Nybörjare,behöver,tips,&,inför,första,motard

Jag testade Husaberg fs570 igår, grymt kul hoj! :yoparty
Har en ktm 660 idag, husan är mycket smidigare och precis lagom med effekt.
Den kanske spräcker din budget men det kostar ju inget att provköra....

/Crille
 
Vissa hojjar är ju strypta från fabrik vilket drar ner försäkringspremien :tummenupp

Ja de ska väl stämma väldigt bra... Kikat på husor på blocket och på många står de "reggade på 6kW". Låter ju skitlite men somsagt blir ju billig försäkring :D

By the way.... Någon som vågar rekommendera någon supermotard hoj för en blivande 18 åring? Åkt motard flitigt sen moppetiden, även 125:a i över 1,5 år ( A1 kort me andra ord ). Vill gärna ha något som är "lagom", behöver inte vara hästspark och får gärna va smidigt :D

Har kollat på husa 550, är ju ganska billiga men är dom billiga i längden?

Har inget problem med meckandet men vill helst inte stå varenda helg o byta olja. Blir typ mest helgåka, in på stan på kvällen o piska lite moppar o så :D
 
Last edited:
Man lär sig något nytt varje dag! =D

Husaberg som många säger går sönder hela tiden. Är det sant?
Jag är riktigt nyfiken på hur husaberg håller kvaliten!
Är det helt idiotiskt att köpa en äldre husaberg med den "dåliga" förgasaren?
Då menar jag mellan 00-02,03

tjenare !

jag köpte en 2002 förra året, har inte haft något som helst problem med min maskin alls. det går att åtgärda alla fel om man vill på 01-03 ... byta fugge osv samt kan man skicka in lindningen på omlindning där vilket gör hojen mer lättstartad, kostar runt 800-1000... oftast då när dom blir lite "tjuriga" o starta med dellorton så är det oftast skit i fuggen/ sliten nål men det är ganska lätt åtgärdat.. eller om du gillar o skruva så kan du smacka dit en Keihin 41 fcr, som sitter på 04 o framåt ... det är mina tips till dig ... finns mycket information i england:yoparty:tummenupp

http://www.husaberg.org/index.php?name=PNphpBB2


mvh daniel
 
Man lär sig något nytt varje dag! =D

Husaberg som många säger går sönder hela tiden. Är det sant?
Jag är riktigt nyfiken på hur husaberg håller kvaliten!
Är det helt idiotiskt att köpa en äldre husaberg med den "dåliga" förgasaren?
Då menar jag mellan 00-02,03

Husaberg går inte sönder mer än andra hojjar om man sköter dem, men följer man inte service schemat så kan man räkna med problem såklart..

Före -04 är det tändningen som är det största problemet.

Ja de ska väl stämma väldigt bra... Kikat på husor på blocket och på många står de "reggade på 6kW". Låter ju skitlite men somsagt blir ju billig försäkring :D

By the way.... Någon som vågar rekommendera någon supermotard hoj för en blivande 18 åring? Åkt motard flitigt sen moppetiden, även 125:a i över 1,5 år ( A1 kort me andra ord ). Vill gärna ha något som är "lagom", behöver inte vara hästspark och får gärna va smidigt :D

Har kollat på husa 550, är ju ganska billiga men är dom billiga i längden?

Har inget problem med meckandet men vill helst inte stå varenda helg o byta olja. Blir typ mest helgåka, in på stan på kvällen o piska lite moppar o så :D

Jo de är reggade på mellan 6 och 9kw strypta till oanvändbarhet från fabrik för att klara avgaskraven..

Billigaste försäkringen jag hitta till min va 1900.. hel / hel ( folksam smc) men valde avställningsbar och ger 290.- hel/månad påställd och 39.- avställd :)
 
Last edited:
Husaberg går inte sönder mer än andra hojjar om man sköter dem, men följer man inte service schemat så kan man räkna med problem såklart..

Före -04 är det tändningen som är det största problemet.



Jo de är reggade på mellan 6 och 9kw strypta till oanvändbarhet från fabrik för att klara avgaskraven..

