Nybörjare, byta drivpaket.

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Precis som rubriken lyder.

Jag tänker kugga ner en kugg fram, även om mitt drivpaket ser ok ut så tänkte jag byta allt.

Det jag undrar över är hur man säkrar att hjulet blir helt rakt (inte vobblar) igen när man bytt dreven och spänner kedjan?

Mät med tumstock från sving till däckskant på sidan. Lossa även muttern till framdrevet medans kedja och bakhjul sitter kvar. Lås bakhjulet med en träregel och trasor som skydd. Drevmuttern kan sitta som tusan.

Ja, så att du får mothåll när du skall släppa på muttern. Annars kommer du bara dra runt motorn. Det kan funka med att hålla på bakbromsen, men det räckte inte för min mutter. I filmen nedan har han en hammare o låser med. Träregel kännsa bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=PvtmJjpUqm8

Sedan wobblar inte hjulet om du får det snett, hojen spårar inte. Det finns ett par knep för att få det rätt, om markeringarna på kedjespännarna är okej på hojen kan du utgå ifrån dem, annars går det att mäta med snören/laser/brädor och allt möjligt annat.
Tror biltema har någon liten pryl för att kolla om hjulet sitter rakt, men det brukar inte behövas.

Sitter säkerligen någon form av märkning på båda sidor vid justerskruvarna.
Då kan du se till att märkningen korrelerar på båda sidor när du justerar.

Tänkte kugga ner en kugg fram med. Originaldrev från gen 1 ska ju tydligen vara bäst då den har någon gummidämpning i sig som minskar oljud. Var får man tag i dessa? Eller vad har du köpt?

Har inte beställt 16t drevet ännu. Tänkte beställa ett helt drivpaket innehållandes bla ett 16t drev

Se till att ha ett långt handtag så du får rejält med kraft. Låsmuttern kan sitta som satan. Där sitter också en plåt runt som låser fast den som får hamras bort med mejsel först

Tänkte kugga ner en kugg fram med. Originaldrev från gen 1 ska ju tydligen vara bäst då den har någon gummidämpning i sig som minskar oljud. Var får man tag i dessa? Eller vad har du köpt?

Sannolikt är väl orginaldrevet ett JT drev som sen tex Yamaha beställer med ljuddämparmatta.(så kommer väl alla hojar ut från fabrik) Bättre är den väl förmodligen inte och dom flesta störs väl inte av ljud från framdrevet, åtminstone är det väl inte värt att lägga ut flera framdrevs kostnad för det.

Gissningsvis finns då bara 17 kuggars som original. Däremot kan du ju ta en annan hojs orginaldrev som har samma drev, men 16 som original. Isåfall torde det vara Fazer 1000 01-05 samt R1 98-03

Om du skall byta hela drivpaketet vilket även inkluderar kedja(?) så är det väl bättre att dreva upp där bak än att dreva ner fram för att minska slitaget?

Sannolikt är väl orginaldrevet ett JT drev som sen tex Yamaha beställer med ljuddämparmatta.(så kommer väl alla hojar ut från fabrik) Bättre är den väl förmodligen inte och dom flesta störs väl inte av ljud från framdrevet, åtminstone är det väl inte värt att lägga ut flera framdrevs kostnad för det.

Gissningsvis finns då bara 17 kuggars som original. Däremot kan du ju ta en annan hojs orginaldrev som har samma drev, men 16 som original. Isåfall torde det vara Fazer 1000 01-05 samt R1 98-03

Precis!
Man beställer den gamla fazerns framdrev (som är ett 16t)

Precis!
Man beställer den gamla fazerns framdrev (som är ett 16t)

Jo fast, det gäller ju bara om man knallar in hos Yamaha och vill ha en med mattan. Annars så finns tex JT från typ 14 till 18 fram.
Som Tino nämner så kan det väl ur slitagesynpunkt vara bättre att gå på tex 3 kuggar större bak.(motsvarar väl cirk 1-1,2 kuggar fram och det finns väl tabeller för det också) Nackdelen är väl då att man måste gå på två länkar längre kedja. Inget fel i det, men om man inte gillar den omdrevningen så måste man kapa kedjan och köpa ett nytt 45 kuggars bakdrev(dyrare).
Drevar man om fram så kan man behålla samma 122 kedja oavsett om det är 16 eller 17 fram.

Och var hittar man det då? Kanske är blind, men kan fan inte hitta det..

Yamahahandlaren

Finns väl en piratvariant också. Minns inte namnet just nu och jag tror inte nån i Sverige direkt marknadsför den. Kostar väl förmodligen lika mycket som att knalla in hos handlaren

Jag har inte hittat drev med annat än originaldrevningen som har "gummidämparen" hittar du det så skrik till.

Ströläste i tråden så ja kan missat det. Men jag hade bett någon bromsa eller bromsat själv och med en lite längre spärr är de inga problem att lossa främre drevet. Känns mer sunt mot hojen än en bräda, eller så är det bara jag:) Men så gör jag:)

Se till att ha ett långt handtag så du får rejält med kraft. Låsmuttern kan sitta som satan. Där sitter också en plåt runt som låser fast den som får hamras bort med mejsel först

Allra bäst: Slående mutterknackare... Hjälpte kompisen byta drivpaket på hans Tiger 900. Två meter lång förlängare räckte inte för att lossa muttern, men min billiga mutterknack från Jula drog loss den på tre sekunder.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år