Nybörjare, singelåkare i STHLM

Lagom är bäst. :D
Benkar: Har du testan stället än?? :confused:
Det blir mång fikaställen i år :D :tummenupp
 
anja skrev:
så, vad sägs? måndagsrunda för oss som är rädda för att prata, men gillar att gasa?
Usch prata, nä det gillar jag inte, måndagar passar bra för mig.

Fan Micke, är du dyslektiker eller? :rofl
 
Mille-R skrev:
Usch prata, nä det gillar jag inte, måndagar passar bra för mig.

Fan Micke, är du dyslektiker eller? :rofl


Efter ett par öl så tror man att man är snabb på tangentbordet :D
 
Hur ni än gör så kommer det dyka upp nissar med taskigt självförtoende som bara måste visa sig på styva linan... och har som sin största uppgift här i livet att synas , och att ligga först. Kosta vad det kosta vill... tyvärr kostar sånt människoliv , eller onödigt lidande ibland. ett tips till nästa körning ? ... läs min tråd.... det verkar som om det behövs .....
 
ambulans skrev:
Hur ni än gör så kommer det dyka upp nissar med taskigt självförtoende som bara måste visa sig på styva linan... och har som sin största uppgift här i livet att synas , och att ligga först. Kosta vad det kosta vill... tyvärr kostar sånt människoliv , eller onödigt lidande ibland. ett tips till nästa körning ? ... läs min tråd.... det verkar som om det behövs .....

Har varken som livsuppgift att synas, dåligt självförtroende, eller visa mig på styva linan, bara för att jag (eller andra som kör först/håller i rundor) kör först när jag/andra leder rundor, handlar mest om att visa vägen... :) men antar/hoppas att det INTE är just DET du menar?

Är snarare så att det går långsammare i täten/längre fram i ledet än längre bak, är därför jag förespråkar mindre grupper, alternativt att vi alla får acceptera ett lägre tempo i täten vid stora gruppkörningar. (så att det inte blir så hysteriskt ryckigt/högt tempo längre bak i ledet pga "gummisnoddseffekten" som blir värre ju fler man är.)

/B
 
benkar skrev:
Har varken som livsuppgift att synas, dåligt självförtroende, eller visa mig på styva linan, bara för att jag (eller andra som kör först/håller i rundor) kör först när jag/andra leder rundor, handlar mest om att visa vägen... :) men antar/hoppas att det INTE är just DET du menar?

Är snarare så att det går långsammare i täten/längre fram i ledet än längre bak, är därför jag förespråkar mindre grupper, alternativt att vi alla får acceptera ett lägre tempo i täten vid stora gruppkörningar. (så att det inte blir så hysteriskt ryckigt/högt tempo längre bak i ledet pga "gummisnoddseffekten" som blir värre ju fler man är.)

/B

ja menar ingen speciell.. utan , alla ska ta åt sig...
 
ambulans skrev:
ja menar ingen speciell.. utan , alla ska ta åt sig...

Klart att vi alla kanske ska ta åt oss, vara mer än väl medvetna om att hojkörning inte är riskfritt, men det är inte helt ofarligt med en del andra fritidsintressen heller, samt att man kan få en istapp i huvudet när man går inne i stan, ramla på en isig trottoar och bryta något, få en planka slagen i huvudet av ett psykfall osv, livet kan vara fullt av överaskningar.

Tror trots allt att gruppkörningar kan fungera nästa lika säkert som att köra själv, bara det sker med en viss grad av disciplin. Oavsett om man kör själv eller i grupp, så gäller det att tänka till en smula och ta det försiktigt i vissa situationer/platser, och istället gasa på där riskerna är mindre.

/B
 
Last edited:
benkar skrev:
så gäller det att tänka till en smula och ta det försiktigt i vissa situationer/platser, och istället gasa på där riskerna är mindre.

/B

Ja det är ju just det här jag menar, problemet är ju att alla inte gör som du och jag, tänker till en smula.. utan utsätter sig själv och andra för risker. Bara för att vara först , till varje pris !

Sen till din jämförelse ! Att få en planka i huvet på stan, torde vara minimalt, medans man nästan får räkna kallt med att nåt kommer att hända när man sitter på hojjen .
 
Last edited:
ambulans skrev:
Ja det är ju just det här jag menar, problemet är ju att alla inte gör som du och jag, tänker till en smula.. utan utsätter sig själv och andra för risker. Bara för att vara först , till varje pris !

Sen till din jämförelse ! Att få en planka i huvet på stan, torde vara minimalt, medans man nästan får räkna kallt med att nåt kommer att hända när man sitter på hojjen .

Plankan var en liknelse, att man aldrig vet vad man kan råka ut för när man gör annat än kör hoj, speciellt i den här galna stan, allt från extremfall med psykopater, till idioter som muckar när man är på T-banan sent på kvällen, till bilister som skiter i rödljus när man ska gå över gatan, cyklister med torpedtempo, mitt hala badkar osv osv Vad jag ville komma fram till är att det "vanliga livet" inte är ofarligt det heller...

...och känner nog fler som skadat sig allvarligt med hoj vid arbetspendling/vardagskörning eller en tokgasarunda solo eller ett par stycken, än på gruppkörningar, köra hoj i Tokholm och dess direkta närhet upplever jag som farligare än att gasa på lite ute på krokvägarna...

Men, finns nog ingen patentlösning kring det här med gruppkörningar, och oavsett vad som skrivs, om det arrangeras SH-rundor, rundor hos hojklubbar osv, eller inte, hur många barnkörningar det än erbjuds, så kommer folk/kompisgäng ändå ge sig ut på vägarna och gasa, och hur man ska banka in "kör inte fortare än att du har hyfsade marginaler för det oväntade", det vet jag tyvärr inte... :(

/B
 
benkar skrev:
Plankan var en liknelse, att man aldrig vet vad man kan råka ut för när man gör annat än kör hoj, speciellt i den här galna stan, allt från extremfall med psykopater, till idioter som muckar när man är på T-banan sent på kvällen, till bilister som skiter i rödljus när man ska gå över gatan, cyklister med torpedtempo, mitt hala badkar osv osv Vad jag ville komma fram till är att det "vanliga livet" inte är ofarligt det heller...

...och känner nog fler som skadat sig allvarligt med hoj vid arbetspendling/vardagskörning eller en tokgasarunda solo eller ett par stycken, än på gruppkörningar, köra hoj i Tokholm och dess direkta närhet upplever jag som farligare än att gasa på lite ute på krokvägarna...

Men, finns nog ingen patentlösning kring det här med gruppkörningar, och oavsett vad som skrivs, om det arrangeras SH-rundor, rundor hos hojklubbar osv, eller inte, hur många barnkörningar det än erbjuds, så kommer folk/kompisgäng ändå ge sig ut på vägarna och gasa, och hur man ska banka in "kör inte fortare än att du har hyfsade marginaler för det oväntade", det vet jag tyvärr inte... :(

/B


precis.. olyckor händer överallt, och kommer alltid att göra.. så , tillbaka det jag skrev i mitt första inlägg i denna debatt, min tråd bör nog läsas innan nästa runda.. :)
 
ambulans skrev:
precis.. olyckor händer överallt, och kommer alltid att göra.. så , tillbaka det jag skrev i mitt första inlägg i denna debatt, min tråd bör nog läsas innan nästa runda.. :)

Hoppas att folk tar sig tid att läsa såväl tips kring gruppkörningar, som vad att göra om det tyvärr "skiter sig".

/B


Tips kring gruppkörningar HÄR!

Och "I fall ni kommer först till en olycka" HÄR!
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top