Billigaste försäkringen jag hitta till min va 1900.. hel / hel ( folksam smc) men valde avställningsbar och ger 290.- hel/månad påställd och 39.- avställd :)

Fifan de är ju helt klart överkomligt :D
 
Billigaste försäkringen jag hitta till min va 1900.. hel / hel ( folksam smc) men valde avställningsbar och ger 290.- hel/månad påställd och 39.- avställd :)

OJ!
Det var skillnad mot min gamla cbr som jag fick betala 1100kr/månaden på halvförsäkring :tummenupp

Jag är väl inte så jätte bra på att skruva. Jag plockade iofs ihop och isär min gamla cross på motor och rubbet för ett litet tag sen. Är egentligen ingenting att skryta om eftersom det enligt mig var bus enkelt :D. Dock var det en 2-t rm 125cc. Men jag har stort intresse av att skruva så det ska väl inte vara några problem att skruva för min del :D
Just nu låter en husaberg som ett självklart val för mig. Det är ungefär vad mina pengar räcker till. Men vad ska jag ha för cc?
Jag kommer främst att köra på väg. Kan bli lite enduro åka och några varv på crossbanan om jag får med enduro fälgar. Men jag vill ha en hoj som är mer anpassad för vägkörning/supermotard tävlingar. Vad har ni att rekomendera?
 
OJ!
Det var skillnad mot min gamla cbr som jag fick betala 1100kr/månaden på halvförsäkring :tummenupp

Jag är väl inte så jätte bra på att skruva. Jag plockade iofs ihop och isär min gamla cross på motor och rubbet för ett litet tag sen. Är egentligen ingenting att skryta om eftersom det enligt mig var bus enkelt :D. Dock var det en 2-t rm 125cc. Men jag har stort intresse av att skruva så det ska väl inte vara några problem att skruva för min del :D
Just nu låter en husaberg som ett självklart val för mig. Det är ungefär vad mina pengar räcker till. Men vad ska jag ha för cc?
Jag kommer främst att köra på väg. Kan bli lite enduro åka och några varv på crossbanan om jag får med enduro fälgar. Men jag vill ha en hoj som är mer anpassad för vägkörning/supermotard tävlingar. Vad har ni att rekomendera?

Skulle inte vilja ha mindre effekt än vad min 650 ger på gata..
 
Så mycket cc som möjligt alltså. Det låter bra!
Hur smidig är egentligen husaberg 650?
Hur många hk har den? och vad väger den?

Den är helt klart smidig för sin storlek! Väger väl runt 110 torr om jag inte minns fel och har runt 60hk
 
Då vet jag vad jag ska satsa på ;). En till fråga!
Går det att bygga om en husaberg till 2 sits? Eller är det helt omöjligt?
 
Vad ska man ha för motard om man inte vill meka? Nåt som har liknande serviceintervaller som sporthojar
 
Inte en hoj du vill skutsa på

Men skulle det gå?

Vad ska man ha för motard om man inte vill meka? Nåt som har liknande serviceintervaller som sporthojar

Ktm Duke, ktm superduke, ktm 950, ducati hypermotard, ktm lc4, honda fmx, honda xr kanske? Är några som jag kommer på som jag skulle kunna tänka mig är mindre meka på än "tävlings maskinerna". Rätta mig om jag har fel
En supermotard med enduro i grunden med tävlingsmotor är nog ingenting för dig om du inte vill meka.
 
Last edited:
Vad ska man ha för motard om man inte vill meka? Nåt som har liknande serviceintervaller som sporthojar

KTM 690 SM/SMC eller KTM 625/660, finns ju 640 oxo men den är slö enligt många (alla).

Men skulle det gå?

Det går, men det är allt annat än bekvämt och du kan knappast skjutsa längre sträckor, det vågade jag inte ens ge mig in på, så obekvämt/opraktiskt va det!
 
KTM 690 SM/SMC eller KTM 625/660, finns ju 640 oxo men den är slö enligt många (alla).



Det går, men det är allt annat än bekvämt och du kan knappast skjutsa längre sträckor, det vågade jag inte ens ge mig in på, så obekvämt/opraktiskt va det!

Och vad är serviceintervallerna på dessa, ungefär?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top