Nybörjarbanåkning?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du har nog missat ett par saker, smcs dagar är trafiksäkerhetsutbildning med försäkringsbolagens stöd, inte bandagar...

Och det är ju trist att bli av med kortet, skit händer, men det var väl ingen som tvingade dig att göra fel heller. :)
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
utan ett krav är att man kan hantera sitt fordon någorlunda, och har man haft körkort i flera år och precis blivit av med det så kan man köra sin hoj lika bra som när man hade kortet. Man töjer aldrig på reglerna tyvärr.

Jag minns när jag var på bike-dagarna förra året. Kom dit med min mc jacka, hjälm, handskar, stövlar. Hade på mig jeans - nä.. fick inte köra en enda hoj.

Vad ska man säga, världen har blivit för trygg kanske? :)

Ja, jag förstår hur du känner och du har helt rätt i att du kör hoj lika bra (eller dåligt i vissa fall) oavsett om du har eller inte har körkort. Det finns t.ex. MotoGP-förare som inte har rätt att köra ett endaste fordon på allmän väg för att de saknar körkort så den tekniska skickligheten spelar faktiskt inte någon roll.

SMCs "problem", som organisatör av trafiksäkerhetsutbildningar, är komplext juridik-, ansvars- och avtalstekniskt. Vi har kommit överens med försäkringsbolag och andra avtalsparter att agera på ett visst sätt för att de ska ställa upp vid eventuell olycka. Vi har olika arrangörer (distrikt) inom samma paraplyorgan (SMC School) som har ett regelverk som vi ska följa. Där har vi full frihet i vissa aspekter och tvingande krav på andra. T.ex. körkortsfrågan. Ja, det kan upplevas som lite fyrkantigt och byråkratiskt, men för att inte riskera att behöva lägga kraft och tid som vi vill använda till att utbilda hojåkare på juridiska konflikter för att någon har gjort avsteg från reglerna och det sedan har inträffat en incident, så väljer vi att vara lite fyrkantiga. Vi är hellre lite för trygga och har tid att ha kul, än lite otrygga och riskera att inte får eller kunna fortsätta.

Lite som när man kör hoj alltså... det kan ibland vara bättre att backa av lite och köra försiktigt för att få köra imorgon också, än att ladda på som satan och få sitta på ett moln och titta på när polarna kör vidare.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top