Nybörjare på bana

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Hittade ingen tråd om just detta.
Vi är några stycken från samma ställe som är sugna på att åka bana i år. Hur går man till väga?? :va
1, Vad ska man tänka på? Vet ju t.ex att man ska tejpa lapor och plocka bort backspeglar.
2, Vilka försäkrningsbolag tillåter banåkning? alt. inte?
3, Vad kostar det?
4, Är det teori på dagarna också?
5, Hur mycke körning är det på "en dag".

Bor i mariestad och närmaste banor är ju då Kinnekulle ring och Gelleråsen antar jag.
Har även hört att om man är prenumerant på BIKE så finns det något arrangemang av något slag, eller är jag helt ute o cyklar? :confused:
 
1. Du beh inte tejpa lampor. Backspeglarna kan du fälla in, beh inte montera av dem. Anledningen är att man inte ska kolla bakåt när man kör på bana. Alltid se frammåt!
2. Olika. Bilsport & MC tillåter iaf.
3. Olika. 300kr för 3 timmar, 600-1000 kr för en heldag.
4. Nej. Däremot finns det alltid s.k. föråkare på plats som kan visa spårval, hjälpa till att ställa in hojen, svara på frågor m.m.
5. Olika. Är det ett tretimmarspass (kvällspass) med tre grupper blir det typ 15 min körning, 40 min vänta, i 3 rundor. Heldagar brukar det bli mer körning, speciellt de sista passen för dagens då många gett upp. Hur mycket körning det blir beror också på hur mycket det klotas på banan förstås. 15 min i stöten är doch hyfsat lagom. Efter 20 min brukar man mattas av om man inte är van.

Kenya skrev:
Vi är några stycken från samma ställe som är sugna på att åka bana i år. Hur går man till väga?? :va

Ring till banan innan ni kör dit, kolla att det finns plats. Finns det är det bara att checka in och köpa ett klistermärke (som sätts på hojen väl synligt) i sekretariatet.

Tanka i anslutning till banan så att ni har gott om soppa i tanken.

Kör försiktigt tills ni får kläm på det. Kör mjukt och inte ryckigt med gaspåslag/broms. Få till ett flyt innan du börjar gasa på allvar.

Det brukar finnas olika grupper vid bankörningar. Medel och snabb. Ibland tränar Rookie600-förarna också, men då i licensgruppen. Totalt 3 grupper. Licennsgruppen kräver alltså räserlicens, men ingen försäkring på hojen.
 
Last edited:
totalt sex bankörningar 2005

Kenya skrev:
Hittade ingen tråd om just detta.
Vi är några stycken från samma ställe som är sugna på att åka bana i år. Hur går man till väga?? :va
1, Vad ska man tänka på? Vet ju t.ex att man ska tejpa lapor och plocka bort backspeglar.
2, Vilka försäkrningsbolag tillåter banåkning? alt. inte?
3, Vad kostar det?
4, Är det teori på dagarna också?
5, Hur mycke körning är det på "en dag".

Bor i mariestad och närmaste banor är ju då Kinnekulle ring och Gelleråsen antar jag.
Har även hört att om man är prenumerant på BIKE så finns det något arrangemang av något slag, eller är jag helt ute o cyklar? :confused:

Hej!. Vi är ganska många från skövde som brukar vara med på de s.k allmänna bankörningarna på Kinnekulle (har inte kört själv än så länge men har varit med och hjälp till många gånger, bil och åkt bakpå på kullen räknas väl inte :rolleyes: )

1). Var där i god tid. Missa INTE informationsmötet. Har sett dem som har missat detta och sedan kör om på de s.k mastervarven (vilket är förbjudet), köra järnet med kalla däck :gnissla Se över däck, rätt lufttryck i däcken (går att mäta där). Tanka på macken i Götene, brukar räcka hela dagen. Tillgång till vatten finns där och oftast brukar det finnas en korvvagn men ta gärna med ngt extra att äta under dagen. Inga slip on, de kollar ljudnivån. Vad som gäller står på arrangörens hemsida.

Glöm inte silvertejp. Har du aldrig kört på bana förut så rekommenderar jag dig att börja i lugn grupp, instruktörerna avgör om du behöver byta grupp under dagen. Vara utvilad.

2) Vad jag vet så är det ENDAST länsförsäkringar och Folksam som tillåter bankörning på en bana som kinnekulle som t ex www.actionpics.se och www.racingworld.se samt www.avalancheracing.se annordnar. Kan vara så att bilsport och Mc gäller men det är väl då endast på bankörningar som annordnas av SMC :va (gällde inte när jag ringde och kollade för en vecka sedan.

3) Runt 600 kr i anmälningsavgift. Gött att man bor nära, du kan gärna samåka med oss (är med på varje bankörning på kullen)

4) Det brukar väl alltid annordnas en teoridag dagen förre, inget min kille har varit med på dock.

5) 15 min x 5-6 pass om det inte är ngn avåkning, varierar men tiden går alldeles för fort det är ett som är säkert..

Killen 2fast4some har kört på Gelleråsen på den bandagen som annordnades för bike:s prenumeranter, pm:a honom om du vill veta hur det går till där, tuvärr låg jag på sjukhus pga lunginflammation så jag missade när han körde där, det enda jag har en enda ynka liten bild :(

Vi ses på kullen i sommar..

dreas, heimdal, x-up, 2fast4some , hero och HumAnyt och Lena.´

Edit. Vid dessa körningar som arrangörerna ovan annordnar så finns det alltid ambulans på plats.
 

Bifogat

  • IMG_2088.JPG
    IMG_2088.JPG
    113.2 KB · Visningar: 501
  • IMG_2175.JPG
    IMG_2175.JPG
    97 KB · Visningar: 345
  • däckbyte fre.jpg
    däckbyte fre.jpg
    129.3 KB · Visningar: 419
Last edited:
Jag svarar också eftersom mina svar inte är identiska med dem ovan.
Körde 15 bandagar förra året :)

Kenya skrev:
1, Vad ska man tänka på? Vet ju t.ex att man ska tejpa lapor och plocka bort backspeglar.
Om du har glas över lamporna så ska de tejpas, har du plast som jag har behöver de inte tejpas.
Om du tejpar så tänk på att stänga av lyset annars kommer tejpen att bränna fast.
Backspeglarna kan du vika in men om de är enkla att skruva av så är det att rekommendera då det blir lite billigare vid en eventuell marksyning.
Kenya skrev:
2, Vilka försäkrningsbolag tillåter banåkning? alt. inte?
Det här är en djungel så fråga ditt bolag vad som gäller.
Under 2005 gällde trafikförsäkringen hos alla bolag utom IF och TH (TryggHansa) med i princip alla arrangörer.
Med vissa bolag gällde helförsäkring oavsett arrangör och med vissa enbart om SMC var arrangör.
Kenya skrev:
3, Vad kostar det?
Om det är en hel bandag du undrar om så kostar de från ca 500:- till 1000:- beroende på bana och arrangör.
Kenya skrev:
4, Är det teori på dagarna också?
Nej.
Men det går alltid bra att snacka med instruktörerna/föråkarna om sånna finns, de är där för att hjälpa till.
Kenya skrev:
5, Hur mycke körning är det på "en dag".
Normalt 6-8 pass á 15/20 minuter.
Kenya skrev:
Har även hört att om man är prenumerant på BIKE så finns det något arrangemang av något slag, eller är jag helt ute o cyklar? :confused:
Det stämmer och det brukar vara ett par dagar på Gelleråsen.
Tyvärr kör de först till kvarn varje morgon vilket är mindre kul för folk som har långt att åka och bara vill åka en dag.

För aktuella bandagar:
http://www.bankorning.com/
http://www.nickes.nu/
 
Det finns olika typer av arrangemang, till en börja med. Antingen arrangeras en bankörning med eller utan föråkare.

På de arrangemang MED föråkare varierar hjälpen/kunskapen du får en hel del. Allt från atta fungera väldigt bra till skitkass. Jag har varit med om både och under årens lopp.

Du kan dock sällan ställa några som helst krav på dessa föråkare utan de är där för att hålla nere tempot för att undvika krascher genom att bla. visa spårval (som är i allra högsta grad individuellt beroende på erfarenhet (dvs. tempo) och typ av hoj. De visar oftast "deras" spårval som de kör när de kör som snabbast. Men vad är det som säger att du/jag har samma förmåga att få hojen att börja svänga (dvs. luta hojen) lika snabbt/långsamt som föråkaren? Nåväl, det var en passus i det hela! På de flesta av dessa arrangemang gällde (2005) inte försäkringen.

På den här typen av arrangemang, oavsett om det är 3 timmar eller en hel dag, så förekommer det IBLAND att man har ambulans och vissa posteringar bemannade. Detta fär din säkerhet OM olyckan skulle vara framme. Dock finns inte detta på ALLA dessa arrangemang.

Sedan finns det, förutom dessa arrangemang, rena utbildningar där du KAN och SKALL ställa krav på instruktörerna. Under en utbildning har man teori OCH praktik och förhoppningsvis också någon feedback (kontroll) på att du snappat upp vad ni nyligen har övat på.

Under en utbildning SKALL finnas ambulans och vissa posteringar bemannade. Instruktörerna skall också ha viss utbildning i sjukvård, motsvarande HLR / ABC.

Oavsett vilken typ av arrangemang brukar ett praktiskt körpass vara mellan 15 - 20 minuter, vilket brukar räcka gott och väl. I början av dagen kanske man kan tycka att 15 minuter är för kort tid men i slutet av dagen brukar man vara ganska nöjd.

Priset varierar, som redan nämnts, men generellt får du betala mer för en utbildning eftersom du där har betydligt fler instruktörer / deltagare som finns enbart för att du skall få ut så mycket som möjligt av dagen. En bra utbildning kostar från 1000 kr och uppåt. SMC arrangerar, i olika län, utbildningar på stora banor till en kostnad av ca. 1000 - 1500 kr/dag. Kolla SMC´s hemsida.

Vill du kosta på dig "top of the line" anmäler du dig till CSS (California Superbike School) via SMC´s hemsida och får då betala 3500 kr / dag.

Någon skrev väldigt bra kommentarer om att du skall vara utvilad och att hojen måste vara i bra skick. Dvs. inget vätskeläckage (olja, kylvätska, bromsvätska, gaffelolja mm.). Mycket bromsbelägg kvar. Bra däck där du rekommenderas att ställa lufttrycket, på plats, till ca. 2,2 bar fram och 2,1 bar bak. Glöm inte ställa tillbaks det när du kör hem!

Ta med dig en vattenflaska som du dricker ut efter VARJE praktiskt körpass för att bibehålla koncentrationen.

Kör sedan ut på passen med inställningen att DU skall lära dig och INTE fokusera på de andra förarna och vad / hur de kör. Visa hänsyn vid ev. omkörningar och lämna god marginal till den / de du kör om! Dvs. kör INTE om i direkt anslutning till ingången av en kurva eller på yttern i utgången!

Du märker när du kör över din förmåga. Då får du en otäck känsla i magtrakten. Har du den kör du fel och triggar dina överlevnadsreaktioner vilket negativt påverkar dig och mc´n i kurvorna. Risken för en olycka är då överhängande! Mer om detta får du lära dig på SMC´s utbildningsdagar!

Mvh!
// Niklas

sandstream skrev:
Om du tejpar så tänk på att stänga av lyset annars kommer tejpen att bränna fast.

På vissa hojar riskerar man då att få problem med laddningsregulatorn som går varm och pajar! En av de få svagheter VFRérna har med original laddningsregulator.

Dvs. kör man en VFR, nyare än -93, rekommenderar jag att man behåller lyset på. Har man glas går alltid tejpen att ta bort även om den har "brännt" fast! Vilket skall ställas mot en kostnad av ca. 1800 kr för en ny laddningsregulator (original + pirat = samma pris).

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Kenya skrev:
Hittade ingen tråd om just detta.
Vi är några stycken från samma ställe som är sugna på att åka bana i år. Hur går man till väga?? :va
1, Vad ska man tänka på?
Du har fått många bra svar innan men jag tänker tillägga att din/er inställning är viktig.
Var ödmjuk och lägg bort eventuell tävlingsinstinkt. Köra fort på bana gör man inte första gången, även om man är "snabb" på gatan.
Och som sagt, på bandagar kan ingen vinna, bara förlora.
 
Håller med FZ1 det finns dom som kraschar sina fina hojar helt i onödan bara för att ....överskatta inte din förmåga.
Snabbhet och säkerhet hänger ihop.

Andra bra tips.
Det gäller att ha bra däck kolla lufttrycket
Kolla Bromsar !!!
Bra personlig utrustning.
Välj den långsammaste gruppen om man inte kört tidigare.
 
2fast4hjo skrev:
Vi är ganska många från skövde som brukar vara med på de s.k allmänna bankörningarna på Kinnekulle

När bör/ska man anmäla sig om man vill gasa bana på kullen då? Och hur får man reda på det?
 
Mycket bra information för mig med som kommer köra bana i framtiden :tummenupp
 
Kenya skrev:
När bör/ska man anmäla sig om man vill gasa bana på kullen då? Och hur får man reda på det?

Länkarna som sandstream la upp är bra men jag använder mig av de aktuella arrangörernas hemsidor. Får nyhetsbrev när det är aktuellt. Sedan brukar det nästan alltid dyka upp ngn tråd här där man kan få svar på frågor från arrangörerna själva ang anmälan etc.

Det brukar finnas duktiga fotografer på plats.http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88176 :banana


Alla hästkrafter gillar kinnekulle :hihi
/Lena
 

Bifogat

  • _Z6F2813sh.jpg
    _Z6F2813sh.jpg
    130.7 KB · Visningar: 336
Last edited:
FZ1 skrev:
Du har fått många bra svar innan men jag tänker tillägga att din/er inställning är viktig.
Var ödmjuk och lägg bort eventuell tävlingsinstinkt. Köra fort på bana gör man inte första gången, även om man är "snabb" på gatan.
Och som sagt, på bandagar kan ingen vinna, bara förlora.

Titta framåt, håll ditt spår, försök att ligga bakom föråkaren så visar han spårval, kör mjukt, om du har gatdäck så tänk på att dom inte ger samma grepp som racedäck, öka tempot långsamt.
 
2fast4hjo skrev:
Länkarna som sandstream la upp är bra men jag använder mig av de aktuella arrangörernas hemsidor. Får nyhetsbrev när det är aktuellt. Sedan brukar det nästan alltid dyka upp ngn tråd här där man kan få svar på frågor från arrangörerna själva ang anmälan etc.

Det brukar finnas duktiga fotografer på plats.http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88176 :banana


Alla hästkrafter gillar kinnekulle :hihi
/Lena

Inte varje dag man får vara med på bild tillsammans med en häst.....

/Urban
 
Finns det någon som vet om man kan få tag i "teoriböcker" om bankörning på nätet. Tänker inte på regler och bestämmelser utan snarare hur man kör bäst på bana. Så som några har sagt: se långt fram, öka farten allt efter som du lär dig....etc.??
 
2fast4hjo skrev:
Hej!. Kan vara så att bilsport och Mc gäller men det är väl då endast på bankörningar som annordnas av SMC :va (gällde inte när jag ringde och kollade för en vecka sedan.
.
jag kollade med dem, och de sa att det gällde, men bara om det inte var tidtagning och träning eller förberedelse inför tävling... ja du vet det vanliga tjafset som alltid kommer upp.. och det behövde inte vara smc eller liknande som höll i det..
 
Kenya skrev:
Finns det någon som vet om man kan få tag i "teoriböcker" om bankörning på nätet. Tänker inte på regler och bestämmelser utan snarare hur man kör bäst på bana. Så som några har sagt: se långt fram, öka farten allt efter som du lär dig....etc.??
Keith Code har skrivit en del, bl a "A twist of the wrist I" och "A twist of the wrist II". De är helt klart läsvärda, även för den som inte kör bana.
 
samuel w skrev:
Keith Code har skrivit en del, bl a "A twist of the wrist I" och "A twist of the wrist II". De är helt klart läsvärda, även för den som inte kör bana.
Jag har bara läst tvåan men den har allt du behöver veta :tummenupp
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top