nybörjar fråga ang "stoppies"

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Är en hoj med ABS till nackdel för att göra sånt? satt och funderade över det här med wheelies o stoppies osv (jag kanske tom är ute o cyklar redan med begreppen :va ) Eftersom det blev mestadels slangande när man cyklade när man var liten så kommer jag definitivt vilja lära mig det på mc och även bromsa på framhjulet etc.

och jo jag är nybörjare jag har endast haft a-kortet i 2mån och 2dagar (sitter o laddar inför våren :D).

tack tack..

tycker det borde vara enklare att kontrollera nypet så attt säga utan abs... aja får väl vänta till i vår o köra trial and error :D

nu kanske jag e ute o cyklar helt o hållet!

Men man kan väl bromsa in hårdare än med ABS? (snappat upp i huvudet något från riskettan men kan varit tvärtom)

Bromskraften fram styrs av bakhjulets hastighet, lyfts bakhjulet det minsta så sänks bromskraften fram, om jag fattat det rätt alltså.

Jag har visserligen aldrig testat med ABS. Men när jag gör stoppies låser jag nästan aldrig framhjulet, så det borde ju gå så länge man inte låser framhjulet och ABS:en börjar jobba. Hjullåsningen är liksom ingen nödvändighet för att göra stoppies. :tummenupp

EDIT:
Bromskraften fram styrs av bakhjulets hastighet, lyfts bakhjulet det minsta så sänks bromskraften fram, om jag fattat det rätt alltså.
Man får väl hålla lite gas så att bakhjulet fortfarande snurrar då. :tungan

Beror på modell av hoj.
BMW F800R bryr sig inte om att baken flyger upp i luften, det tror jag dock S1000RR gör

Min polare provade på mc-live på bladen (jag kan inte) i våras och sa att det inte gick med ABS!

Jag tyckte abs gick in innan hjulet skulle låsts med vanliga bromsar men det är bara jag!

Min polare provade på mc-live på bladen (jag kan inte) i våras och sa att det inte gick med ABS!

Jag tyckte abs gick in innan hjulet skulle låsts med vanliga bromsar men det är bara jag!

Det går :D

Det är dock inte som att köra utan

nu kanske jag e ute o cyklar helt o hållet!

Men man kan väl bromsa in hårdare än med ABS? (snappat upp i huvudet något från riskettan men kan varit tvärtom)

jo det stämmer, men när man väl nypt till så pass att det börjar hacka(dvs abs'en jobbar) kanske det kan vara svårt. därav min undran

jo det stämmer, men när man väl nypt till så pass att det börjar hacka(dvs abs'en jobbar) kanske det kan vara svårt. därav min undran

Så fort abs:en går in så är det kört ja men du ska inte låsa hjulen.

Måste tillägga igen att det beror på va man har för hoj och vad för abs-system

antingen förstår ja nte vad du menar eller så missförstod du mig,

Jag menar att man kan väl bromsa in hårdare utan ABS ?

antingen förstår ja nte vad du menar eller så missförstod du mig,

Jag menar att man kan väl bromsa in hårdare utan ABS ?

Hmm, mjo lite hårdare går, men det är inte så mycket skillnad att man inte kan resa baken.
Dock kan vissa system vara byggda så att när baken lyfts så blir det rätt stor skillnad på varvtal mellan fram och bakhjul så då går abs:en in och du ramlar ner igen.

får helt enkelt ragga upp nån av er som kan det här nån onsdag i vår (eller nån annan dag om nån är sugen) så jag får pejl på läget :D

Hmm, mjo lite hårdare går, men det är inte så mycket skillnad att man inte kan resa baken.
Dock kan vissa system vara byggda så att när baken lyfts så blir det rätt stor skillnad på varvtal mellan fram och bakhjul så då går abs:en in och du ramlar ner igen.

aja lite rätt hade man iaf :tummenupp

Gör man en snygg stoppie så bromsar man väl upp den hårt sen så släpper man av och smyger fram med avvägd broms.

Alltså bromskraften när man väl är uppe är ju inte i närheten av att låsa hjulet, problemet är väl att komma upp med abs hojar?

Men vadå ... Finns det Någon som låser framhjulet när man ska upp? haha. Och samma med bakhjulet. Man är ju så "mjuk" som man bara kan, så i praktiken borde det gå med "ABS"

Gör man en snygg stoppie så bromsar man väl upp den hårt sen så släpper man av och smyger fram med avvägd broms.

Alltså bromskraften när man väl är uppe är ju inte i närheten av att låsa hjulet, problemet är väl att komma upp med abs hojar?

Men du låser ju inte nåt jul när du ska upp? "ABS´en" kan väl inte "gå igång" om du inte låser, så varför skulle man inte kunna få upp den? :) Skulle vara kul att prova :)

Last edited:
Det jag menade var att bromskraften är som störst när bakhjulet är en liten bit upp sen sjunker den alteftersom bakhjulet reser sig.

Så en abs kommer att hålla hjulet rätt nära asfalten, om den funkar vill säga.

Ganska lätt att hitta den maximala bromspunkten med ABS innan låsning i.o.m. att man inte behöver oroa sig för låsning. Så hurvida det är svårt eller inte tror jag handlar mkt om motorcykelns vikt samt hur effektiva bromsarna är, har pallnitat med VFR´en många ggr både på gata och bana och den har ingen tendens att lyfta på baken. Inte våldsamt effektiva bromsar och en relativt tung hoj helt enkelt.

CB1000R kunde lätta lite på bakhjulet men precis som VFR´en så var inte bromsarna supereffektiva men cykeln i sig något lättare, även den med ABS. Sen är det med största sannolikhet en del teknik med sk stoppie men jag har kunnat våldsbromsa med mina ABS hojar utan oro att stå på öronen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT