nybörjar fråga ang "stoppies"

Det går :D

Det är dock inte som att köra utan

Antar att du provat själv efter som du säger att det går...?
Vad vare för hoj? Z1000 går det iaf inte göra stoppies med om man inte kopplar ur ABSen..

Micke: Koppla ur givarna bara och kör på! :tummenupp

Antar att du provat själv efter som du säger att det går...?
Vad vare för hoj? Z1000 går det iaf inte göra stoppies med om man inte kopplar ur ABSen..

Micke: Koppla ur givarna bara och kör på! :tummenupp

Antagligen F800R eftersom jag skrev att det går med den kanske :rolleyes:

Sen med en massa andra saker utan ABS.

Antagligen F800R eftersom jag skrev att det går med den kanske :rolleyes:

Sen med en massa andra saker utan ABS.

Ja nu läste jag nog lite slarvigt i tråden... Antagligen var det väl med en F800R efter som du skrev de! :tummenupp

Hur som helst Z1000 gick inte så bra att göra stoppies med när jag provade iaf.. Tror inte ens jag fick upp bakhjulet i luften!
Låter lite märkligt att det skulle gå med nån annan abs hoj men jag har inte provat så kan inte utala mig om de fören jag gjort de..

Ja nu läste jag nog lite slarvigt i tråden... Antagligen var det väl med en F800R efter som du skrev de! :tummenupp

Hur som helst Z1000 gick inte så bra att göra stoppies med när jag provade iaf.. Tror inte ens jag fick upp bakhjulet i luften!
Låter lite märkligt att det skulle gå med nån annan abs hoj men jag har inte provat så kan inte utala mig om de fören jag gjort de..

Det är svårt som tusan och jag lyckades bara en gång.

Verkar som man måste ligga på "lite bakbroms" för att få bakhjulet att ha samma hastighet som framhjulet.

ABS:en är dock väldigt bra på F800R, Hornet 600 vart ju tokkass, kändes ju som flera meter mellan pulserna medans på BMW:n så är det nästan perfekt

Nu spekulerar jag..

Men skulle tro att framhjulet kan stå still (eller näst intill still) vid en stoppie med enda skillnaden att den inte glider på asfalten utan baken går upp istället, därav att den släpper på bromsen,

har verkligen abs-kontrollboxen koll på om bakhjulet snurrar eller inte?

Om min teori stämmer borde de gå lättare i höga hastigheter då risken för att hjulet "stannar" är mindre..

ja en tanke bara.. har aldrig kört en hoj med abs

Edit: de har jag visst kört kom jag på men aldrig testat..

Nu spekulerar jag..

Men skulle tro att framhjulet kan stå still (eller näst intill still) vid en stoppie med enda skillnaden att den inte glider på asfalten utan baken går upp istället, därav att den släpper på bromsen,

har verkligen abs-kontrollboxen koll på om bakhjulet snurrar eller inte?

Om min teori stämmer borde de gå lättare i höga hastigheter då risken för att hjulet "stannar" är mindre..

ja en tanke bara.. har aldrig kört en hoj med abs

Edit: de har jag visst kört kom jag på men aldrig testat..

Ett ABS: system mäter variationen mellan fram och bakhjulens rotation, det är det dom tandade hjulen är till för.
Om det ena hjulets hastighet avviker för mycket vid inbromsning så släpper systemet på bromsen tills rotationen stämmer, för att sedan mata på med full kraft igen.
Dock är systemen programmerade att inte gälla i farter under 5-10km/h

Det finns säkert system som har en lutningsavkännare inbyggt för att förhindra att man flyger över styret med, och då är en stoppie inte möjlig.

Personligen tycker jag stoppies är något för snorungar.

Hardcore bikers ritar bromsspår i asfalten med framhjulet. Längst bromsspår utan därpå följande krasch vinner.

Personligen tycker jag stoppies är något för snorungar.

Hardcore bikers ritar bromsspår i asfalten med framhjulet. Längst bromsspår utan därpå följande krasch vinner.

Du ar helt klart en ganska skruvad verklighetsuppfattning... Jag har provat båda och det är helt klart mer "hardcore" att kracha än att fega ur och släppa bromsen.. Det om något är snorunge fassoner!

Så torka dig bakom öronen och kom tillbaks när du skaffat dig lite hår på bröstet.... Pojkspoling! :tummenupp

Långa stoppies är hur ballt som helst!
Öva på du Micke så filmar jag nästa sommar när du sätter en 200-meters stoppie :tummenupp

Långa stoppies är hur ballt som helst!
Öva på du Micke så filmar jag nästa sommar när du sätter en 200-meters stoppie :tummenupp

För en 200m stoppies känns det som att man måste få upp baken i en helsikes fart innan. några youtube exempel?

Vadå filma :va Har inte du fullt upp med att ta a-kortet då bagarn? :D

Jag förutsätter att ha kortet klart (läs: köpt) till mitten av maj men i värsta fall får jag väl stå vid sidan av vägen och filma.

Har för mig att det fanns ett filmklipp här på SH med folk som gjorde fetinglånga stoppies men det var nog ett par år sedan.

Last edited:
För en 200m stoppies känns det som att man måste få upp baken i en helsikes fart innan. några youtube exempel?

Typ massor

[YOUTUBE-ID]kDKZt2SouCA[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...