Nybörjar-mc, "classica" (91 o äldre).

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag har kollat nybörjartrådarna men folk verkar inte fråga efter "gamla" hojar där.

Jag är 27 och tänkte göra slag i saken och ta A kort och skaffa MC :yoparty

Inte några behov av något extremt utan vill ha en lämplig nybörjar hoj. En 125 kubikare känns lite fjortis dock ;). Började titta lite på blocket.

Hittat Honda CB 350 S, Yamaha SRX600 & XJ 600
Billig och ser lätt ut. Kan det vara nåt lämpligt?
Ser väldigt omodernt ut men det kan jag leva med om det är lämpliga hojar.

Sen hittade jag Kawasaki GPX 600R och Honda CBR 1000F som känns betydligt hetare. Jag blir fundersam om det är för "vassa" för någon som inte ens kört moppe :rodnar

Ute efter en hoj som är max 91:a då jag inte vill bli ruinerad i försäkringskostnader. 20år+ gamla hojar går ju att försäkra för under 1700. Eventuellt 92:a och så väntar jag ett år med att köpa hoj.

Så, ös ur er. Eller ska jag tänka om?

suzuki gsx-r är helt okej hojar o tar du en 1991 så har du ju klassiker försäkringen

eller yamaha fzr

honda cbr

Gamla GSX-R 750 och 1100 ska du heller inte räkna bort. Mycket bra hojar det också. :)

Det spelar ingen roll hur om du inte kört förut eller inte. Det är högerhanden som bestämmer hur fort din motorcykel ska gå.
Köp det du vill ha!

GSX känns absolut rätt det med.

Sen ska det helst inte krångla alltför mycket då mina mekkunskaper är ytterst begränsade, läs obefintliga.

Är det för mycket begärt av en gammal hoj?

Tycker du ska köpa en er-6, borde vara billig att försäkra pga "låg" effekt. Man får en 06a för vad 35-40k?

Är iaf vad jag skulle gjort, känns som att du kommer klara kortet lättare med en sån. Vad väger en gammal cbr 1000... 250 kg? Vill inte ens tänka på lågfartsbanan med en sån.. hellre en hoj från 2000talet på rätt sida om 200kg. Provkör en 20 årig hoj sen provkör du något modernare t.ex. er6 eller z750. Kan inte tänka mig att en er6 kostar mer än 500 i månaden att försäkra.

Last edited:
Det går utmärkt att lära sig på en äldre med. Visst är det ljusår i mellan tex min och en k5, men det betyder inte att man kan lära sig och ha roligt på de:n äldre. Man behöver dessutom inte pressa lika hårt för att få känslan av en snar död och därmed heller inte köra så förbannat fort att gubbar hytter med näven efter en stup i kvarten :D

Det bästa med att köpa en gammal är att det inte kostar så mycket att byta om man blir sugen på något annat eller kommer på att det var fel.

Det skedde en revolution i MC-utvecklingen för lite drygt 20 år sedan så jag befarar att classic-gränsen nog snart kommer att förlängas till 25-30 år. 100 hk 750-motorer kom 1985 och aluramar ett par år senare. De erbjuder allt som en nybörjare behöver - och mycket mer därtill!

Det finns väldigt många kloka anledningar till att som nybörjare börja med en äldre hoj. Den enda reella nackdelen såsom jag ser det är brist på ABS.

Nästa år så kommer man t.o.m. att kunna classic-försäkra fireblades!

Tycker du ska köpa en er-6, borde vara billig att försäkra pga "låg" effekt. Man får en 06a för vad 35-40k?

Är iaf vad jag skulle gjort, känns som att du kommer klara kortet lättare med en sån. Vad väger en gammal cbr 1000... 250 kg? Vill inte ens tänka på lågfartsbanan med en sån.. hellre en hoj från 2000talet på rätt sida om 200kg. Provkör en 20 årig hoj sen provkör du något modernare t.ex. er6 eller z750. Kan inte tänka mig att en er6 kostar mer än 500 i månaden att försäkra.

Ojdå, enligt Wikipedia 236kg och 130hk är långt över vad jag hade tänkt :gnissla

Känns vettigt att provköra gammalt och nytt. Jag tycker iofs det är en jäkla skillnad på 500mån och 1700/året. Då jag inte har någon att övningsköra med tänkte jag göra allt på körskola och då använda deras hoj.

Kawa ZZR600 / Honda CBR 600 F(2)
Dussinhojar med prestanda så det räcker och blir över. Så är de ganska små och smidiga också :katt

Ojdå, enligt Wikipedia 236kg och 130hk är långt över vad jag hade tänkt :gnissla

Känns vettigt att provköra gammalt och nytt. Jag tycker iofs det är en jäkla skillnad på 500mån och 1700/året. Då jag inte har någon att övningsköra med tänkte jag göra allt på körskola och då använda deras hoj.

Ska du ändå ta övningsköra på skola, så är det lika bra att satsa på att ta kortet först och sen börja fundera på att köpa hoj :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti