 Nm den är kanon att skruva sönder det mesta som sitter med m5- m10 och har en Ganska exakt Nm inställning. Det fiffiga ytterligare är att den har 12-14,4-18 volts batterier och således kan man få den helt sonika att slå olika hårt pga volt i valt batteri.

Den riktiga fegis knacken är en Dewalt som är väldigt kompakt och orkar inte dra loss en M10 men e fenomenal till att lossa ventilkåpor och allsköns småskruvar med.

Så visst vågar man använda mutter picka när man mekar bara man väljer rätt sak på rätt ställe.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag använder mutterpicka endast till två saker på em mc och det är för att lossa, endast lossa, framdrev och svänghjul.
Kanske kopplingskorg i nödfall.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Som du säkert redan räknat ut, köp en momentnyckel i stället för en mutterknack. Knacken använder jag bara när saker sitter fastrostat på bilj-vlar, och knappt då heller. Förutom tidigare nämnda framdrev och sånt är det liksom aldrig något som sitter så jävligt på en MC som körs sommartid att det är värt besväret med knack. Och att dra åt med knack finns liksom ingen fördel med alls. Obetydlig tidsbesparing och massor med chans att dra sönder saker.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om mina bilhjul skall dras med 110Nm och bakhulet på moppen skall dras med 108Nm, vad är skillnaden (mer än 2Nm)?
/R
Du har rätt. Drar mutterknackaren för hårt och spräcker fälgen så är det precis som med bil, köpa ny fälg.
Och fälgar väl är inte speciellt dyra ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top