Nybörjarbanåkning?

Du har nog missat ett par saker, smcs dagar är trafiksäkerhetsutbildning med försäkringsbolagens stöd, inte bandagar...

Och det är ju trist att bli av med kortet, skit händer, men det var väl ingen som tvingade dig att göra fel heller. :)
 
utan ett krav är att man kan hantera sitt fordon någorlunda, och har man haft körkort i flera år och precis blivit av med det så kan man köra sin hoj lika bra som när man hade kortet. Man töjer aldrig på reglerna tyvärr.

Jag minns när jag var på bike-dagarna förra året. Kom dit med min mc jacka, hjälm, handskar, stövlar. Hade på mig jeans - nä.. fick inte köra en enda hoj.

Vad ska man säga, världen har blivit för trygg kanske? :)

Ja, jag förstår hur du känner och du har helt rätt i att du kör hoj lika bra (eller dåligt i vissa fall) oavsett om du har eller inte har körkort. Det finns t.ex. MotoGP-förare som inte har rätt att köra ett endaste fordon på allmän väg för att de saknar körkort så den tekniska skickligheten spelar faktiskt inte någon roll.

SMCs "problem", som organisatör av trafiksäkerhetsutbildningar, är komplext juridik-, ansvars- och avtalstekniskt. Vi har kommit överens med försäkringsbolag och andra avtalsparter att agera på ett visst sätt för att de ska ställa upp vid eventuell olycka. Vi har olika arrangörer (distrikt) inom samma paraplyorgan (SMC School) som har ett regelverk som vi ska följa. Där har vi full frihet i vissa aspekter och tvingande krav på andra. T.ex. körkortsfrågan. Ja, det kan upplevas som lite fyrkantigt och byråkratiskt, men för att inte riskera att behöva lägga kraft och tid som vi vill använda till att utbilda hojåkare på juridiska konflikter för att någon har gjort avsteg från reglerna och det sedan har inträffat en incident, så väljer vi att vara lite fyrkantiga. Vi är hellre lite för trygga och har tid att ha kul, än lite otrygga och riskera att inte får eller kunna fortsätta.

Lite som när man kör hoj alltså... det kan ibland vara bättre att backa av lite och köra försiktigt för att få köra imorgon också, än att ladda på som satan och få sitta på ett moln och titta på när polarna kör vidare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top